استفاده از "داوری" در کاهش پرونده‌های دادگاه های خراسان رضوی تاثیرگذار بوده است

مشهد- ایرنا- معاون قضایی رییس‌کل دادگستری و رییس مرکز حل اختلاف خراسان رضوی گفت: سازش و استفاده از ظرفیت داوری می تواند در شرایط کنونی چاره ساز باشد و بسیاری از مشکلات جامعه را قبل از ورود به محاکم قضایی برطرف کند.

هادی ولایتی روز چهارشنبه در حاشیه دیدار با اعضای اصناف مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون حجم پرونده های ارجاعی به محاکم قضایی استان زیاد شده است و با توجه به محدودیت جذب قاضی و بازنشستگی های پیش از موعد برخی از قضات، رسیدگی دقیق به پرونده ها امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: محاکم قضایی به تنهایی نمی توانند به مشکلات حقوقی جامعه رسیدگی کنند و امروز باید بر ظرفیت مردم برای رسیدگی به این مشکلات توجه کرد، از این رو موضوع داوری در میان طرفین دعوی پیش از مراجعه به محاکم قضایی بسیار کارگشا خواهد بود.

معاون قضایی رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: یکی از اقدامات خوب دیگری که در کنار مجموعه شوراهای حل اختلاف انجام شده، تاسیس شعب همیاران صلح است که اعضای آن را نیروهای مردمی، ریش‌سفیدان و معتمدان در اتحادیه ها، مجتمع ها و مساجد استان تشکیل می دهند.

ولایتی با بیان این که ۱۳۸ مسجد مشهد دارای شعب همیاران هستند افزود: سه هزار و ۷۰۰ نفر در شعب همیاران صلح با نظارت شورای حل اختلاف فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۹۰ درصد پرونده دادسراها به شعب همیاران صلح ارجاع می‌شود تا با سازش میان طرفین، علاوه بر جلوگیری از هزینه های زیاد رسیدگی های قضایی، زمان رسیدگی به پرونده های ارسالی کوتاه شود.

شورای حل اختلاف خراسان رضوی از آذر ماه ۱۳۸۱ با هدف مشارکت مردمی در حل و فصل دعاوی و ایجاد فرهنگ صلح و سازش آغاز به کار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha