عضو مجلس خبرگان: امام حسین(ع) برای نجات بشریت از جهالت جانش را بخشید

مراغه- ایرنا- نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه با بیان اینکه جهل ریشه همه گرفتاری‌­ها و بدبختی‌­های انسان است، گفت: امام حسین (ع) جانش را در راه خداوند بذل و بخشش کرد تا سایر بندگان را از نادانی و گمراهی نجات دهد.

به گزارش ایرنا آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی روز دوشنبه در آیین قرائت زیارت اربعین که در امامزاده سیدمحمد (ع) مراغه برگزار شد، به فراز شانزدهم آن با مضمون «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ» اشاره، و بیان کرد: امام حسین(ع) درست در زمانی که جهل و گمراهی رو به گسترش بود، با اسارت اهل بیت‌اش و ریخته شدن خون خودش و عزیرانش در حقیقت اسلام را احیا کرد.

وی به برخی از نشانه‌های جهالت و ناآگاهی در فاصله پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) تا واقعه عاشورا نیز اشاره کرد و افزود: امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از سوی پیامبر اکرم (ص) ریحانه خوانده شده بودند اما تنها پنجاه سال پس از رحلت ایشان، جهالت تا جایی گسترش یافت که واقعه کربلا به وقوع پیوست و ریحانه پیامبر (ص) را سر بریدند.

امام جمعه مراغه اظهار کرد: طی آن دوران ناآگاهی در حدی قرار داشت که معاویه خطاب به امیرالمومنین (ع) اینگونه نوشته بود «عده‌ای را به جنگ با شما می‌فرستم که تفاوت شتر نر با شتر ماده را نمی‌دانند».

وی تصریح کرد: ناآگاهی پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) وقایع مختلفی چون به نیزه کشیدن قرآن‌ها در جنگ صفین و واکنش ناآگاهانه یاران امام علی (ع) را در پی داشت اما ریخته شدن خون امام حسین(ع) در کربلا بار دیگر موجب روشنگری شد.

آیت‌الله پورمحمدی با بیان اینکه اگر واقعه عاشورا نبود، عده‌ای می‌خواستند چراغ اسلام را خاموش کنند، افزود: بر همین اساس در زیارت عاشورا و برای تداوم راه سرور و سالار شهیدان، دعا می‌کنیم که مرده و زنده ما به مانند حضرت محمد (ص) و آل محمد باشد.

وی با اشاره به اینکه اهل بیت امام حسین(ع) به رسالت خودشان به خوبی عمل کردند، افزود: رسالت آنان هم به ویژه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) چه در کربلا و چه پس از شهادت سرور و سالار شهیدان، روشنگری و نجات انسان‌ها از نادانی و گمراهی بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: پیام‌رسانان واقعه کربلا، خون امام حسین (ع) را برای همیشه زنده نگاه داشتند و امروز نیز همه ما وظیفه داریم تا پیام‌رسان خون شهدا برای نسل‌های آینده باشیم و با جهل و ناآگاهی مقابله کنیم.

آیت‌الله پورمحمدی با اشاره به اینکه چهار میلیون زایر ایرانی اربعین باید به تبعیت از امام حسین(ع) و برای مقابله با جهل و گمراهی کمر همت ببندند، افزود: عشق امام حسین(ع) نزدیک به ۲۵ میلیون زائر را از اقصی نقاط جهان به کربلا جمع می‌کند و بر همین اساس دشمنانی که به دنبال جهالت و گمراهی بشریت هستند، از عظمت اربعین واهمه دارند.

عضو مجلس خبرگان: امام حسین(ع) برای نجات بشریت از جهالت جانش را بخشید
آیت‌الله پورمحمدی: پیام‌رسان خون شهدا برای نسل‌های آینده باشیم

به گزارش ایرنا تمامی پیامبران به ویژه رسول اکرم(ص) انتخاب شدند تا مردم را از جهالت و گمراهی نجات دهند و هدف قیام امام حسین(ع) هم با بعثت انبیاء مطابقت داشت.

گفتنی است جهل گاهی در مقابل عقل و گاهی نیز در برابر علم قرار می‌گیرد؛ یعنی جاهل کسی است که از عقل خود استفاده نمی‌کند یا علم ندارد.

نقطه قابل تامل اینکه بازگشت تمام انحراف‌ها و صفات رذیله و حب دنیا و غیره به جهل انسان بر می‌گردد؛ انسان جاهل در دنیا و آخرت از زیانکاران است و بر همین اساس انسان باید از شر جهل به خدا پناهنده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha