جاماندگان اربعین در پایتخت؛ زائران چه خدماتی دریافت می‌کنند

تهران بزرگ - ایرنا - پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی سال‌هاست برای افرادی که امکان حضور در پیاده‌روی بزرگ اریعین در کربلای معلی را ندارند، در شهرهای مختلف از جمله تهران برگزار می‌شود، این آیین معنوی و مذهبی نیازمند تمهیدات و خدمات گسترده برای جمعیتی از زائران جامانده است لذا مدیریت شهری پایتخت در طول مسیر برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای خدمت‌رسانی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌اربعین که می‌آید دل‌ها راهی کربلا می‌شود زائرانی که سعادت زیارت ضریح مطهر اباعبدالله‌الحسین (ع) را داشتند یا راهی کربلا شدند و بازگشته‌اند یا در طول مسیر هستند، ‌اما افرادی که زیارت سید و سالار شهیدان نصیب‌شان نشد، در پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در پایتخت شرکت می‌کنند.

یکشنبه چهارم شهریور ماه مصادف با اربعین حسینی (ع) روز پیاده‌روی مشتاقان و جاماندگان اربعین است، ‌روزی که دلدادگان امام حسین (ع) می‌آیند تا ارادت خود را به آقا ابراز کنند و با حضور در پیاده‌روی حضورشان را به ثابت برسانند و دل را راهی کربلا کنند، اما حضور جمعیت بالایی از عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) در این مسیر نیازمند تامین امکانات و تمهیدات ویژه از سوی استانداری تهران و مدیریت شهری تهران است.

مدیریت شهری پایتخت در حوزه حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو و تاکسی گرفته تا خدمات شهری، معاونت فرهنگی و اجتماعی، ‌حوزه مدیریت پسماند و دیگر بخش‌های مختلف همه بسیج شده‌اند تا همانند سال‌های گذشته اربعینی باشکوه با حضور میلیونی مردم برگزار شود.

مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در تهران روز یکشنبه چهارم شهریور از میدان امام حسین (ع) آغاز و تا حرم عبدالعظیم حسنی (س) در شهرری ادامه دارد.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین در پایتخت؛ زائران چه خدماتی دریافت می‌کنند

ارائه خدمات گسترده به جاماندگان اربعین در تهران

با توجه به اینکه پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) فرصت بزرگی برای جاماندگان و زوار طریق‌الحسین (ع) است، شهرداری پایتخت در راستای این مراسم خدمت‌رسانی ویژه‌ای به مردم ارائه می‌کند.

از این رو شهرداری تهران هرجا فرصت خدمت به زائران اربعین حسینی(ع) برای نیروهای این آزمون بزرگ فراهم شده است خادمان شهرداری حضور داشته‌اند حال که زائران حسینی به میدان آمده‌اند دیگر نمی‌توان گوشه‌ای ایستاد و تماشا کرد، ‌بنابراین همه عاشقانه برای خدمت به زائران و جاماندگان اربعین پای کار آمدند.

ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران در همین راستا مانند هر سال آیینی برای جاماندگان پیش‌بینی کرده است، همان خدماتی که در قالب ستاد اربعین درعراق و مرزها به زائران ارائه می‌شود، به جاماندگان نیز ارائه خواهد شد. همه اقدامات امسال و سال‌های گذشته نشان داده است که شور و شوقی خادمان در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی کمتر از خادمان در کربلا و نجف و کاظمین نیست.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده همه موکب‌ها از نماز صبح روز چهارم شهریور مصادف با اربعین حسینی اقدام به خدمت‌رسانی می‌کنند، کمیته خدمات سلامت نیز در مسیر، اقدام به خدمات‌رسانی خواهند کرد تا در صورت بروز مشکل گرمازدگی به شهروندان رسیدگی شود.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین در پایتخت؛ زائران چه خدماتی دریافت می‌کنند

خدمت موکب‌داران شهرداری تهران به جاماندگان

موکب‌داران شهرداری تهران نیز به همین منظور به شرکت‌کنندگان در آیین پیاده‌روی جاماندگان حسینی خدمات گسترده‌ای ارائه خواهند داد.

موکب‌هایی به همین منظور در مسیر سیدالشهدا با محبت ایجاد شده است البته برخی موکب‌داران به سمت ضریح سیدالشهدا می‌روند و برخی دیگر از طریق شهرری به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در کنار جاماندگان قدم بر می‌دارند.

خدمات گسترده موکب‌داران در طول مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده تا همه زائران جامانده بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند. این همه خدمات به گونه‌ای تدارک دیده شده که آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی امسال نیز مثل سنوات گذشته با مشارکت گروه‌های مختلف مردمی، باشکوه برگزار شود.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین در پایتخت؛ زائران چه خدماتی دریافت می‌کنند

اتوبوسرانی چه خدماتی به جاماندگان ارائه می‌کند

شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز تمهیداتی برای راهپیمایی جاماندگان اربعین در نظر گرفته و مسیرهای خدمات‌رسانی و دپوی اتوبوسرانی در ۱۱ نقطه پایتخت تعیین شده است.

برای پوشش مراسم پیاده‌روی در چهارم شهریور حداکثر تلاش این شرکت برای ارائه بهترین خدمت به زوار حضرت امام حسین (ع) در راهپیمایی بزرگ جاماندگان برنامه‌ریزی شده است.

برای رفاه حال شرکت‌ کنندگان در این مراسم خدمات‌رسانی به صورت رایگان به عزاداران راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی(ع) ارائه می‌شود.

۱۱ نقطه پیش‌بینی شده در مسیرهای اتوبوسرانی در نظر گرفته شده که از سوی شرکت اتوبوسرانی تهران به شرح ذیل اعلام شده است.

- خیابان فداییان اسلام تقاطع فرزانه

- خیابان فدائیان اسلام تقاطع پروین اعتصامی

- خیابان فدایبان اسلام - شهید غیبی

- خیابان فداییان اسلام - بلوار شهید کریمی شرق

- خیابان فداییان اسلام - بلوار شهید کریمی غرب

- جاده ورامین حد فاصل میدان معلم تا سه راه ورامین

- میدان شهرری - جنوب به شمال تا سه راه ورامین

- زمین خاکی روبروی فرمانداری

- خیابان آستانه - پارکینگ تره بار

- میدان هادی ساعی و خیابان دکتر کریمیان

- خیابان سلمان فارسی تا میدان امام هادی(ع)

بر این اساس شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با استقرار اتوبوس‌های مورد نیاز در اطراف حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پس از پایان مراسم نسبت انتقال رایگان شهروندان به مقاصدشان واقع در مترو کیانشهر - مترو دولت آباد - مترو جوانمرد - پایانه خاوران - شوش - خراسان - آزادی - راه آهن - نازی آباد - مترو شهرری - باقرشهر و کهریزک اقدام می‌کند.

همچنین در روز اربعین از اذان ظهر تا جابجایی آخرین مسافر خدمت به زائران اربعین انجام خواهد شد و شهروندان می‌توانند با استفاده از همه خطوط فعال در سطح شهر تهران، خود را به مسیر پیاده‌روی برسانند.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین در پایتخت؛ زائران چه خدماتی دریافت می‌کنند

۲۲۰ دستگاه ون آماده ارائه خدمات به جاماندگان

سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز برای برگزاری مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته است که خدمات‌رسانی از ساعت پنج صبح یکشنبه چهارم شهریور آغاز و تا پایان مراسم در خطوط منتهی به مسیرهای راهپیمایی در سطح شهر تهران، ایجاد تسهیلات سرویس‌رسانی برای حضور شهروندان و ایجاد تسهیلات سرویس‌رسانی رایگان به آنها، در هفت محور انجام خواهد شد.

این خدمت رسانی با بهره‌گیری از ۲۲۰ دستگاه خودرو تاکسی ون در پایتخت به مرحله اجرا در می‌آید. خطوط منتهی به مسیر راهپیمایی در هفت محور شامل مسیرهای ذیل جهت خدمت رسانی به جاماندگان اربعین حسینی پیش‌بینی شده است.

مسیر شماره یک: میدان حرم مطهر عبدالعظیم حسنی (ع) - مترو شهرری.

مسیر شماره دو: تقاطع فداییان اسلام - امام حسین(ع) تا مترو جوانمرد قصاب.

مسیر شماره سه: تقاطع فداییان اسلام - بزرگراه شهیدکریمی تا مترو جوانمرد قصاب.

مسیر شماره چهار: میدان مدرس(ضلع غرب حرم مطهر عبدالعظیم حسنی (ع) ) - مترو شهرری

مسیر شماره پنج: تقاطع فداییان اسلام - شهید غیبی تا مترو جوانمرد قصاب.

مسیر شماره شش: تقاطع فداییان اسلام - شهید پیرابنده (ابریشم) تا مترو علی‌آباد.

مسیر شماره هفت: تقاطع فداییان اسلام - بعثت تا مترو پایانه جنوب.

پاکسازی مسیر پیاده‌روی اربعین در پایتخت

ساماندهی و پاکسازی کامل مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی(ع) برای روز یکشنبه مصادف با اربعین حسینی یکی دیگر از خدمات گسترده مدیریت شهری در پایتخت است به همین منظور گشت‌های فوریت‌های خدمات اجتماعی حامی شهر از شنبه سوم شهریور به صورت مستمر و تمام وقت در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی از میدان امام حسین (ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی (ع) و خیابان‌های منتهی به این مسیرها به تردد و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی می‌پردازند تا شهروندان در هنگام پیاده‌روی جاماندگان اربعین با کوچک‌ترین مشکل در حوزه آسیب‌های اجتماعی روبرو نشوند.

برای ارائه بهتر خدمات در حوزه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از بامداد چهارشنبه ۳۱ مردادماه اجرای طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در محدوده شوش، هرندی، میدان راه آهن و میدان امام حسین(ع) با جدیت بیشتری آغاز شده و تا یکشنبه شب ادامه خواهد داشت.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین در پایتخت؛ زائران چه خدماتی دریافت می‌کنند

آماده‌باش ایستگاه‌های آتش‌نشانی در مسیر پیاده‌روی

همچنین معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران تمهیدات و اقدامات ویژه‌ای برای ارائه خدمات و آماده‌سازی مسیرهای پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در پایتخت تبیین کرده است که توزیع اقلام مناسبتی به مناطق، همکاری با مناطق درباره استقرار سرویس‌های بهداشتی در طول مسیر پیاده‌روی، تهیه اقلام مناسبتی مانند پرچم دستی برای توزیع بین شرکت‌کنندگان در مراسم و انجام هماهنگی‌های لازم درباره نصب بنرهای اطلاع‌رسانی در مناطق درگیر مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی از جمله اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران به شمار می‌رود.

نیروها و ماشین‌آلات سازمان مدیریت پسماند نیز از ابتدا تا پایان مراسم در طول مسیر مستقر و به نظافت و پاکسازی مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی اقدام خواهند کرد. تدوین شیوه‌نامه نظافت، پاکیزه‌سازی و جمع‌آوری پسماند و ابلاغ به مناطق ۲۲ گانه و نظارت برحُسن انجام کار نیز از دیگر برنامه‌های سازمان مدیریت پسماند شهر تهران است.

آماده‌باش کامل ایستگاه‌های سازمان آتش‌نشانی و استقرار نیروها و ماشین‌آلات در طول مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی از دیگر برنامه‌های این معاونت است به همین منظور ماشین‌آلات و تجهیزات لازم این سازمان در حاشیه مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی مستقر خواهند شد.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین در پایتخت؛ زائران چه خدماتی دریافت می‌کنند

تمهیدات ویژه استانداری تهران برای پیاده‌روی جاماندگان اربعین

استانداری تهران نیز در راستای آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین در پایتخت برنامه‌هایی در دستور کار دارد تا این مراسم که هر سال نسبت به سال قبل پرشور و شعورتر برگزار شده است در سال جاری نیز با بهترین شیوه این پیاده‌روی انجام شود. همچنین رعایت همه موارد امنیتی، قوانین و مقررات و جابجایی جمعیت و استقرار تجهیزات به صورت ویژه دیده شده است.

به همین منظور تمهیدات ویژه‌ای برای برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین و مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین در پایتخت اندیشیده شده که مهمترین آنها در حوزه زیرساخت‌ها، تجهیزات، امکانات و فعالیت‌های مرتبط با برپایی موکب‌ها است.

ارائه خدمات راه آهن به جاماندگان اربعین حسینی (ع) نیز برنامه‌ریزی شده تا مردم پیشوا، ورامین و قرچک بتوانند از این خدمات در روز اربعین به سمت حرم عبدالعظیم حسنی (ع) و بالعکس بهره‌مند شوند.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین در پایتخت؛ زائران چه خدماتی دریافت می‌کنند

تمهیدات ترافیکی در طول مراسم جاماندگان

همچنین همزمان با این مراسم معنوی، محدودیت‌های ترافیکی مسیرهای راهپیمایی جاماندگان اربعین در پایتخت اعمال شده است. این محدودیت‌ها در شهرری از ساعت ۲۴ شنبه (سوم شهریور) تا ساعت ۱۸ یکشنبه (چهارم شهریور) خواهد بود.

طبق این گزارش، از بامداد شنبه محدودیت توقف از میدان امام حسین(ع) تا میدان حرم و معابر پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اعمال می‌شود و هیچ وسیله‌ای در این مدت در مسیر مراسم دلدادگان حسینی اجازه توقف نخواهد داشت و همکاران ما پاکسازی‌های لازم را خواهند داشت.

براساس اعلام پلیس راهور تهران، ساعت ۴:۳۰ صبح اربعین هم محدودیت‌های تردد در طول مسیر راهپیمایی و همه مسیرهایی که منتهی به مسیرها می‌شود، اعمال خواهد شد و تردد کلیه وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت محدود خواهد بود.

پیاده‌روی جاماندگان اربعین در پایتخت؛ زائران چه خدماتی دریافت می‌کنند

اقدامات مترو تهران

همچنین مترو تهران از ساعت ۵:۳۰ دقیقه روز یکشنبه تا پایان مراسم جاماندگان اربعین به شرکت‌کنندگان خدمات رایگان ارائه می‌کند. به همین منظور ایستگاه‌های مترو در این مدت فعال است.

شهروندان روز یکشنبه برای حضور در مراسم به خطوط مترو مجاور مسیر راهپیمایی جاماندگان یعنی ایستگاه‌های امام حسین در تقاطع خطوط ۲ و ۶، میدان شهدا در تقاطع ۴ و ۶ و ایستگاه شهدای هفدهم شهریور مراجعه کنند.

در پایان مراسم هم برای جلوگیری از ازدحام هنگام بازگشت از ایستگاه متروی شهرری، شهروندان می ‌توانند به ایستگاه های دولت‌آباد و کیانشهر مراجعه کنند که برای این امر نیز اتوبوس‌هایی در ایستگاه شهرری پیش‌بینی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha