برگزاری روز «نظام پیشنهادها» برای نخستین بار در دانشگاه تهران

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه تهران از برگزاری روز «نظام پیشنهادها» در دانشکده‌ها، دانشکدگان و ستاد مسئولیت اجتماعی (سمات) دانشگاه تهران خبر داد و گفت: فراخوان دریافت پیشنهادها برای ارائه خدمات بهتر به دانشجویان در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، رفاهی و پژوهشی صادر می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم‌وآموزش ایرنا از دانشگاه تهران، محمد مقیمی در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری نظام پیشنهادهای دانشگاه تهران بر استفاده از نظرهای ذینفعان دانشگاه در تصمیم‌گیری مدیریتی و بهره‌گیری از نظام پیشنهادها و اشاعه فرهنگ مشارکتی در رفع مشکلات و بهبود روابط کاری و رفتار سازمانی تاکید کرد وگفت: نظام پیشنهادها ضمن آنکه زمینه را برای تکریم و تقدیر از منابع انسانی صاحب فکر و ایده و با کیفیت فراهم می‌سازد، روحیه مشارکت و کار گروهی را ارتقا و این ظرفیت را در خدمت اداره بهتر و ارتقای بهره‌وری دانشگاه تهران قرار می‌دهد.

رئیس دانشگاه‌تهران به ایجاد کمیته مأموریت‌های ویژه نظام پیشنهادهای دانشگاه اشاره کرد و گفت: این کمیته برای برنامه‌هایی مانند نکوداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران، پیشنهادهای بسیاری دریافت کرد. کمیته مأموریت‌های ویژه نظام پیشنهادهای دانشگاه تهران می‌تواند متناسب با شرایط و رویدادها، فراخوان‌های ویژه برای ارایه خدمات بهتر بدهد و از نظرهای سازنده ذی‌نفعان بهره بگیرد. با توجه به شروع آغاز سال تحصیلی جدید، فراخوان شهریور در زمینه بایسته‌ها و راهکارهای ارائه خدمات بهتر در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی به دانشجویان خواهد بود.

مقیمی هدف از دریافت پیشنهادهای ذینفعان را در ارتقای کیفیت خدمات دانست که این فراخوان‌ها می‌تواند در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی، رفاهی، زیرساختی و پژوهشی باشد و به شکل موضوعی و به تناسب موقعیت‌ها فراخوان‌های ویژه داد.

رئیس دانشگاه تهران ضمن موافقت با برگزاری جشنواره نظام پیشنهادها بر اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق تبلیغات محیطی برای معرفی بیشتر این نظام تاکید کرد و گفت: پیشنهادها به دو صورت فردی و گروهی است. ما همیشه در کار گروهی دچار ضعف هستیم که می‌توان با برگزاری نشست‌هایی با حضور گروه‌های مختلف از جمله انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی، این جنبه از نظام پیشنهادها را تقویت کرد تا گروه‌های مختلف به طرح پیشنهادهای خود بپردازند و پس از بررسی، یک پیشنهاد نهایی ارائه دهند.

مقیمی افزود: این اقدام را می‌توان در قالب روزی به نام نظام پیشنهادها در هفته دوشنبه‌های نظام پیشنهادها نامگذاری و به طور منظم هر هفته در دانشکده‌ها و دانشکدگان و ستاد مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران (سمات) برگزار کرد.

استاد تمام دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران بر ارائه پیشنهادهای گروهی هم تاکید داشت و گفت: فضای نظام پیشنهادها باید یک فضای بحث باشد، نه اینکه افراد فقط نظرات خود را در سامانه ثبت کنند؛ چرا که در فضای گفت‌وگوی طرفین و جلسات هم‌اندیشی و طوفان فکری، بحث‌ها جامع تر و پیشنهادهای کامل‌تری ارائه می‌ شود.

مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری نشست اعضای کمیته‌های تخصصی نظام پیشنهادهای دانشگاه تهران با افراد علاقه‌مند حوزه‌های مربوطه اشاره کرد و گفت: کسانی که علاقه‌مند به موضوعات کمیته‌های تخصصی هستند، می‌توانند در این جلسات حضور داشته و پیشنهادهای خود را مطرح کنند یا کسی که پیشنهادی ارائه داده است، بتواند به تبیین پیشنهاد خود در جمع تخصصی بپردازد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران هم در این نشست بر اطلاع‌رسانی و معرفی بهتر نظام پیشنهادها سخن گفت که برگزاری همایش نظام پیشنهادها می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد و با این همایش و معرفی بیشتر، نظام پیشنهادها در دانشگاه جایگاه یابد.

احمد نوحه‌گر گفت با برگزاری این همایش و معرفی این نظام می‌توان نظرها و پیشنهادهای سازنده‌ای از ذی‌نفعان دریافت کرد. بهترین راه برای بهره‌مندی از نظرهای سازنده ذینفعان، همین نظام پیشنهادها است و تشکل‌های دانشجویی (صنفی، سیاسی، فرهنگی) و انجمن‌های علمی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند که می‌توان از ایده‌ها و دیدگاه‌های آنها برای ارائه خدمات بهتر استفاده کرد.

رئیس مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران به حاکم شدن دیدگاه کلان در نظام پیشنهادها تاکید داشت نظام پیشنهادها باید نگاه تحول‌گرا داشته باشد و بتواند پاسخ نیازهای حال و آینده را بدهد و حوزه‌های جدید را نیز شامل شود. اگر نگاه تحول‌گرا به نظام پیشنهادها داشته باشیم در این صورت این نظام پیشنهادها می‌تواند موجب بهبود فرآیندهای داخل دانشگاه و بهبود روابط بین جامعه و دانشگاه است.

برگزاری روز «نظام پیشنهادها» برای نخستین بار در دانشگاه تهران

مبینی دهکردی به اقدامات انجام شده در دوره مدیریت فعلی دانشگاه تهران بویژه در حوزه فرهنگی گریزی زد و گفت که اگر این اقدامات معرفی و برجسته شود و اندیشه این اقدامات و نتایج عملی آنان منتشر شود، می‌تواند یک الگو برای نظام دانشگاهی کشور باشد که هم هویت‌بخشی برای جامعه دانشگاهی است و هم موجب امیدآفرینی در جامعه می‌شود و نظام پیشنهادها هم می‌تواند موارد انجام‌شده را مورد واکاوی قرار دهد.

مهدی فکور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران نیز بر ساختارمندی نظام پیشنهادها برای حصول نتیجه تاکید کرد و حسین رضایی دبیر نظام پیشنهادهای دانشگاه تهران هم گفت که بیش از ۱۴۰۰ پیشنهاد به دبیرخانه ارسال شده است که پس از بررسی پیشنهادهای دریافتی، ۳۹۰ پیشنهاد به کمیته‌های تخصصی و ۲۳۷ پیشنهاد نیز به سایر کمیته‌ها ارجاع شد تا پس از بررسی، وارد فرایند اجرا شود.

نظام پیشنهادهای دانشگاه تهران دارای کمیته‌های تخصصی دانشجویی، مأموریت‌های ویژه، فرهنگی و اجتماعی، فناوری‌های دیجیتالی، رفاهی، منابع انسانی، مالی، بودجه و سرمایه‌گذاری، بین‌الملل، عمرانی و پشتیبانی و آموزش است.

نامگذاری یک هفته به نام نظام پیشنهادها در دانشگاه تهران، حضور نمایندگان دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان در کارگروه‌های نظام پیشنهادها، ایجاد کمیته تخصصی تجاری‌سازی یافته‌های علمی در نظام پیشنهادها و سنجش پیشنهادها از منظر افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها از جمله پیشنهادهای روسای کمیته‌های تخصصی نظام پیشنهادهای دانشگاه تهران بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha