۱۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۲۸
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85583687
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز عملیات اجرایی سه پروژه عمرانی اداری در منطقه ویژه اقتصادی پیام

کرج - ایرنا - عملیات اجرایی سه پروژه عمرانی، اقامتی و اداری روز شنبه به مناسبت هفته دولت با حضور مجتبی عبداللهی استاندار البرز در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام مستقر در این استان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، در آیین عملیات اجرایی این پروژه ها اعلام شدکه ساخت سه هزارو۳۰۰ واحد اقامتی کوچک و متوسط در قالب ۱۴ بلوک در زمینی به مساحت ۶ هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام برای اسکان موقت کارگران وکارشناسان یکی از این پروژه های عمرانی است.

همچنین احداث تیر پارک در زمینی به مساحت ۱۵ هزار متر مربع و مجتمع اداری با ۲ هزارو۳۸۰ متر مربع زیربنا با ۸۰ واحد اداری دیگر پروژه های عمرانی است که عملیات ساخت آنها آغاز شد.

برای اجرای این پروژه ها ۹۰ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

همچنین تفاهم نامه ساخت نیروگاه خورشیدی در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار برای تامین ۳۳ مگاوات برق منطقه ویژه اقتصادی پیام با سرمایه گذار بخش خصوصی منعقد شد.

تاریخچه فرودگاه پیام

آغاز عملیات اجرایی سه پروژه عمرانی اداری در منطقه ویژه اقتصادی پیام

شرکت خدمات هوایی پیام به دنبال توافق بین شرکت مخابرات ایران و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل در ارائه خدمات پستی و مخابراتی اواخر دهه ۶۰ در جنوب غربی کلانشهر کرج شکل گرفت .

این شرکت از سال ۱۳۶۹ باعنوان مرکز خدمات هوایی جهت ارائه خدمات هوایی، حمل ونقل، توزیع بار، کالاهای پستی و ارائه خدمات بالگردی به نقاط صعب العبور در شرایط جوی متفاوت و پشتیبانی از عملیات توسعه و تائید و تجهیزو نگهداری مراکز، دستگاه ها و امکانات مخابراتی و پستی کشور فعالیت خودرا شروع کرد.

با توجه به موقعیت و جایگاه شرکت و همجواری آن با تهران بنا به مصوب تیرماه ۱۳۸۲ هیات دولت سه هزارو۶۰۰ هکتار از اراضی فرودگاه پیام، به عنوان منطقه ویژه اقتصادی تعیین شد و با توجه به وظایف مندرج در اساس نامه وظرفیت قانون منطقه ویژه و امکانات موجود، فعالیت های شرکت خدمات هوایی پیام در چهار زمینه خدمات فرودگاه، ایرلاین پیام ، منطقه ویژه اقتصادی و هاب پستی تقسیم بندی شده است.

ماموریت های منطقه ویژه اقتصادی پیام

در سال ۱۳۹۰ علاوه بر ماموریت هایی که به شرکت خدمات هوایی پیام واگذار شده بود استقرار صنایع سبز و پردازش واردات و صادرات در منطقه ویژه اقتصادی پیام مطرح و به وظایف قبلی اضافه شد.

مساحت منطقه ویژه اقتصادی پیام

آغاز عملیات اجرایی سه پروژه عمرانی اداری در منطقه ویژه اقتصادی پیام

منطقه ویژه اقتصادی پیام در محدوده ای به وسعت سه هزارو۶۰۰ هکتار در اراضی ۱۰هزار هکتاری فرودگاه بین المللی پیام واقع در استان البرز تاسیس شده است.

هدف از راه اندازی پیام

هدف از تأسیس این منطقه ویژه اقتصادی، حمل و نقل بار هوایی و پستی، فرآوری کالا، انبارداری، خدمات سردخانه‌ای، صنایع الکترونیکی و صادرات است.

موقعیت ترانزیتی منطقۀ ویژه اقتصادی پیام

فاصله اندک شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام تا تهران، وجود شهرک های صنعتی متعدد در استان های البرز، تهران و قزوین و محل تلاقی ۱۳ استان شمال و شمال غربی موقعیت مناسبی در اختیار منطقه ویژه اقتصادی پیام در جهت صادرات و واردات کالا قرار داده است .

هم اکنون از فرودگاه و منطقه ویژه آن برای اهدافی همچون ترانزیت باربری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، حمل و نقل تجاری و پست کالا در کار گسترش صنایع ICT کشور استفاده می‌شود.

مزایای منطقه ویژه اقتصادی پیام

آغاز عملیات اجرایی سه پروژه عمرانی اداری در منطقه ویژه اقتصادی پیام

قرار گرفتن شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام در مسیر راه آهن سراسری و احداث نخستین پایانه حمل ترکیبی سه وجهی جاده ای ریلی و هوایی منطقه پیام را از سایر مناطق ویژه اقتصادی برجسته تر نموده است.

نزدیکی شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام به مراکز علمی و فناوری مستقر در استان های تهران و البرز دلیل دیگری برای استقرار شرکت های دانش بنیان و ایجاد کریدور فاوا در این منطقه شده است.

وجود حدود ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در مجاورت شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام از نظر جغرافیای انسانی نیز پیام را از سایر مناطق کشور برجسته کرده است علاوه بر این وجود نیروی انسانی متخصص در استان های تهران و البرز در حوزه شرکت های دانش بیان و ICT ماموریت پیام را در رسیدن به اهدافی که برایش تعریف شده راحت تر نموده است.

منطقه ویژه اقتصادی پیام برای صادرات و واردات کالا تمام امکانات مورد نیاز را دارا است و در محدوده منطقه پلیس گذرنامه ، اداره کل گمرک، پنجره واحد تجاری، اداره استاندارد و بانک از جمله دستگاه های ارائه خدمات در منطقه ویژه اقتصادی پیام است.

در زمان حاضر یک منطقه ویژه اقتصادی ۲۰۰ هکتاری در محدوده فرودگاه پیام دیده شده است که طرح جامع آن مصوب سال ۱۳۸۰ می باشد و بر اساس این طرج جامع سه فاز صنعتی داریم که فاز یک ۴۰ هکتار، فاز دوم ۵۶ هکتار و فاز سوم ۱۸ هکتار تعیین شده است.

ماموریت های هوایی

ماموریت های اولیه فرودگاه پیام باربری بوده که به تمام کشور و مناطق دنیا خدمات ارائه دهد که در مواقع اضطراری می تواند جایگزین فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی (ره) شود علاوه بر این مرکز تعمیراتی هواپیما و بالگرد در پیام مستقر است

پیام به عنوان بزرگترین مرکز خدمات آموزشی هواپیمایی در کشور مطرح بوده و در زمان حاضر حدود ۱۰ مدرسه خلبانی در پیام مستقر است و خدمات هوانوردی عمومی، پروازهای تفریحی و خدمات بالگرد در پیام ارائه می شود .

طول باند فرودگاه چهارهزارو۱۵۰متر و عرض باند ۶۰ متر است که جزو بهترین باندهای موجود در کشور است و توانایی پذیرش انواع هواپیماهای پهن پیکر را دارد.

اکنون نیز حدود ۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در این منطقه فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha