۷ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۵۹
کد خبر: 85581027
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

فیلم/ مراحل ثبت جهانی دره خرم‌آباد در حال انجام است

خرم‌آباد - ایرنا - قائم مقام و معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: مراتب ثبت جهانی دره خرم‌آباد به عنوان بیست و نهمین اثر میراث طبیعی و ملموس ایران درحال انجام است.

علی دارابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ارزیابان یونسکو برای بررسی ثبت جهانی دره خرم آباد در ماه جاری به لرستان سفر خواهند کرد.

وی با اشاره به افتتاح پروژه های هفته دولت گفت: ۳۶۰ پروژه در حوزه مرمت نگهداری موزه‌داری و بناهای تاریخی در سراسر کشور افتتاح شد که ۱۳ پروژه آن مربوط به لرستان است.

قائم مقام و معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی افزود: همچنین ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل موزه لرستان در مجموعه قلعه فلک الافلاک خرم آباد هزینه شد.

"دره خرم‌آباد" به عنوان یکی از نخستین سکونتگاه‌های بشری با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال محسوب می شود.

همچنین قلعه تاریخی فلک‌الافلاک که در سال ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ بر بلندای تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است که در منابع تاریخی مکتوب با نام های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک الافلاک شناخته شده و از یادگارهای شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می دهند.

هفت غار و پناهگاه صخره‌ای، مجموعه تاریخی فلک الافلاک شامل سه پل "شکسته، گپ و حاجی" همچنین باغ گلستان به مساحت ۴۱۴ هکتار و بیش از یکهزار و ۶۰۰ هکتار با حرایم اطراف، پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد را در بر می گیرد.

در دل این پرونده یک شهر، ۲ روستای شمالی و جنوبی، رودخانه خرم آباد، قلعه تاریخی فلک الافلاک، سه پل تاریخی مهم "گپ، شکسته و حاجی" و بخشی از فرهنگ، آیین و سنت های استان نهفته هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha