شناسایی ۷۰۰ هزار شرکت صوری/اتصال ۱۸۵ هزار مشاور املاک به دفاتر اسناد رسمی

تهران- ایرنا- معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اقدامات این سازمان برای جلوگیری از فعالیت شرکت‌های صوری گفت: اکنون حدود ۷۰۰ هزار شرکت شناسایی و شناسه حقوقی آنها غیرفعال و از فعالیت آنها جلوگیری شده است.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، صفدر کشاورز امروز سه‌شنبه ششم شهریور در چهارمین نشست خبری سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی اخیرا دستورالعمل اجرایی «شناسایی و پیشگیری از تشکیل و فعالیت شرکت‌های صوری» را ابلاغ کرد؛ براساس مستندات موجود چه تعداد شرکت صوری ثبت شده در ایران داریم و سازمان ثبت اسناد برای جلوگیری از ثبت این قبیل شرکت‌ها چه اقدامی انجام می دهد؟، افزود: معضل شرکت‌های صوری از سال‌های گذشته وجود داشته است و ابتدا باید سازوکاری برای جلوگیری از ثبت این نوع شرکت‌ها ایجاد شود همچنین باید سازوکاری برای شناسایی آنها وجود داشته باشد که در این راستا شیوه‌نامه‌ای برای تعیین ضوابط به‌منظور عدم ثبت و شناسایی شرکت‌های صوری با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صمت، وزارت اطلاعات، پلیس فتا و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حال تهیه است و به محض نهایی شدن چارچوب ثبت شرکت‌ها تعیین خواهد شد.

وی در ادامه به اقدامات سازمان ثبت اسناد برای جلوگیری از فعالیت شرکت‌های صوری اشاره کرد و افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقداماتی را برای شناسایی شرکت‌های صوری انجام داده است از جمله وجود امضای الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی است و هر شرکتی که میخواهد تاسیس شود حتما باید امضا و پرداخت الکترونیکی داشته باشد همچنین با توجه به الکترونیکی شدن پلمب دفاتر قانونی شرکت‌ها، امکان بررسی زمان پلمب دفاتر قانونی وجود دارد.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: علاوه بر این، اکنون افرادی که بیش از پنج شرکت ثبت شده در سازمان ثبت اسناد دارند به وزارت امور اقتصادی و دارایی برای رصد فعالیت اقتصادی آنها معرفی می‌شوند.

کشاورز افزود: شرکت‌هایی که بیش از پنج سال از زمان تاسیس هیچ صورتجلسه تغییراتی به اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری ارائه نداده اند نیز رصد می شوند زیرا مطابق قانون تجارت، شرکت‌ها هر سال باید ضمن برگزاری مجمع عمومی، ترازنامه مالی خود را نیز به تصویب برسانند؛ چنانچه شرکتی به این تکلیف قانونی عمل نکرده باشد، شناسایی می‌شود.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: اکنون حدود ۷۰۰ هزار شرکت شناسایی و شناسه حقوقی آنها غیرفعال شده و با این اقدام از فعالیت آنها جلوگیری شده است؛ چنانچه این شرکت‌ها مدارکی دال بر فعالیت دارند اگر صوری نباشند برای رفع مشکل باید پیگیری لازم را داشته باشند تا شناسه حقوقی آنها مجدد فعال شود.

کشاورز در ادامه به «قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول» اشاره کرد و اظهار داشت: این قانون ۱۷ خرداد امسال در روزنامه رسمی کشور منتشر و از سوم تیر لازم‌الاجرا شد.

وی با اشاره به پیچیدگی خاص قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و تأثیرگذاری چشمگیر بر حوزه املاک، افزود: برای اجرای این قانون شورای راهبری اجرای قانون تحت نظر معاون اول قوه قضاییه با حضور معاونت‌های مختلف قوه قضاییه و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط به صورت هفتگی تشکیل شده است.

کشاورز گفت: براساس این قانون، دفاتر اسناد رسمی مکلف شدند قراردادهای خصوصی افراد را تنظیم کنند همچنین مشاوران املاک هم برای ثبت الکترونیکی معاملات به سامانه ثبت الکترونیکی اسناد متصل شدند.

وی اضافه کرد: اکنون ۱۸۵ هزار مشاور املاک به دفاتر اسناد رسمی از طریق سامانه ثبت الکترونیکی اسناد اتصال یافتند.

وی ادامه داد: از ۱۵ مرداد امسال که امکان اتصال مشاوران املاک سراسر کشور به سامانه ثبت الکترونیک اسناد فراهم شده است، تاکنون، ۱۱ هزار و ۳۰۶ پیش نویس در مشاورین املاک تنظیم شده است همچنین از زمان لازم الاجراشدن قانون یعنی از سوم تیرماه سال جاری تاکنون نیز، بیش از ۷۴۳ هزار جلد سند مالکیت صادر شده است.

وی ادامه داد: از ۷۴۳ هزار جلد سند مالکیت صادر شده، نقل و انتقال ۵۶ هزار مورد به صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده است.

کشاورز خاطرنشان کرد: برای اجرای کامل قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، باید ۱۴ آیین نامه تدوین شود که در حال حاضر آیین‌نامه‌هایی که فرصت کمتری برای تدوین دارند در اولویت قرار گرفته‌اند همچنین ۶ مورد از آیین‌نامه‌ها باید به تصویب رئیس قوه قضاییه و ۸ مورد دیگر به تصویب هیات وزیران برسد.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: جلسات آیین‌نامه‌هایی که باید به تصویب رئیس قوه قضاییه برسد، در حال تهیه است و برای تایید خدمت رئیس دستگاه قضا ارسال می‌شود همچنین برای تصویب آیین‌نامه‌هایی که باید به تصویب هیات وزیران برسد، جلسات مشترک را با دستگاه‌های مربوط از جمله وزارت راه، صمت، دادگستری و کشور باتوجه به نوع آیین‌نامه در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید سامانه ساماندهی اسناد عادی را برای دارندگان املاک عادی که تاکنون نتوانستند سند رسمی دریافت کنند، راه‌اندازی کند که این کار در حال انجام است و قبل از اتمام مهلت قانونی ظرف یکسال تهیه و ابلاغ می شود.

اعطای شناسه ملی به ۲ هزار موکب حسینی
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اعطای شناسه ملی به ۲ هزار موکب حسینی گفت: به منظور ساماندهی و شناسایی موکب‌هایی که ایام اربعین به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند، با ابتکار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شناسه ملی اعطا شده است و مانند ثبت شرکت‌ها که برای ثبت نیازمند مستنداتی لازم است، موکب‌ها نیز ثبت و ساماندهی می‌شود.

تایید ۲۰ هزار جلد دفاتر قانونی شرکت‌ها
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به الکترونیکی شدن پلمب دفاتر قانونی شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: از زمان این اجرای این طرح (۲۳ تیر) تاکنون، حدود ۲۰ هزار جلد دفتر الکترونیکی تایید شده است.

کشاورز اظهار داشت: کاهش هزینه، کاهش تخلفات و مداخله نیروی انسانی و صرفه‌جویی در مصرف کاغذ همچنین امکان گزارشگیری برخط از جمله مزایای الکترونیکی شدن پلمب دفاتر قانونی شرکت‌ها است.

برگزاری الکترونیکی مزایده‌ها
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه به برگزاری الکترونیکی مزایده‌ها در ستاد سامانه وزارت صمت اشاره کرد و افزود: پیش از این اتفاق ادارات اجرا مانی را که برای برگزاری مزایده تعیین می‌کردند از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار اطلاع‌رسانی می‌شد اما بنابر قانون برنامه هفتم و تکلیف در سند تحول قضایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف شد تا آگهی‌های مربوط به پرونده‌های اجرایی را در سامانه ستاد وزارت صمت نیز بارگذاری کند که اکنون این طرح به صورت آزمایشی از شهر تهران آغاز شده است و پس از بررسی و رفع نواقص احتمالی در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

آزمون سردفتری ازدواج و طلاق ۲۰ مهر برگزار می‌شود
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: آزمون سردفتری ازدواج و طلاق در سال گذشته برگزار شد و نتایج آن اعلام شد و ۳۲۴ نفر پذیرفته شدند. آزمون جدید سردفتری ازدواج و طلاق نیز در ۲۰ مهرماه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha