مطالبه مردم فارس : زمان قطعی برق اطلاع رسانی شود

شیراز-ایرنا-شهروندان ساکن در کلانشهر شیراز ودیگر شهرهای استان پهناور فارس این روزها در حال سپری کردن گرمترین روزهای سال با قطعی مکرر برق بدون اطلاع‌رسانی قبلی هستند و همین مساله موجب شده ضرورت ارائه برنامه خاموشی از مهمترین مطالبات آنها باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعی ناگهانی برق در روزهای اخیر بسیاری از شهروندان شیرازی را در مناطق مختلف این کلانشهر غافلگیر و کلافه کرده است.

شهروندان از دغدغه‌های بی‌برقی می‌گویند

آنها معتقدند قطعی‌های مکرر برق موجبات ایجاد مشکلات عدیده و آسیب رسیدن به وسایل و لوازم خانگی آنها را فراهم کرده و از آنجا که شهروندان از برنامه این خاموشی ها اطلاعی ندارند با مشکل عدیده ای رو به رو شده‌اند.

یک شهروند که ساکن بلوار مدرس شیراز است در این باره گفت: اگر در شرایط کنونی چاره‌ای جز قطع برق در شهر بزرگ شیراز نیست حداقل خواسته به حق شهروندان اعلام جدول زمانبندی قطعی‌هاست چراکه ارائه برنامه خاموشی می‌تواند موجب جلوگیری از آسیب رسیدن به وسایل و لوازم خانگی شود.

او اضافه کرد: امسال گرمای هوا به شدت آزاردهنده است و قطعی‌های نابهنگام برق نیز به این معضل دامن زده و این مشکل را دوچندان کرده؛ متأسفانه هیچ تدبیر اساسی در این زمینه اتخاذ نمی‌شود، اگر در جریان قطعی برق قرار بگیریم قطعا تمهیداتی برای گرمای هوای خانه و یا جلوگیری از خسارت‌های ناشی از خاموشی‌های احتمالی خواهیم اندیشید.

شهروند دیگری که در حوالی میدان ابوالکلام سکونت دارد نیز گفت: این قطعی‌های بی خبر آسیب‌های بسیاری به وسایل برقی وارد می‌کند، چه کسی با شرایط نامطلوب اقتصادی پاسخگوی این خسارات جبران‌ناپذیر خواهد بود؟

وی افزود: روز گذشته نیز برای خرید مایحتاج خود به فروشگاه رفتم اما با قطع ناگهانی و پیش‌بینی نشده برق برای تسویه حساب از طریق کارت خوان با مشکل مواجه شدم، اگر این قطعی‌ها با برنامه از پیش تعیین شده و با اطلاع رسانی قبلی باشد، کسبه نیز ساعات کارشان را بر اساس همین برنامه تنظیم می‌کنند و دیگر مشکلی نه برای خودشان نه برای مشتریانشان ایجاد نمی‌شود.

یکی از شهروندان ساکن در بلوار امیرکبیر هم گفت: آیا تنظیم یک جدول برنامه برای قطع نوبتی برق محلات و اطلاع رسانی آن به مردم آنقدر دشوار است که مسئولین شرکت برق از زیر بار آن شانه خالی کنند؟ بدون شک خواسته شهروندان برای اعلام قبلی زمان قطع برق خواسته به حقی است و آنها کار غیرممکنی را طلب نمی‌کنند.

او یادآور شد: ما در خانه یک بیمار داریم که در طول روز نیاز به استفاده از دستگاه تنفس اکسیژن مصنوعی دارد و با قطعی برق خطر بسیاری او را تهدید می‌کند؛ خطری که می‌تواند حتی منجر به مرگ او شود، لذا نیاز است مسئولان تصمیمی اساسی برای حل این مشکل بگیرند.

شهروند دیگری که در حوالی بلوار ابونصر غربی زندگی می‌کند هم از نگرانی‌اش برای آسیب رسیدن به وسایل و تجهیزات برقی گفت و افزود: استفاده از آسانسور ساختمان هنگام قطعی برق بسیار خطرناک است و ممکن است جان افراد به خطر بیفتد؛ لذا برنامه‌ریزی قبلی برای قطع برق حق طبیعی شهروندان است و شرکت برق با اعمال قطعی بی‌برنامه و ناگهانی نباید این حق شهروندان را نادیده بگیرد.

وی ادامه داد: این روزها کار به جایی رسیده که مردم با قطعی برق مشکلی ندارند بلکه با بی‌برنامگی و بی‌توجهی به مطالباتشان مشکل دارند؛ در بعضی از محل‌های کسب و کار، قطع برق ناگهانی خسارات زیادی را به کاسبان و شاغلان وارد می کند که اگر با اطلاع قبلی باشد، می‌توان موجبات کاهش این خسارت‌ها را فراهم کرد.

البته این عدم اطلاع رسانی بموقع از زمان قطعی برق به شیراز مرکز استان فارس منحصر نشده بلکه در دیگر شهرستانهای استان نیز جزو مطالبه جدی شهروندان است .

علی حاتمی شهروندی از فسا در این رابطه گفت: واقعا صبرمان لبریز شده است اول که قطع آب بود حالا که کمی وضعیت آب بهتر شده قطع برق امانمان را بریده است .
وی افزود: برق که قطع می شود همه وسایل برقی از کار می افتند نه خنک کننده ای کار می کند و نه سرد کننده ای سرد می کند و از طرفی گرمای شدید هوا حالمان را دگرگون کرده است انگار در جهنم به سر ممی بریم.

ملیحه هادی زاده هم شهروند دیگری است که می گوید: قطعی برق به طور مکرر در روز آنهم چند ساعت و بدون اعلام قبلی ، باعث خراب شدن وسایل برقی شده و ضرر اقتصادی به خانوارها وارد کرده است.

مریم بنایی هم در اعتراض به قطعی های وقت و بی وقت برق اظهار داشت: قطع برق در ساعات اوج گرما، آن هم بدون اطلاع قبلی، اگر نشانه عدم زمان‌سنجی و برنامه‌ریزی صحیح نیست، چه دلیل منطقی دیگری می‌تواند داشته باشد؟!
اگر هر اصلاح یا تغییری در سیستم نیاز بود، چرا در روزهای قبل از شروع گرما آغاز نشد؟
ویدا میرحسینی هم گفت: در چند سال قبل، اداره برق در ابتدای تابستان، جدول خاموشی برای مناطق مختلف اعلام می‌کرد که همین امر باعث می‌شد، مردم از بی‌برقی ناگهانی در ساعت مختلف غافلگیر نشوند و برنامه‌ریزی کنند. وی ادامه داد: اما متاسفانه امسال بدون هیچ اعلامی از قبل قطعی های مکرر برق در طول روز آنهم برای ساعات طولانی داریم. علی تاجیک هم که در فسا مغازه دار است از قطعی برق به ستوه آمده و می گوید: وقت و بی وقت برق قطع می شود فرقی نمیک ند کجا هستی در صف نانوایی، در آسانسور، روی پله برقی، پشت در برقی و ...... و یا اینکه چه ساعتی است ساعت ۱۲ظهر ، ساعت یک یا ۲ بعداز ظهر. آنچه مهم است این است که برق می رود باری سنگینتر بر اقتصاد بد و ضعیف خانواده وارد می کند.

بازاریان و صنایع در خاموشی

در حال حاضر برخی از بازاریان و صنعتگران هم در پیام ارسالی به خبرگزاری جمهوری اسلامی از قطعی سه تا چهارساعته برق در محل فعالیت‌هایشان و از بین رفتن مواد اولیه و یا تجهیزات خود خبر داده‌اند و خواستار ارائه برنامه خاموشی شدند.

بروز مشکلات قطعی برق در بخش صنعت واکنش نماینده مجلس شورای اسلامی را نیز برانگیخت؛ نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به مشکلاتی که در زمینه تأمین برق برای صنایع رخ داده و با هدف رفع زیان های وارده به این بخش باید ساز و کار و شرایط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق فراهم شود.

جعفر قادری که معتقد است قطع برق صنایع باعث شده که میزان تولید واحدهایی مانند سیمان، فولاد و آلومینیوم کاهش یابد و این کاهش تولید به افزایش قیمت آن محصول در بازار منجر شود، افزود: اغلب این واحدها در سال.های گذشته سودده بوده‌اند اما امسال به دلیل اعمال خاموشی ها و قطع برق با زیان‌های هنگفتی مواجه شده‌اند و برخی از آنها در شرایط سخت و بحرانی قرار گرفته‌اند که باید تلاش کنیم در تابستان آینده با ساخت و تکمیل نیروگاه‌های خورشیدی و تبدیل نیروگاه های حرارتی به سیکل ترکیبی از تکرار این شرایط جلوگیری شود.

او افزود: البته واحدهای بزرگ استان تاکنون برق یارانه‌ای دریافت کرده‌اند و خودشان نقشی در تأمین برق مورد نیاز خود نداشته‌اند که این روند باید اصلاح شود و شرایط به گونه‌ای مهیا شود که بخش خصوصی بتواند در حوزه تأمین برق اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

امسال استان فارس در حالی با خاموشی‌های بدون برنامه رو به رو شده که مسئولان بارها بر تأمین پایدار برق خانگی تأکید و عنوان کردند که این استان پهناور توانایی تأمین برق را دارد.

طی تماس خبرنگار ایرنا با شرکت توزیع برق برای جویا شدن از تصمیم این شرکت برای برنامه قطعی مدیر روابط عمومی این شرکت گفت تاکنون تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.

توصیه‌های شرکت برق برای عبور از بحران؛

و حالا تنها تدبیری که از سوی متولیان امر برای عبور از این بحران اتخاذ شده کمک طلبیدن و یاری خواستن از مشترکان بخش خانگی و تجاری است.

از آنجا که مشکل قطعی برق محدود به شهر شیراز نمی‌شود و در حال حاضر اکثر مناطق استان با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند، روابط عمومی صنعت برق فارس در پیامی خطاب به اهالی فارس اعلام کرد که افزایش بی‌رویه دما و به موازات آن افزایش تقاضای مصرف برق به واحدهای نیروگاهی و شبکه‌های انتقال، فوق توزیع و توزیع، فشار زیادی وارد می‌کند و در این شرایط به علت یکپارچه بودن شبکه در تمام کشور، بسیاری از پست‌های برق و بعضا خطوط انتقال و شبکه به حالت اشباع درآمده و احتمال بروز ناپایداری در شبکه به علت فشار بیش از حد دور از انتظار نخواهد بود.

در ادامه پیام این روابط عمومی درباره راهکارهای مدیریت مصرف آمده که‌ در این شرایط با اندک توجه به نحوه مصرف و دقت در استفاده از برق، بدون آنکه رفاه و آسایش خانواده کاهش یابد، می‌توان سهم ویژه‌ای در تأمین برق استان ایفا کرد، لذا از مشترکین استان فارس درخواست می‌شود طی روزهای پیش رو با کاهش مصرف برق به ویژه در ساعات ۱۲ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳ و موکول کردن مصارف مازاد به بعد از آن و با چند راهکار ساده از جمله تنظیم دمای وسایل سرمایشی روی ٢٤ درجه و یا استفاده از دور کند کولرهای آبی، استفاده از نور طبیعی در روز و صرفه‌جویی به هر شیوه ممکن، صنعت برق را برای برق‌رسانی مستمر یاری کنند.

در این پیام به مشترکان بخش تجاری هم توصیه شده که مشترکین بخش تجاری می‌توانند در ساعت ١٣ تا ۱۷ که از یک طرف ساعت اوج مصرف است و از طرفی مراجعات مردم به واسطه شدت گرما به حداقل می‌رسد با تعطیل کردن واحدها، صنعت برق را در تأمین برق پایدار یاری دهند.

بدون شک قطعی‌های پی در پی برق موجب اختلال در امور اصناف، کسبه، مراکز درمانی و بهداشتی ، حوزه های کشاورزی و ادارات خدمات‌رسان می‌شود، لذا ضرورت دارد تدابیر لازم برای کاهش قطعی‌ها و ارائه برنامه خاموشی اتخاذ شود تا مردم بیش از این در رنج بی‌برقی آن هم در گرمترین روزهای سال نباشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha