۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۰۰
کد خبر: 85583112
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه قشم: جمهوری اسلامی پایان غربت ثقلین است

۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۰۰
کد خبر: 85583112
امام جمعه قشم: جمهوری اسلامی پایان غربت ثقلین است

قشم- ایرنا - امام جمعه قشم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پایان غربت ثقلین است، گفت: در تمامی سال های که این حدیث به یادگار مانده از پیامبر اسلام(ص) مبنی بر اینکه هدایت و سعادت تنها در پرتو قرآن و اهل بیت (ع) ممکن است در اعماق تاریخ فرو رفته و از آن خبری نبود، این نظام مقدس اسلامی بود که دوباره با نفس قدسی امام خمینی(ره) و حمایت مردم پرچم آن را بلند کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قشم با تسلیت ۲۸ صفر سالروز رحلت پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: حضرت محمد(ص) پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) در واپسین لحظات زندگی خویش گوهری گران بها به همه انسان ها هدیه کرد که آن چیزی نیست جز حدیث "ثقلین" که مورد تایید شیعه و سنی و زمینه دفع ظلم و ستم ظالمان از مسلمانان است.

وی گفت: پیامبر(ص) در این حدیث فرمودند «إنِّی تارِکٌ فیکم الثَّقَلَیْنِ کتابَ اللهِ وعِتْرتی» من شما را به سوی دیار ابد ترک می کنم در حالی که ۲ چیز گران بها بین شما گذاشتم. در صورتی که به آن ها چنگ زده و تمسک بکنید، هرگز منحرف نمی شوید و آن ۲ یکی قرآن کریم است به عنوان ثقل اکبر و دیگری عترت و اهل بیت خودم که آنها قرآن ناطق و نمونه های عملی و عینی قرآن کریم هستند.

امام جمعه قشم با طرح این سوال که آخرین ماموریت پیامبر اسلام(ص) چه بوده است، افزود: آخرین نقش و رسالت ایشان برپای حکومت امامت بر عالم و معرفی ثقلین بوده که آن هم ناقص مانده است.

حجت‌الاسلام حاجبی اضافه کرد: این حکومت در دوران ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین باید ادامه پیدا می کرد، در زمان حضرت علی بن ابیطالب (ع) بود، اما در زمان حضرت امام حسن مجتبی(ع) چه اتفاقی برای آن افتاد که باید مبانی حدیث ثقلین توسط روحانیان و مبلغان دینی در جامعه اسلامی تبیین شود.

حضرت محمد(ص) در ۱۷ ربیع الاول عام الفیل در شهر مکه چشم به جهان گشود؛ پدر پیامبر(ص)، عبدالله فرزند عبدالمطلب و مادرش آمنه دختر وهب و هر ۲ از قبیله بزرگ قریش بودند.

رسول اللّه، نبی اللّه، مصطفی، محمود، امین، خاتم، مزمل، نذیر، بشیر، مبین، کریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشر، منذر، مذکر، یس و طه‌ از القاب و ابوالقاسم و ابو ابراهیم نیز کنیه پیامبراسلام (ص) است.

پیامبر مهربانی ها در سن ۲۵ سالگی با بانوی بزرگوار اسلام حضرت خدیجه(س) ازدواج کرد و یگانه دخترش فاطمه الزهرا(س) متولد شد و با تعلیم و تربیت در مکتب وحی پیامبر با پیشوای اول شیعیان امام علی(ع) ازدواج کرد و سلسله امامت و ولایت از نسل ایشان ادامه یافت.

آن حضرت در سن ۴۰ سالگی به مقام رسالت رسید و به مدت ۲۳ سال عهده ‌دار امر رسالت و نبوت بود؛ پیامبر(ص) در ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری قمری و در سن ۶۳ سالگی از دنیا رفت.

امام حسن(ع) فرزند امام علی بن ابیطالب(ع) و حضرت فاطمه(س) در شب نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجرت در شهر مدینه دیده به جهان گشود.

ابو محمد تنها کنیه آن حضرت و سبط، سید، زکی و مجتبی از القاب ایشان می باشد که مجتبی معروف ترین لقب دومین پیشوای شیعیان است.

همچنین امام حسن(ع) از جهت منظر، اخلاق، پیکر و بزرگواری به رسول اکرم(ص) بسیار شبیه بود.

حسن بن علی(ع) بیش از چند سال از دوران جد بزرگوارش را درک نکرد، چراکه ایشان تقریبا هفت سال بیش نداشت که پیامبر اسلام رحلت کرد.

همچنین ایشان پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت، به امامت رسید و نزدیک به ۶ ماه به اداره امور مسلمین پرداخت. پیشوای دوم شیعیان، دارای خصوصیات اخلاقی و رفتاری بسیاری از نظر علم، تقوی، زهد و عبادت بود و به علت سخاوت بی حد به کریم اهل بیت(ع) شهرت یافت و از لحاظ بذل و بخشش و دستگیری از درماندگان نیز در عصر خود زبانزد خاص و عام بود.

سیره عملی آن حضرت در تمام شئون زندگی الگویی برای تمام زنان و مردان عالم است، چراکه بسیار شجاع و با شهامت بود به گونه ای که در جنگ های بسیاری شرکت کرده بود و هرگز ترس و بیم در وجود او راه نداشت، این امام همام در راه پیشرفت اسلام از هیچ گونه کاری دریغ نمی ورزید و همواره آماده مجاهدت در راه خدا بود.

آن حضرت در ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری قمری و در ۴۷ سالگی به شهادت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha