خشکسالی، آبرسانی سیار به عشایر خراسان شمالی را ۴۵ درصد افزایش داد 

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی سبب شده تا میزان آبرسانی سیار به عشایر استان در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، محمدحسن محمدی کوشکی روز پنجشنبه در نشست خبری اظهار کرد: سالانه ۱۸۰ هزار مترمکعب آب به صورت سیار به مناطق عشایر استان حمل می شود که این رقم امسال افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه افزایش میزان آبرسانی سیار، سبب شده تا به ناچار برای تامین ناوگان مورد نیاز دست به دامان سایر استان ها شویم، گفت: پیش از این آبرسانی سیار به عشایر با استفاده از ۱۳ دستگاه تانکر انجام می شد اما امسال این رقم به ۲۰ دستگاه تانکر افزایش یافته است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با بیان اینکه برای تامین آب آشامیدن مورد نیاز عشایر استان هفت دستگاه تانکر از استان گلستان به ناوگان حمل آب افزوده شده است، خاطر نشان کرد: اکنون ۲ هزار و ۷۰۰ خانوار عشایر استان به صورت سیار آبرسانی می شوند.

وی با اشاره به اینکه تامین آب مورد نیاز دام عشایر نیز بر دوش این اداره کل افتاده است افزود: البته وظیفه امور عشایر استان تامین آب مورد نیاز دام نیست اما معیشت عشایر به دام وابسته است و با توجه به خاموشی چاه ها به ناچار آب مورد نیاز دام نیز به مناطق حمل می شود.

محمدی کوشکی با انتقاد از در نظر نگرفتن سهم آب مورد نیاز دام عشایر در مدیریت برنامه ها افزود: اجرای برنامه های مدیریت منابع آب های سطحی و زیر زمینی بدون در نظر گرفتن سهم و محل تامین مصارف دام عشایر و روستایی موجب بروز مشکلات عدیده ای برای عشایر استان شده است.

وی خاطرنشان کرد: خشک شدن چشمه ها و قنوات و علاوه بر آن خاموشی چاه های آب کشاورزی برای مدیریت آب‌های زیر زمینی بدون توجه به تامین نیاز آبی سهم دام عشایری، روستایی و سهم محیط زیست موجب فشار مضاعف به ناوگان آبرسانی سیار عشایر شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: تابستان امسال به دلیل محدودیت انرژی برق و مدیریت ذخایر آب‌های زیر زمینی شماری از چاه ها که منبع تامین آب عشایر بود، خاموش شد و بر این اساس تامین آب با مشکل روبه رو شد.

وی افزود: منابع تامین آب آشامیدن مورد نیاز عشایر استان شامل ۹ قنات، ۱۶۳ چشمه و ۲۲ حلقه چاه است که به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی ها بسیاری از منابع آبی کاهش و چشمه ها خشک شده است.

عشایر خراسان شمالی بیش از ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند.

خراسان شمالی هفت هزار و ۸۴۲ خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار جمعیت دارد و این قشر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد از صنایع دستی استان را تولید و تامین می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha