۱۷ درصد آثار تاریخی شناسایی‌شده در چهارمحال و بختیاری ثبت ملی است

شهرکرد- ایرنا- معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۱۷.۱۹ درصد آثار تاریخی شناسایی‌شده این استان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

قدرت‌الله ولی‌زاده کاجی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: تاکنون چهار هزار و ۸۱۰ اثر تاریخی در چهارمحال و بختیاری شناسایی و از این تعداد ۸۲۷ اثر برابر ۱۷.۱۹ درصد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

وی با اشاره به ثبت ۱۰۵ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی میراث‌فرهنگی ناملموس کشور افزود: از این تعداد ۳۸ اثر طبیعی است.

ولی‌زاده تصریح کرد: همچنین ۳۵ اثر منقول و ۶۳۳ اثر میراث‌فرهنگی غیرمنقول از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، "میراث‌فرهنگی ملموس" شامل آثار و بناهای تاریخی و باستانی، تولیدات هنرهای‌ سنتی، چشم‌اندازهای طبیعی و بخشی از دارایی‌های فرهنگی است که یا در قالب یک محوطه باستانی و یا به‌عنوان اموال فرهنگی در موزه حفظ و نگهداری می‌شود.

"میراث‌فرهنگی ناملموس" به‌معنی رفتارها، شیوه‌های ارائه، نمودها، دانش‌ها، مهارت‌ها و وسایل، اشیاء، مصنوعات دستی و فضاهای فرهنگی منطبق با آن‌ها است که جوامع، گروه‌ها و در برخی موارد افراد، آن‌ها را به‌عنوان بخشی از میراث‌فرهنگی خود می‌شناسند.

ولی‌زاده به ثبت ملی و استانی هفت بافت تاریخی در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: این بافت‌ها شامل شهرکرد، چالشتر، بروجن، یاسه‌چای، سوادجان، سرآقاسید و پهلوی فیل‌آباد است.

وی یادآور شد: بافت‌های تاریخی یاسه‌چای شهرستان سامان و سرآقاسید شهرستان کوهرنگ در فهرست آثار ملی و بافت‌های تاریخی شهرکرد و چالشتر شهرستان شهرکرد، بروجن، سوادجان شهرستان سامان و فیل‌آباد شهرستان فارسان جزو بافت تاریخی استانی است.

۱۷ درصد آثار تاریخی شناسایی‌شده در چهارمحال و بختیاری ثبت ملی است

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha