۴ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۳۶
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85577131
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دل‌های جاماندگان اربعین حسینی رهسپار مسیر عشق

۴ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۳۶
کد خبر: 85577131
دل‌های جاماندگان اربعین حسینی رهسپار مسیر عشق

زنجان - ایرنا - اربعین حسینی که فرا می‌رسد، بار دیگر نوای تظلم خواهی نینواییان به آسمان بلند می‌شود و خیل عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) برای زیارت مزار سرور و سالار شهیدان و ۷۲ شهید دشت کربلا رهسپار می‌شوند، جاماندگان این پیاده روی نیز اگرچه در مسیر حضور فیزیکی ندارند اما دلهای خود را روانه بین الحرمین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیستم صفر با گذشت چهل روز از واقعه عاشورا، مشتاقان و عاشقان امام حسین (ع)‌ و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت از اقصی نقاط جهان راهی کربلای معلا می شوند تا با اعلام همنوایی و همدردی با بازماندگان خاندان پیامبر بار دیگر بر پیروی از راه شهدای کربلا و زنده نگه داشتن مسیر پرفروغ پیروزی خون بر شمشیر صحه بگذارند.

پیاده‌روی اربعین، یکی از مراسم دینی و معنوی شیعیان است که معمولا در روزهای منتهی به بیستم صفر با هدف زیارت اربعین از سوی مشتاقان برگزار می‌شود.

در این مراسم زائران، مسیر نجف تا کربلا را با پای پیاده می پیمایند و جلوه هایی از وحدت،‌ انسجام و دلدادگی به ائمه اطهار را به نمایش می گذارند.

دلهای مشتاقان زیارت اربعین جامانده، با پیاده روی در مسیرهای تعیین شده آرام می گیرد. مراسم پیاده روی اربعین که همه ساله برگزار می شود، جاماندگانی نیز دارد که اگرچه دل در گرو سرور و سالار شهیدان دارند اما به دلایل مختلفی از این آیین معنوی جا مانده اند و این دوری و هجران برای آنها جانسوز می شود.

از همین رو طی سالهای اخیر در مناطق مختلف کشور کاروان جاماندگان اربعین حسینی به راه می افتد تا با تصویرسازی حرکت زیبا و تاریخی حاضران در بین الحرمین،‌ دلهای مشتاق جامانده در این مسیر آرام گیرد.

در زنجان نیز با برنامه ریزی های انجام شده جاماندگان اربعین روز یکشنبه/چهارم شهریور/ با طی مسیر ۹ کیلومتری از مقابل سد گاوازنگ به سمت مزار شهدای گمنام در همایش پیاده روی شرکت خواهند کرد.

در مسیر این همایش بزرگ بیش از ۷۰ موکب در بخش های مختلف از جمله تغذیه، آبرسانی، برنامه های فرهنگی و خدماتی، بهداشتی و درمانی به شرکت کنندگان خدمات ارایه خواهند داد.

دل‌های جاماندگان اربعین حسینی رهسپار مسیر عشق

جاماندگان اربعین در زنجان مسیر ۹ کیلومتری را پیاده روی می کنند

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان زنجان در این باره به ایرنا گفت: همزمان با روز اربعین حسینی همایشی با عنوان جاماندگان اربعین در مسیر سد خاکی گاوازنگ تا مزار شهدای گمنام زنجان برگزار خواهد شد.

سرهنگ شمس الدین موسوی افزود: برنامه های این همایش در مسیر ذکر شده از ساعت ۶ صبح روز یکشنبه آغاز می شود و در ارتفاعات گاوازنگ تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: افراد مشتاقی که به هر دلیلی نتوانسته اند مسیر نجف تا کربلا را طی کنند این مسیر را برای پیاده روی و به احترام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای گمنام دفن شده در آن انتخاب می کنند.

۷۵ موکب در مسیر پیاده روی اربعین شهر زنجان مستقر می شوند و به حاضران در این مراسم معنوی خدمات می دهند. موسوی اظهار داشت: هماهنگی های لازم با سازمان های خدمات رسان و پشتیبانی از جمله شهرداری،‌ فرمانداری، هلال احمر، سپاه، سازمان آب و بخش های بهداشت و درمان استان برای برگزاری هرچه باشکوه و مطلوبتر این مراسم انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۷۵ موکب فرهنگی،‌ تغذیه و آبرسانی در این مسیر ایجاد شده است تا حاضران در پیاده روی از خدمات مختلف و مراسم های پیش بینی شده، استفاده کنند.

موسوی گفت: در مزار شهدای گمنام، زیارت اربعین، دعا و نیایش و عزاداری کوتاه پیش بینی شده است که به نیت مسیر نجف تا کربلا در این محل برگزار می شود.

وی افزود: ناوگان حمل و نقل عمومی با استفاده از مینی بوس و خودروهای ون در این مسیر فعال خواهد شد تا افرادی را که در پیاده روی مشکل دارند،‌ به محل مزار شهدای گمنام منتقل کند همچنین افرادیکه از خودروهای شخصی استفاده می کنند نیز می توانند خودروهای خود را در پارکینگ نمایشگاه کاسپین و اطراف روستاهای گاوازنگ پارک کنند.

دل‌های جاماندگان اربعین حسینی رهسپار مسیر عشق

اربعین از معجزات عصر حاضر است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان زنجان نیز با بیان اینکه حرکت اربعین یکی از معجزات عصر حاضر است، گفت: برخی رویدادها عده ای را جذب می کند و عده ای تمایلی به آن نشان نمی دهند اما در حرکت اربعین فوج فوج و دسته دسته،‌ انسان ها داخل دین و مسیر دین خداوند شده و در آن گام بر می دارند.

حجت الاسلام سجاد ناصر با اشاره به سوره نصر، تاکید کرد: وقتی نصرت خداوند فرا می رسد انسان آن را احساس می کند و پیاده روی اربعین نیز از نصرت های الهی است.

وی اظهار داشت: حرکت اربعین برخلاف همه مشکلات و شبهه هایی که از سوی دشمنان مطرح می شود و با تمام سختی هایی که دارد، همه ساله انجام می شود و هر سال شکوه و عظمت آن از سال قبل بیشتر است.

آیین پیاده روی اربعین با تمام سختی های آن و شبهه های ایجاد شده از سوی دشمنان همه ساله باشکوهتر از سال قبل برگزار می شود. ناصر، خاطرنشان کرد:‌ آیین پیاده روی اربعین همه انسان ها از جمله دوستان و دشمنان اهل بیت را به فکر فرو می برد چه آن کسانیکه در این پیاده روی حضور دارند و چه آنهایی که توفیق شرکت در آن را ندارند.

وی تصریح کرد: پیاده روی اربعین، حرکتی است که دشمن از آن خشمگین می شود و طبق سوره توبه هر قدمی که کافران را به خشم آورد برای آن پاداش عمل صالح نوشته می شود.

ناصر گفت: امروزه که ظلم و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بیداد می کند، پیاده روی اربعین آنان را به خشم می آورد و این حرکت موجب بیداری جهانی می شود که با وحدت مسلمانان و مظلومان عالم همراه است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم بر این وحدت و انسجام و چنگ زدن به ریسمان الهی برای جلوگیری از تفرقه در جامعه تاکید دارد، افزود: پیاده روی اربعین حرکت به سوی سبک زندگی اسلامی است و در این همایش بزرگ جلوه هایی از وحدت و ایثار نمایان می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha