ترافیک در همدان و راهکارهای کاهش آن

۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۸:۳۴
کد خبر: 85578831
ترافیک در همدان و راهکارهای کاهش آن

همدان- ایرنا- افزایش خودرو و ترددها، تراکم مراکز خرید و درمان خصوصی در مرکز شهر، کمبود پارکینگ و نبود کمربندی از دید رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان مهمترین علل بروز گره های ترافیکی در مرکز استان است.

به گزارش ایرنا، شهر تاریخی و کهن همدان به دلیل مهاجر پذیر بودن در سال های اخیر با معضل ترافیک روبرو بوده که این موضوع همه ساله در فصل پاییز و بازگشایی مدارس بیشتر شده و نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است.

تردد خودروهای تک سرنشین در معابر و خیابان های شهر و بی رغبتی مردم در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، موجب شده است که ساعات اولیه صبح، ظهر و عصر همزمان با شروع و اتمام فعالیت مدارس معضل ترافیک بیشتر شود.

در این ارتباط سرهنگ غلامعلی همایی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بیان علل بروز ترافیک و راهکارهای رفع این معضل پرداخت.

وی اظهار کرد: افزایش سه درصدی رانندگان بی تجربه در سال جاری و پنج درصدی خودرو در استان که زمینه ای برای افزایش هفت درصدی تردد نسبت به سال قبل شده است که یکی از عوامل بروز گره ترافیکی بشمار می رود.

سرهنگ همایی اضافه کرد: نبود کمربندی و کنارگذر و تداخل ترافیک شهری و برون شهری یکی از عوامل بروز گره های ترافیکی و آلودگی در شهر همدان است.

وی خاطرنشان کرد: سه استان به صورت مستقیم و ۱۲ استان به صورت غیر مستقیم از داخل شهر همدان تردد می کنند بنابراین با توجه به این میزان تردد خودرو برای روان سازی ترافیک در معابر درون شهری باید چاره ای اندیشیده شود.

سرهنگ همایی افزود: همدان تنها استان در غرب ایران است که شهرستان ها و مرکز استان آن کنار گذر و کمربندی ندارد و طرح ایجاد کنارگذر اسدآباد نیز از چندین سال پیش آماده شده اما تنها یک خط آن زیر بار رفته است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان ادامه داد: کمبود پارکینگ و توقفگاه به ویژه در مرکز شهر و حوالی میدان آرامگاه بوعلی و جهاد، اجرایی نشدن طرح پارک حاشیه راه و طرح هوشمند سازی کنترل پارک دوبله و حاشیه ای همچنین پارک دوبل خودروها در مسیرهای پرتردد از دیگر علل بروز گره های ترافیکی در شهر همدان است.

وی افزود: نبود گذرگاه ویژه عابران پیاده در میادین اصلی شهر موجب کندی تردد در معابر شده است همچنین باید طرح دوچرخه های هوشمند مانند سایر مناطق اجرایی شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان نبود سامانه های هوشمند کنترل خودروهای تک سرنشین یا اجرای قانون برخورد با خودروهای تک سرنشین برای کاهش سفرهای غیرضرور را از علل بروز ترافیک دانست.

ترافیک در همدان و راهکارهای کاهش آن

سرهنگ همایی گفت: از دیگر علل ترافیک تراکم مراکز درمان خصوصی (مطب پزشکان) و مراکز خرید در محدوده مرکزی به ویژه پیاده راه بوعلی و میدان آرامگاه بوعلی سینا، نبود شبکه های سریع بی.آر.تی به علت نبود زیر ساخت مناسب در بافت شهری همدان و حلقوی بودن شبکه راه شهر همدان است.

وی بر ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل برای کاهش بار ترافیکی تاکید کرد و گفت: با توجه به بافت شهر همدان که امکان توسعه ناوگان بی آر تی و ایجاد خط ویژه را ندارد، باید نسبت به راه اندازی مونو ریل اقدام کرد.

رییس پلیس راهور استان همدان گفت: ایجاد موانع مناسب برای جلوگیری از تردد موتورسواران در پیاده راه بوعلی و بلوار ارم، جانمایی صحیح و پیگیری ساخت پارکینگ عمومی به منظور آزاد کردن خطوط خیابان ها و تسهیل در تردد شهروندان ضروری است.

سرهنگ همایی گفت: یکی دیگر از علل افزایش ترافیک در شهر همدان تراکم بالای جمعیت در کیلومتر است که این آمار در جهان بین ۴۵ تا ۵۴ و در همدان بالای ۹۴ است.

وی افزود: بافت شهر همدان فرسوده و قدیمی است و به علت عدم توسعه شهر، شهرک های ویلایی به آپارتمان تبدیل شده و شهرکی از سال های قبل به شمار شهرک های همدان اضافه نشده است.

رییس پلیس راهور استان همدان بیان کرد: در این راستا باید به سمت جاده تهران، ملایر و کرمانشاه شهرسازی، توسعه یابد تا با گسترش شهرسازی در استان از تراکم جمعیت همدان کاسته و به اطراف داده شود.

سرهنگ همایی، توسعه زیرساخت ها و ساخت پارکینگ و پل عابر پیاده به صورت زیرگذر و روگذر، مدیریت عرضه و تقاضای سفر با راه اندازی سامانه های کنترل خودروهای تک سرنشین و ایجاد طرح های تشویقی استفاده از خودروهای عمومی، اعمال رژیم جاده ای، تشویق در استفاده از دوچرخه های اجاره ای و ایجاد پیاده راه ها را در کاهش بار ترافیک موثر دانست.

وی اضافه کرد: رژیم جاده ای یعنی به جای تعریض و پهن کردن راه ها، خودروی شخصی کمتری وارد معابر شود که لازمه این کار اضافه شدن خطوط بی.آر.تی و فراهم کردن زمینه استفاده از دوچرخه و دیگر کارهای تشویقی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha