هدف‌گذاری کشت گیاهان دارویی در سه هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع سمنان

شاهرود - ایرنا - رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: کشت گیاهان دارویی در سه هزار و ۵۰۰ هکتار مراتع و عرصه‌های طبیعی، تعهد این استان در سال ۱۴۰۳ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسام الدین خالصی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اظهار کرد: پاییز امسال ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گیاه دارویی باریجه و ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار گیاهان مرتعی با هدف تقویت پوشش گیاهی و با مشارکت دامداران مربوطه و نماینده‌های آنها کشت می‌شود.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان اضافه کرد: یکهزار و ۱۰۰ کیلوگرم گیاه دارویی با ارزش باریجه سال گذشته با هدف بهبود و اصلاح مراتع در این استان جمع‌آوری شد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین پوشش گیاهی عرصه‌های طبیعی شهرستان آرادان گیاه باریجه است، ادامه داد: بر این اساس ۸۰۰ هکتار کپه‌کاری باریجه در این شهرستان انجام می‌شود.

۸۰۰ گونه گیاه دارویی در استان سمنان شناسایی شده است که بیشتر این گونه‌ها قابلیت صنعتی شدن دارند اما برداشت‌های غیراصولی از اصلی‌ترین مخاطراتی است که رویشگاه گیاهان دارویی را تهدید می‌کند.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت زمین‌های استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایران از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی در جهان مطرح و دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است و تعداد گونه‌های گیاهی کشور در حدود هشت هزار گونه است که از نظر تنوع گونه‌ها حداقل ۲ برابر قاره اروپاست.

بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری و صنعتی هستند و استان سمنان واجد ۱۳۰ گونه گیاهان دارویی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha