جایزه «روستاآزاد» با هدف اسطوره‌سازی و قدرشناسی اعطا می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اهمیت جوایز علمی گفت: اعطای جایزه فناوری و حکمرانی «روستاآزاد» دو جنبه دارد؛ اسطوره‌سازی و قدرشناسی.

مرحوم رضا روستاآزاد (۱۳۴۰ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۱) استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس این دانشگاه (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳)، دانش‌آموخته رتبه اول دبیرستان خوارزمی، دانش‌آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی از صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد دانشگاه فنی استانبول/ UETU و دکتری واترلو کانادا/ Waterloo بود.

دکتر روستاآزاد در زمستان ۱۳۹۶ دچار سکته مغزی شد پس از چند هفته بستری شدن در بیمارستان بهبود یافت و در بهار ۱۳۹۷ به دانشگاه بازگشت. وی عضو هیات مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود همچنین در تیرماه ۱۴۰۱ به‌ عنوان رئیس اندیشکده حکمرانی شریف انتخاب شد. وی مهرماه ۱۴۰۱ پس از تحمل یک‌ دوره بیماری در ۶۱ سالگی درگذشت. حالا معاونت علمی‌، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به همراه گروهی از اعضای هیات‌علمی و دانشمندان و نخبگان جایزه‌ای به نام وی را در حوزه فناوری و حکمرانی تاسیس کرده‌اند.

این جایزه برای ارتقای بیشتر کیفیت حکمرانی ایرانی در تقاطع حکمرانی با فناوری، فرهنگ، دیپلماسی و نوآوری است و نخستین دوره آن در چهار محور «فناوری حکمرانی»، «فرهنگ حکمرانی»، «دیپلماسی نخبگانی» و «نوآوری سیاستی» مهر سال جاری اعطا می‌شود.

جایزه «روستاآزاد» با هدف اسطوره‌سازی و قدرشناسی اعطا می‌شود

محمودرضا آقامیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: جایزه روستاآزاد دارای ۲ جنبه است، اظهار کرد: «اسطوره ‌سازی» از وجوه جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد به حساب می‌آید. افرادی در کشور حضور دارند که در ارتباط با محورهای جایزه روستاآزاد فعالیت می‌کنند و باید معرفی شوند.

وی که عضو کمیته علمی این جایزه نیز هست درباره وجه دیگر جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد گفت: «قدرشناسی» از افراد اثرگذار در جامعه که در محورهای جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد فعالیت می‌کنند از دیگر وجوه این جایزه به حساب می‌آید.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اعطای جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد می‌تواند سبب ایجاد انگیزه در افراد شود. به عنوان عضو کمیته علمی جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد باید بگویم که برای انتخاب بهترین‌های محورهای ۴گانه جایزه تلاش می‌کنیم. داوران جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد اصرار دارند که بهترین‌های هر حوزه انتخاب شوند و جایزه را به بهترین‌ها اعطا کنیم.

عضو کمیته علمی جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد تاکید کرد: برای شفافیت در شیوه انتخاب افراد برگزیده، اصول و ضوابط دقیقی برای جایزه لحاظ شده است. به طور قطع، کمیته داوران جایزه روستاآزاد، تمام نامزدهای اعطای جایزه را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا افراد الگوی جامعه را معرفی کنیم.

آقامیری گفت: با توجه به اقدامات انجام شده و نقشه‌راه جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، آینده درخشانی برای این جایزه تصور می‌کنم. این جایزه می‌تواند به یک مولفه اثرگذار تبدیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha