۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۳۷
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85579956
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

علوم پزشکی سبزوار ماهانه ۲۶ میلیارد ریال کسری بودجه دارد

سبزوار - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: این دانشگاه ماهانه با ۲۶۰ میلیارد ریال کسری بودجه مواجه است.

به گزارش ایرنا، دکتر محمد سالاری روز سه‌شنبه در نشستی با خبرنگاران افزود: این مرکز آموزشی ماهانه ۶۰۰ میلیارد ریال درآمد دارد و حال آنکه رقم هزینه های آن ۸۶۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به ۵۲۰ هزار نفر جمعیت ۶ شهرستان سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد خدمات می دهد، محدوده زیر پوشش آنرا با گستره ۱۸ هزار کیلومتر مربعی، از هشت استان و ۲۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور گسترده‌تر دانست و گفت: این دانشگاه از حیث جمعیت زیر پوشش از ۱۳ دانشگاه و از نظر شمار بیمارستان‌های زیرمجموعه (با ۶ بیمارستان)، از ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی بزرگ‌تر است.

دکتر سالاری با اشاره به مشکلات ناشی از پراکندگی حوزه زیر پوشش این دانشگاه گفت: در سال ۱۴۰۱ هر ۶ بیمارستان غرب خراسان رضوی زیان‌ده بودند و این دانشگاه ۷۲۰ میلیارد ریال برای جبران زیان و ادامه فعالیت بیمارستان های جوین و جغتای هزینه کرد که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۸۵۰ میلیارد ریال رسید.

وی با بیان اینکه نیمی از درآمد دانشگاه علوم پزشکی سبزوار صرف پرداخت حقوق و مزایای نیروهای شرکتی می‌شود، گفت: با توجه به گسترش خدمات، وجود این نیروها الزامی است و از طرفی هیچ ردیف اعتباری و بودجه ای برای این نیروها در نظر گرفته نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: این دانشگاه با وجود بالا بودن شاخصه نیروی انسانی، همچنان با کمبود نیروی مورد نیاز مواجه است.

فرسودگی تجهیزات و ناوگان نقلیه

دکتر سالاری، ضعف زیرساخت‌ها، وجود طرح های نیمه تمام و فرسودگی ابنیه، تجهیزات و ناوگان نقلیه را از دیگر مشکلات دانشگاه علوم پزشکی سبزوار برشمرد و گفت: این امر باعث شده که هزینه ها در این بخش بیشتر شود.

وی با اشاره به اشاره به تحصیل ۲ هزار و ۳۰۰ دانشجو در این دانشگاه، گفت: ما تنها دانشگاه در منطقه هستیم که پوشش ۱۰۰ درصدی خوابگاه دانشجویی را در درون مجموعه خود داریم و به ویژه در حوزه خوابگاه متاهلان، با داشتن ۱۹ سوئیت، در منطقه پرچمدار هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار همچنین گفت: پس از مشهد و بیرجند در شرق کشور، این دانشگاه تنها مرکزی است که جراح قلب و آنژیوگرافیست مقیم دارد که به صورت شبانه روزی به مردم ارائه خدمت می کنند.

علوم پزشکی سبزوار ماهانه ۲۶ میلیارد ریال کسری بودجه دارد

دکتر سالاری نوید راه اندازی دومین دستگاه ام.آر.آی سبزوار را در آینده نزدیک داد و گفت: این دستگاه تا پایان امسال برای خدمات دهی سریعتر به بیماران نصب و فعال می شود.

وی با اشاره به پیری جمعیت و ریشه های فرهنگی و اجتماعی آن، گفت: با هدف جوانی جمعیت و جلوگیری از سقط جنین، مرکز مردمی نفس از زمستان ۱۴۰۰ در سبزوار راه اندازی شد که تا تیرماه امسال ۱۵۵ پرونده در آن تشکیل شده و با ارائه خدمات مشاوره ای و تخصصی، ۱۰۰ فقره از این پرونده ها به زایمان منجر شده است.

مساله حیوان‌گزیدگی

دکتر سالاری، وضعیت این شهرستان را از نظر حیوان گزیدگی بحرانی دانست و گفت: بر اساس آخرین پیمایش صورت گرفته در سال گذشته، غرب خراسان رضوی سالانه ۶۶۴ مورد حیوان گزیدگی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که نسبت به میانگین استان بسیار بالاست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به رواج فرهنگ نگهداری حیوان در منازل، که ناشی از خلاهای عاطفی و روانی است، اشاره کرد و افزود: این دانشگاه در سال ۱۴۰۲ برای سرم‌تراپی و تامین واکسن‌های کزاز و هاری ۶ شهرستان غرب خراسان، هزار میلیارد ریال هزینه کرده است.

وی همچنین در خصوص مشکلات پرستاران و مطالبات به حق آنان گفت: مهمترین مشکل در این مسیر، تعرفه‌گذاری است، قانونی که منابع آن دیده نشده است.

دکتر سالاری، تعرفه گذاری توسط افراد غیرکارشناس را از مشکلات حوزه سلامت عنوان کرد و افزود: این موضوع موجب ناترازی هایی در این حوزه شده است.

وی درست اجرا نشدن بهره وری و اضافه کار اجباری را از دیگر مشکلات پرستاران برشمرد که باید نگاه ویژه ای به این حوزه صورت گیرد.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با پنج دانشکده پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت، پرستاری و مامایی، پرستاری جوین در ۳۲ رشته کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه ای، دستیاری و رشته PHD و بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ دانشجو و ۱۵۴ عضو هیأت علمی در منطقه غرب خراسان رضوی فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha