شاخص‌های محیط زیست اردبیل در مرز مخاطره قرار گرفته است

اردبیل _ ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: شاخص‌های محیط زیست این استان در ۲ دهه اخیر در مرز مخاطره و تهدید قرار گرفته است و اگر امروز برای این شاخص‌ها چاره اندیشی‌ نشود در سال های آینده با مشکلاتی بروبرو می‌شویم که کلانشهرها با آن مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسن قاسم پور روز دوشنبه در کارگاه آموزشی توانمندسازی محیط زیستی مدیران مدارس ابتدایی اردبیل اظهار کرد: استان‌های بزرگ و کلانشهرهای دیگر کشور سال ها پیش در وضعیت محیط زیستی اردبیل بودند و به دلیل عدم رعایت ملاحظات محیط زیستی به سمت وضعیت مخاطره و مخاطرات زیست محیطی رفته اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به پایین آمدن شاخص‌های محیط زیست استان در بخش اقلیم ، کوهستان، جنگل ، مرتع ، فضای سبز ، خاک ، آب و هوا و نیز گرد و غبار و ریزگردها گفت: انتظار داریم دستگاه‌های ذیربط به ویژه مدیران مدارس و فعالان محیط زیست با مطالبه گری در کنار گروه‌های هدف از جمله دانش آموزان ، خانواده و مدرسه قرار گرفته و در رسیدن به اهداف حفاظت زیست محیطی یاور ما باشند.

وی ادامه داد: با توجه به نقش غیر قابل انکار محیط زیست در امنیت غذایی و توسعه پایدار لازم است در هر مکان و زمانی برای حفظ محیط زیست تلاش کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: متاسفانه افراد متولی و دخیل در حوزه محیط زیست خوب حرف می زنند ولی عمل نمی‌کنند و ما در بخش عمل به دستورالعمل های حفظ محیط زیست در سطح ملی و استانی ضعف داریم و این در حالی است که برای حفظ محیط زیست رسالت اخلاقی، دینی و اجتماعی داریم.

قاسم پور با تاکید بر اهمیت مسئولیت اجتماعی در بحث‌های محیط زیستی افزود: مسئولیت اجتماعی در قبال حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی و یک بحث فراملی است چرا که اگر هرکدام از شاخص‌های محیط زیستی به خطر بیفتد اثرا فرامرزی داشته و برای جامعه بشری مخاطره آمیز خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه های محیط زیست برای فرهنگ سازی در حفاظت از محیط زیست گفت: در دولت سیزدهم تفاهم نامه‌هایی با وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش برای حفظ محیط زیست با همکاری نسل‌های جوان منعقد شد و امیدواریم حفظ محیط زیست سرلوحه همه دولت ها باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل خاطرنشان کرد: در حال حاضر حفظ و صیانت از محیط زیست به کتاب های درسی راه یافته است به طوری که در مقطع متوسطه کتاب انسان و محیط زیست تدوین شده و سال‌هاست تدریس می‌شود.

وی همچنین گفت: در استان اردبیل با همکاری آموزش و پرورش رشته محیط بانی در هنرستان از مقطع راهنمایی تا دبیرستان راه اندازی شده و امسال هم در دومین سال فعالیت ۱۵ نفر جذب خواهند شد تا بعد از دریافت آموزش های لازم به عنوان محیط بان فعالیت کنند.

قاسم‌پور اضافه کرد: در بحث مدارس سبز انتظار می‌رود مدیران مدارس ابتدایی مسائل زیست محیطی اعم از مصرف کاغذ ، انرژی ، فضای سبز و مدیریت پسماند را به دانش آموزان آموزش دهند تا فرزندان ما بتوانند به عنوان فعالان و حامیان محیط زیست آموزش‌های لازم را یاد گرفته و در حفظ محیط زیست موثر واقع شوند.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه محیط زیست اظهار کرد: برگزاری کلاس های آموزشی و اصولا آموزش در مقطع ابتدایی تأثیرگذارتر و مفیدتر است و بهبود شاخص‌های زیست محیطی و بهداشتی را به دنبال دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل هم در این کارگاه با اشاره نقش مدیران در سند تحول بنیادین اظهار کرد: بخش مهمی از تحول پیش بینی شده در سند تحول بنیادین در حوزه مدیریت است.

اکبر دهقانی نیا با تاکید بر اینکه برای رفع دغدغه ها و مشکلات جامعه باید از نهاد بزرگ آموزشی و تربیتی استفاده کنیم، تاکید کرد:طرح توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی به صورت پایلوت در پنج منطقه کشور به صورت همزمان برگزار می شود و در صورت استقبال از سال آینده در تمام استان‌های کشور اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: مردم ، دانش آموزان ، اولیا ، مدیران ، جامعه بزرگ فرهنگیان و افراد جامعه باید به اهمیت محیط زیست واقف شوند و این موضوع علاوه بر کتابهای درسی باید جزو برنامه‌های مستمر مدارس باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha