۱۳ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۳۵
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85585965
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اسفراین در مسیر دانشگاه نسل‌سوم؛ تعامل با صنایع و کارآفرین

۱۳ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۳۵
کد خبر: 85585965
سعید وحیدی
اسفراین در مسیر دانشگاه نسل‌سوم؛ تعامل با صنایع و کارآفرین

بجنورد- ایرنا- مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین که در یک قدمی تبدیل به دانشگاه صنعتی شمال شرق کشور است، این روزها سعی دارد با راه اندازی رشته های همگن با نیاز خراسان‌شمالی و تعاملات با صنایع و شرکت های دانش بنیان به سمت دانشگاه نسل سوم و بی نیازی به ایجاد اشتغال دولتی گام بردارد.

به گزارش ایرنا، حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و بی نیازی به ایجاد اشتغال دولتی شعارهایی است که امروزه در همه مجامع دانشگاهی دهان به دهان می چرخد و هر مجموعه آموزشی سعی در تحقق این امر دارد.

در واقع دانشگاه ها امروزه سعی دارند علاوه بر آموزش های نظری، مهارت های لازم شغلی را نیز براساس رشته های تحصیلی به دانشجویان آموزش دهند و با حمایت از ایده های جدید و خلاق دانشجویان و اساتید زمینه تبدیل دانش به محصول را فراهم کنند.

مجتمع آموزش عالی اسفراین که از دهه ۹۰ فعالیت های علمی خود را آغاز کرد، این روزها سعی دارد جدای از رسالت‌های آموزش و پژوهش، رویکرد کارآفرینی و کاربردی کردن دانش نیز را مدنظر قرار دهد.

این مجتمع آموزش عالی و صنعتی برای تحقق این امر اخیرا رشته های همگن با نیاز این استان و تعاملات با صنایع و شرکت های دانش بنیان در دستورکار داد است و هم اکنون در یک قدمی تبدیل به دانشگاه صنعتی شرق کشور قرار دارد.

اسفراین در مسیر دانشگاه نسل‌سوم؛ تعامل با صنایع و کارآفرین

راه اندازی هفت رشته جدید

رییس مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین از صدور مجوز پذیرش دانشجو در هفت رشته جدید از سوی شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی خبر می دهد.

محمد حاتمی می افزاید: رشته های جدید برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد شامل مهندسی مکانیک (گرایش سیستم‌های انرژی)، مهندسی مواد (گرایش شناسایی و انتخاب مواد)، مهندسی شیمی (گرایش‌های سیستم‌های انرژی) و مهندسی برق (گرایش سیستم‌های انرژی) است.

وی ادامه می دهد: رشته های جدید برای مقطع کارشناسی پیوسته نیز شامل مهندسی انرژی، مهندسی ساخت و تولید و مهندسی ایمنی و بازرسی فنی در صنایع نفت و گاز است.

حاتمی با بیان اینکه این مجتمع آموزشی یکهزار و ۶۰۰ دانشجو با ۷۰ هیات علمی دارد، می گوید: اکنون ۹ گروه آموزشی در قالب سه دانشکده در مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین فعال هستند.

وی با اشاره به بهره برداری از مجموعه آزمایشگاه های پژوهشی در این مجتمع آموزشی، بیان می کند: ساخت این مجموعه آزمایشگاهی در سال ۱۴۰۰ کلید خورد و با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال تکمیل شد.

رییس مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین می افزاید: این مجموعه آزمایشگاهی در سوله ای به مساحت ۵۴۰ مترمربع ساخته شده و شامل ۹ آزمایشگاه، یک اتاق مخازن تحت فشار، اتاق سرپرستی و انبار مواد اولیه است.

حاتمی خاطرنشان می کند: هدف از تاسیس این آزمایشگاه، ایجاد زیرساخت لازم برای توسعه دامنه تحقیقاتی مجتمع آموزش عالی اسفراین در حوزه های مختلف مهندسی است.

اسفراین در مسیر دانشگاه نسل‌سوم؛ تعامل با صنایع و کارآفرین

۸۸ تفاهم‌نامه با صنایع و دانش بنیان‌ها

رییس مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین می گوید: ارتباط و تعاملات با صنایع از اولویت های این مجتمع آموزش عالی بوده است و تاکنون ۸۸ قرارداد با صنایع و شرکت های دانش بنیان منعقد شده است.

وی می افزاید: این مجتمع آموزش عالی بارها با مدیران لوله گستر اسفراین و مجتمع صنعتی فولاد این شهرستان نشست و تفاهم نامه هایی داشته است.

وی ادامه می دهد: مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین رفع نیازهای علمی صنایع و کارآفرینی برای دانشجویان را رسالت خود می داند.

این مجتمع آموزش عالی آبان ماه امسال نیز سه کنفرانس ملی با مشارکت دانشگاه ها، صنایع و شرکت های دانش بنیان برگزار می کند.

حاتمی می گوید: این کنفرانس های ملی با عنوان های دستاوردهای نوین در مهندسی برق، کامپیوتر و صنایع، مهندسی مکانیک، عمران و فناوری‌های پیشرفته و دستاوردهای نوین در مهندسی مواد، مهندسی شیمی و ایمنی صنعتی برگزار می شود.

وی یادآور می شد: همچنین مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی اسفراین با اقدامات واحد کارآفرینی و ارتباط با صنعت این مجتمع آموزشی و با اخذ اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای توسعه فعالیت های مرتبط با مهارت افزایی و اشتغال دانشجویان راه اندازی شده است.

حاتمی از تایید ارتقای این مجتمع آموزش عالی به دانشگاه صنعتی در سند راهبردی خبر می دهد و می گوید: سند راهبردی این مجتمع آموزش عالی پیش از این برای ارتقا به دانشگاه تهیه و تمامی زیرساخت ها مهیا شده بود.

وی می افزاید: فعالیت های علمی و پژوهشی این مجتمع آموزش عالی در بخش صنعتی است و با ارتقای آن به دانشگاه بی تردید شاهد رشد و توسعه این مجتمع آموزشی در جهت دانشگاه نسل سوم خواهیم بود.

اسفراین در مسیر دانشگاه نسل‌سوم؛ تعامل با صنایع و کارآفرین

چاپ ۵۴ مقاله در مجلات علمی

رییس مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین می گوید: ۵۴ مقاله اعضای هیات علمی این مجتمع آموزش عالی در یک سال گذشته در مجلات علمی معتبر بین‌المللی منتشر شده است.

حاتمی بیان می کند: این مقالات در مجلات بین المللی آی. اس. آی (ISI ) و هم در مجلات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به چاپ رسیده است.

وی می افزاید: رشد تعداد مقالات منتشر شده اعضای هیات علمی این مجتمع آموزش عالی، نتیجه فعالیت های هدفمند حوزه پژوهش همچون بالا بردن بودجه های پژوهشی است.

رییس مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین می گوید: اساتید این مجتمع آموزش عالی در یکسال گذشته ۱۱ طرح پژوهشی انجام و سه جلد کتاب نیز به چاپ رساندند.

اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد و شهرستان صنعتی خراسان شمالی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha