۳ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۹
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85575043
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گلایه متقاضیان نهضت ملی مسکن در بیرجند از افزایش آورده

بیرجند - ایرنا - سهم آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در بیرجند براساس برآورد انبوه سازان بین ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال و سه هزار و ۶۰ میلیون ریال بستگی به دو یا سه خوابه بودن واحدها افزایش یافته که تامین این سهم، نگرانی و گلایه متقاضیان را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اغلب این افراد کسانی هستند که داشته‌هایشان را فروخته و از بسیاری ضروریات دیگر زندگی‌ دست کشیده اند تا بتوانند اقساط ساخت مسکن را پرداخت کنند و صاحبخانه شوند.

هر چند ماه یکبار هم پیامک‌های واریزی برایشان ارسال می‌شود که به امید خانه‌دار شدن و داشتن امتیاز بالاتر دارایی‌های خود را می‌فروشند یا قرض می‌کنند تا به موقع تکمیل وجه شود.

به گفته این متقاضیان اکنون که اقساط در حال اتمام است و موعد تحویل واحدها رسیده، دریافته‌اند که باید ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال دیگر را طی سه قسط با فاصله هر ۲ ماه پرداخت کنند، ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون ریالی که تهیه و تامین آن برای قشر متوسط جامعه از کارمند تا کارگر و کسبه آسان نیست.

همچنین ابتدا در کنار آورده متقاضیان، تسهیلات سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شد اما با توجه به تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی با نظر دولت برای کمک به مردم به پنج هزار و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته‌ است.

اما افزایش تنها شامل مبلغ تسهیلات نشد و به آورده متقاضیان هم اضافه شد، براساس اعلام انبوه سازان برای واحد مسکونی سه خواب، سه هزار و ۶۰ میلیون ریال و برای واحد دو خواب، ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال سهم آورده متقاضی افزایش یافته که قرار است این مبلغ در مدت ۲ ماه توسط متقاضیان پرداخت شود.

گلایه متقاضیان نهضت ملی مسکن بیرجند از افزایش سهم آورده‌

یکی از پروژه‌های موفق طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی سایت زعفرانیه بیرجند است که به گفته متقاضیان از آذر سال ۱۴۰۱ شروع شده و قرار بر تحویل دو ساله به تعداد ۲ هزار و ۷۰۲ واحد بوده است ولی پیمانکار اعلام کرده این واحدها با ۶ ماه تاخیر تحویل خواهد شد.

هر قدر زمان ساخت طرح نهضت ملی مسکن طولانی‌تر شود، تورم بیشتری بر هزینه‌های ساخت آن تحمیل می‌شود؛ هزینه‌هایی که به ناچار همچون باری بر دوش متقاضیان سنگینی می‌کند. حال آنکه مسئولیت عبور پروژه از زمان تعیین شده بر عهده آنها نیست.

افزایش سهم آورده، صدای متقاضیان نهضت ملی مسکن در بیرجند را درآورده و هفته گذشته در مقابل استانداری خراسان جنوبی حضور یافتند تا مسئولان صدایشان را بشنوند.

لزوم شفاف‌سازی عملکرد انبوه‌سازان

یکی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن به خبرنگار ایرنا گفت: قرار بود سهم آورده متقاضی به دلیل افزایش تسهیلات مسکن تغییر نکند اما با وجود اینکه تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به پنج هزار و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته، سهم آورده متقاضیان هم افزایش یافته است.

محمدی عنوان کرد: اکنون برای واحد مسکونی سه خواب، سه هزار و ۶۰ میلیون ریال و برای واحد دو خواب ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال سهم آورده متقاضی افزایش یافته که قرار است این مبلغ در مدت ۲ ماه توسط متقاضیان پرداخت شود ولی انجام آن در کوتاه مدت در توان اقتصادی ما نیست.

وی افزود: تاکنون ۶ هزار و ۸۸۰ میلیون ریال برای واحدهای سه خواب و پنج هزار و ۱۰۰ میلیون ریال برای واحدهای دو خواب از متقاضیان نهضت ملی مسکن اخذ شده‌ است.

گلایه متقاضیان نهضت ملی مسکن بیرجند از افزایش سهم آورده‌

این شهروند با تاکید بر اینکه به دنبال شفاف سازی عملکرد انبوه سازان توسط اداره‌ کل راه و شهرسازی هستیم، گفت: دولت قرار بود مسکن حمایتی برای اقشار کم برخوردار بسازد اما با این افزایش سهم آورده متقاضی، ساخت مسکن به صورت آزاد برای ما ارزانتر تمام می‌شد.

وی اضافه کرد: با این افزایش سهم آورده، متقاضیان کم‌توان اقتصادی با وجود ممنوع بودن فروش امتیازهای ساخت طرح نهضت ملی مسکن، چاره‌ای جز فروش سهم امتیاز خود به دلالان مسکن ندارند.

متقاضی دیگر نهضت ملی مسکن در بیرجند گفت: با مشکلات فراوان توانستم در این مدت یک سال و نیم مبلغ پنج هزار و ۱۰۰ میلیون ریال را برای خرید یک واحد دو خواب پرداخت کنم، به امید اینکه تا پایان سال واحدم را تحویل بگیرم و از اجاره نشینی خلاص شوم.

رضایی با گلایه مندی از آنچه بدقولی پیمانکار پروژه و افرایش آورده متقاضیان دانست، ادامه داد: اگر قرار باشد این مبلغ از اعضا گرفته شود مجبورم امتیاز واحد را واگذار کنم چون توان پرداخت آن را ندارم.

وی گفت: افزایش وام مسکن از سه هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به پنج هزار و ۵۰۰ میلیون ریال تاثیری در سهم آورده افراد نداشته که به گفته مشاور مبلغ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال برای دو خوابه‌ها، سه هزار و ۶۰ میلیون ریال برای سه خوابه‌ها باید واریز کنیم در حالی که همان زمان تصویب افزایش مبلغ وام قرار شد از اقساط پایانی کاهش یابد.

گلایه متقاضیان نهضت ملی مسکن بیرجند از افزایش سهم آورده‌

برای افزایش قیمت سایت زعفرانیه تصمیم نهایی نگرفته‌ایم

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در پاسخ به این اعتراضات گفت: در طرح نهضت ملی مسکن، تامین زمین رایگان و پرداخت تسهیلات با دولت است.

میرمحمد مودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در اراضی زعفرانیه بیرجند قراردادی براساس فهرست بها و هزینه روز آن زمان با پیمانکاران بسته شده‌ است و اگر تورم در جامعه داریم باید مازاد هزینه طبق قرارداد فهرست بها براساس شاخص‌های اعلام سازمان برنامه و بودجه به پیمانکار پرداخت شود و این اداره‌ کل دخل و تصرفی در زمینه قیمت‌ها ندارد.

وی بیان کرد: به مشاور و پیمانکاران گفتیم که هزینه‌های خود را به‌روز رسانی و اعلام کنند، روند افزایش بها به صورت کارشناسی در حال پیگیری است اما تاکنون هیچ افزایش بهایی به مردم اعلام نشده‌ و ارقام اعلامی مورد تایید نیست.

دبیر شورای مسکن استان خراسان جنوبی ادامه داد: هنوز برای افزایش قیمت‌ها در طرح نهضت ملی مسکن اراضی زعفرانیه تصمیمی نهایی گرفته نشده و هیچ عددی از سوی اداره کل راه و شهرسازی اعلام نشده است.

وی گفت: ماجرای افزایش بها این بود که ما از پیمانکاران خواستیم افزایش قیمت‌ها را براساس تورم محاسبه کنند که این عدد به دست مردم رسیده‌ است.

به گفته مودی آنچه به‌ دست مردم رسیده، برآورد پیمانکار بوده و تا بررسی نهایی انجام نشود، نمی‌توان درخصوص قیمت ابلاغی اظهار نظر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha