پل‌های معلق اردبیل؛ پیوند هیجان و خاطره در ارتفاع

اردبیل - ایرنا - احداث سه پل معلق، شیشه‌ای و ترکیبی سه طبقه توام با دوچرخه‌سواری در آسمان در سه نقطه متفاوت استان اردبیل، هیجان تفریح در ارتفاع را بر سر زبان‌ها انداخته و توجه گردشگران داخلی و خارجی را به این خطه از دامنه‌های سبلان جلب کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت پل‌های معلق نه تنها زیرساخت‌های لازم برای جذب و ماندگاری گردشگران و رونق چرخه اقتصادی صنعت گردشگری را سبب می‌شود بلکه توان مهندسی و فنی متخصصان بومی سازه‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد.

صفر تا صد اقدامات مربوط به مکان‌یابی، تهیه نقشه، مطالعات و احداث پل‌های معلق گردشگری به دست متخصصان ایرانی انجام می‌گیرد . هر چند امروز توانمندی‌های مهندسان ایرانی بر کسی پوشیده نیست و به این واسطه ایران یکی از صادرکنندگان عمده خدمات فنی گردشگری در جهان است و روز به روز بر این قابلیت ارزشمند و جوانب مختلف آن افزوده می‌شود.

پل معلق مشگین‌شهر

نخستین پل معلق استان اردبیل در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری وقت در مشگین‌شهر به بهره‌برداری رسید و از آن به عنوان بزرگترین پل معلق خاورمیانه نام برده شد.

شهرستان مشگین‌شهر در شمال غربی استان اردبیل و دامنه کوه سبلان از مناطق مستعد سرمایه‌گذاری در زمینه گردشگری است و مجموعه گردشگری پل معلق و امکانات جنبی آن، زمینه را برای تبدیل آن شهرستان به یکی از قطب‌های گردشگری استان فراهم ساخته است.

پل معلق مشگین‌شهر در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچای احداث شده و طول آن به تعداد روزهای سال یعنی ۳۶۵ متر و عرض آن ۲ متر است. این پل در منطقه نمونه گردشگری خیاو احداث و برای پل و تاسیسات جانبی آن بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

پل‌های معلق اردبیل؛ پیوند هیجان و خاطره در ارتفاع
پل معلق مشگین شهر

به گفته حسین عباسی نیا ، سرمایه‌گذار و مجری پل معلق مشگین‌شهر در روزهای نخست تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ روزانه بیش از سه هزار نفر از مجموعه پل معلق بازدید کردند و سال به سال بر شمار علاقه‌مندان و گردشگران آن افزوده می‌شود.

قابلیت‌های سیاحتی استان اردبیل یکی از محورهای توسعه استان است و در این زمینه از هرگونه سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی حمایت می‌شود و نمونه آن اقدام‌های حمایتی و تشویقی مسئولان است که در مورد پروژه پل معلق مشگین‌شهر انجام گرفته است.

پل شیشه‌ای هیر

پل معلق تمام شیشه‌ای قوسی شکل در تیر ماه ۹۸ در بخش هیر در ۲۲ کیلومتری شهرستان اردبیل در حاشیه محور اردبیل - سرچم به بهره‌برداری رسید و این پل در زمینی به مساحت پنج هکتار و در سه فاز با بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اولیه اجرا شده است.

بعدها به اذعان مدیر پروژه گردشگری پل معلق شیشه‌ای هیر، در احداث زیپ لاین یک‌هزار متری و آب نما و رستوران شیشه‌ای این مجموعه سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شد.

اکنون امکانات جانبی پل شیشه‌ای هیر از جمله هتل، شهربازی کودکان به صورت مسقف و روباز و دوچرخه هوایی، آن را به منطقه‌ای دلپذیر تبدیل کرده که با عنوان "هیرلند" مشهور است.

پل‌های معلق اردبیل؛ پیوند هیجان و خاطره در ارتفاع
پل معلق تمام شیشه ای هیر

پل معلق شیشه‌ای هیر برفراز دره «دربند» قرار دارد و این دره با حدود ۲۳۴ هکتار وسعت در یک کیلومتری شهر هیر واقع شده ‌است و نهر پرآبی از میان این دره عبور می‌کند.

این مجموعه به حدی در جذب گردشگر از اقصی نقاط ایران و منطقه موفق بوده که عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در مرداد ۱۴۰۱ در بازدید از آن گفته بود: پل معلق شیشه‌ای شهر هیر در استان اردبیل به یک برند گردشگری تبدیل شده است و از راه‌اندازی فازهای بعدی آن به شکل همه‌جانبه حمایت می‌کنیم.

نادر زینالی ، مدیرکل امور استان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در خرداد ۱۴۰۳ در بازدید از پل هیر اذعان کرد: اجرای پروژه پل معلق در شهر هیر، اقتصاد این شهر و منطقه را بر محور گردشگری استوار کرده و زیرساخت‌های آن برای رونق بیشتر و ارائه خدمات مناسب به مسافران باید تقویت شود.

پل سه طبقه سرعین

سرعین یکی از شهرهای گردشگری استان اردبیل است و به داشتن چشمه‌های آبگرم معدنی شهرت دارد و با فاصله کمی از شهر اردبیل در مسیر اردبیل به سراب واقع شده است.

پل سه طبقه یا ترکیبی سرعین در محدوده روستای ورگه سران این شهرستان، سومین پل معلق و مهیج استان اردبیل برای گردشگری است که در ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بهره‌برداری رسید.

این پل به گفته عباسی‌نیا ، سرمایه‌گذار و مجری مربوطه، از نادرترین پل‌های ترکیبی و سه طبقه جهان است که ۲۰۰ متر طول و ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و در دامنه سبلان در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار احداث شده است.

پل ترکیبی با شهر سرعین، حدود پنج کیلومتر فاصله دارد و برای آن پروژه حدود ۲ هزار میلیارد ریال هزینه یا سرمایه‌گذاری شده است و سرمایه‌گذار آن می‌گوید: ریالی تسهیلات بانکی دریافت نکرده‌ام و کل بودجه لازم برای تکمیل زیرساخت‌های تفریحی و اقامتی پل، در شرایط اقتصادی فعلی حدود ۶ هزار میلیارد ریال است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این هفته برای افتتاح این مجموعه گردشگری به اردبیل سفر کرده بود، گفت: پل سه طبقه و ترکیبی شهرستان "سرعین" در استان اردبیل، ظرفیت جدیدی برای ورود و جذب گردشگران و مسافران به این منطقه است و پیشنهاد می‌کنم هر ایرانی یک بار از این پل دیدن کند و از جاذبه‌های محیطی آن لذت ببرد.

پل‌های معلق اردبیل؛ پیوند هیجان و خاطره در ارتفاع
پل معلق و ترکیبی سرعین

وی ادامه داد: تصاویر پل ترکیبی سرعین، جهانی خواهد شد و برای احداث این زیرساخت گردشگری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی هزینه شده و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز برای مراحل توسعه محیطی و مراکز اقامتی آن هزینه خواهد شد.

ضرغامی گفت: با توجه به رونق پل، طراحی جدیدی برای این منطقه و روستاهای آن نیاز است تا گنجایش حضور گردشگران را داشته باشند و به تدریج چهره روستاهای اطراف این پل گردشگرپذیر تغییر خواهد یافت.

وی به ضرورت احداث پل‌هایی برای پیوند دل‌های ایرانیان نیز اشاره و تاکید کرد: در جامعه ایرانی همه باید کنار هم باشیم و برای تبدیل قابلیت‌های گردشگری به ثروت و استفاده از آن برای خدمت به مردم با هم تلاش کنیم.

با وجود اینکه هنوز بخشی از مسیر دسترسی، آسفالت نشده است اما روز به روز بر شمار بازدیدکنندگان آن افزوده می‌شود و بر تعداد خودروهای دارای پلاک‌های مناطق مختلف ایران و خودروهای با پلاک‌های غیربومی در سرعین اضافه می‌شود.

اکنون استان اردبیل در حوزه گردشگری از سه پل معلق، شیشه‌ای و سه طبقه ترکیبی برخوردار است . هرچند مجری و سرمایه‌گذار پل‌های معلق اردبیل در آیین افتتاح سومین پروژه سرمایه‌گذاری خود در اردبیل گفت که دیگر پل نخواهد ساخت اما بعید نیست به لحاظ آوازه اردبیل به پل‌های مهیج معلق، پل دیگری در شهرستانی دیگر از این استان ساخته شود.

خوشبختانه صنعت گردشگری زیرساخت‌های متنوعی دارد و فقط به پل منتهی نمی‌شود و بی‌شک تاثیر هر زیرساخت گردشگری سبب تسریع چرخه اقتصادی حاصل از آن و فراهم شدن زیرساخت دیگر و جدید خواهد شد.

آنچه در این میان مهم است اینکه توسعه امکانات گردشگری هم به افزایش درآمد و بازگشت سرمایه‌گذار، درآمدزایی برای شهرداری‌ها و هم به ارتقای سطح رفاه مردم می انجامد و با توجه به اینکه صنعت گردشگری بیشترین ظرفیت ایجاد شغل را دارد، در استان اردبیل بسترهای حضور گردشگر باید بیشتر ایجاد شود.

امیدواریم با همت مسئولان و همراهی سرمایه‌گذاران و مردم، نه تنها در استان اردبیل بلکه در جای جای میهن عزیزمان، درآمد گردشگری معادل درآمدهای نفتی افزایش باید و حتی از آن نیز پیشی بگیرد.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha