پژوهشگری با مصوبه مجلس شغل مستقل شده است

تبریز- ایرنا- عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به قوانین تصویب شده مجلس در موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه، گفت: برای نخستین بار، فعالیت پژوهشگری مستقل را قانونی کرده‌ایم و اکنون این فعالیت به عنوان یک شغل تلقی می‌شود.

به‌ گزارش ایرنا، روح الله متفکرآزاد چهارشنبه در مراسم افتتاحیه چهارمین کنگره بین المللی فارماکولوژی و علوم دارویی دامپزشکی که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: دوره نخست که وارد مجلس شورای اسلامی شدم، کشور با مقوله حکمرانی علم درگیر بود و تامین مالی دانشگاه‌ها یک مسئله به شمار می‌رفت بنابراین این موضوع را به طور کارویژه برای خود تعریف کردم.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی، تربیت نیروی انسانی کارآمد و تحصیل کرده در کشور رشد چشمگیری داشته و جمهوری اسلامی موفق شد تراز آموزش و پژوهش خود را در دنیا ارتقا داده و بین کشورهای تمدنی قرار بگیرد.

وی با اشاره به مشکل عدم تناسب رشته با اشتغال، ادامه داد: بر اساس قانون جهش تولید که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اکنون گره سخت ارتباط بین صنعت و دانشگاه با ماده ۱۱ و ۱۳ قانون باز می‌شود و هرگونه هزینه کرد صنایع در پژوهش، مشمول اعتبارات مالیاتی است.

متفکرآزاد با بیان اینکه اکنون از درگیری با حکمرانی علم وارد حکمرانی علمی شده‌ایم، گفت: برگزاری کنگره تخصصی چون فارماکولوژی اهمیت بالایی دارد و خروجی‌های آن می‌تواند به رفع مشکلات جامعه کمک کند.

وی بر لزوم بهره گیری از ایده‌های فرهیختگان و جامعه دانشگاهی در یافتن راه حل‌های حکمرانی علمی تاکید کرد.

مرکز رشد دانشگاه تبریز از ۲۵ واحد فناور به ۱۸۰ شرکت دانش بنیان افزایش یافت

صفر نصرالله زاده، رئیس دانشگاه تبریز نیز اظهار کرد: دانشگاه تبریز در دوره سه ساله اخیر به مدد اساتید و دانشجویان نخبه توانسته جایگاه شایسته‌ای را در ارزیابی‌های دنیا پیدا کند.

وی با اشاره به رتبه بین المللی این دانشگاه در نظام‌های رتبه بندی مختلف، افزود: دانشکده دامپزشکی و اساتید آن نقش مهمی در پیشرفت دانشگاه تبریز داشته و امروز انتظار داریم تا مرکز نوآوری و فناوری در این دانشکده ایجاد شود تا بیشتر در خدمت جامعه باشد.

وی تاکید کرد: ظرفیت علمی مرکز رشد دانشگاه تبریز در این مدت از ۲۵ واحد فناور به ۱۸۰ شرکت دانش بنیان افزایش یافته و اکنون مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه‌های تبریز را دریافت کرده است.

نصرالله زاده در خصوص کنگره فارماکولوژی نیز اظهار کرد: هدف از تشکیل این کنگره‌ها بسیار ارزشمند بوده و ملاک رتبه بندی دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد و در این راستا باید چالش‌های علمی را بررسی کرده و برای مشکلات مردم راه حل پیدا کرد.

وی افزود: فارماکولوژی، ارتباط نزدیکی با امنیت غذایی دارد و در این خصوص نیز کیفیت و سلامت غذا اهمیت بالایی می‌یابد.

میرحسن موسوی، رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز نیز اظهار کرد: فارغ التحصیلان این دانشکده در کشورهای مختلف به عنوان استاد و محقق و در داخل کشور نیز در بخش‌های خصوصی و دولتی فعال هستند.

وی بیان کرد: دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز در سال ۱۳۶۶ به صورت آموزشکده تاسیس و با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی دامپزشکی، فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد، این آموزشکده با گسترش کمی و کیفی خود به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی از سال ۷۸ و دکتری عمومی دامپزشکی از سال ۸۴ به سطح دانشکده ارتقا یافت.

وی افزود: این دانشکده امروز در مقاطع مختلف دکتری عمومی دامپزشکی، دکتری تخصصی در رشته‌های فناوری تولید مثل در دامپزشکی، آسیب شناسی دامپزشکی و بهداشت و بیماری‌های پرندگان، کارشناسی ارشد در رشته‌های بیوشیمی بالینی، بافت شناسی، باکتری شناسی، انگل شناسی، بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی و در مقطع کارشناسی نیز در رشته‌های بهداشت مواد غذایی و علوم آزمایشگاهی دامپزشکی اقدام به جذب دانشجو می‌کند و اکنون حدود ۶۰۰ دانشجو در حال تحصیل دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha