یکی از مهمترین موضوع میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری تعیین حریم خانه‌های تاریخی است

شهرکرد- ایرنا- نماینده تام‌الاختیار وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت حفظ خانه های تاریخی گفت: یکی از مهمترین موضوع حوزه میراث‌فرهنگی در این استان مرتبط با تعیین حریم خانه‌های تاریخی است.

میثم آسوپا روز چهارشنبه در آستانه سفر استانی رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: بافت تاریخی شهرکرد و سایر شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری و حوزه گردشگری استان از موضوع‌های مهم در این استان به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به زیرساخت‌های گردشگری بکر و ناب در چهارمحال و بختیاری افزود: این ظرفیت‌ها در استان‌های دیگر کمتر دیده می‌شود اما در حوزه سرمایه‌گذاری توجه خاصی به آن نشده است به‌همین منظور به‌دنبال رفع این مشکل و تسهیل در امور سرمایه‌گذاران با رفع مشکلات بین‌دستگاهی هستیم.

آسوپا یادآور شد: حوزه گردشگری و به‌ویژه طبیعت‌گردی در چهارمحال و بختیاری مساله‌ای زیرساختی است که مدیران استانی و ملی به آن توجه ویژه‌ای دارند.

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: در این سفر برای تصویب تامین اعتبار به‌منظور تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تلاش می‌شود.

وی با اشاره به حوزه میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری افزود: نگهداری بافت تاریخی با هدف حفظ میراث‌فرهنگی و ارزش تاریخی مناطق مختلف استان به ویژه در شهرکرد بسیار ارزشمند است.

آسوپا تصریح کرد: البته این نگهدای باعث چالش‌هایی شده و مالکان در مجاورت‌های خانه‌های تاریخی با ضوابط ارتفاعی و مشکلات حریم مواجه هستند.

وی یادآور شد: برای رفع مشکل این افراد ۲ راهکار شامل طرح در کمیته مشترک بین ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بازرسی و حرکت در مسیر طرح تفضیلی بافت تاریخی پیش‌بینی شده است.

نماینده تام‌الاختیار وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: خوشبختانه این استان جزو معدود استان‌هایی است که طرح تفضیلی بافت تاریخی را دارد و امید است مشکلات مالکان در مجاورت‌های خانه‌های تاریخی چهارمحال و بختیاری زودتر از بقیه استان‌های کشور رفع شود.

آسوپا تاکید کرد: رفع مشکلات حوزه‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در میزهای خدمت سفرهای استانی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور اسلامی ایران این هفته میهمان مردم چهارمحال و بختیاری است.

در سال‌های اخیر ۸۸ بنای تاریخی شاخص استان مرمت و احیا شده‌اند که مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه تاریخی چالشتر، قلعه بارده و اتاق آئینه شهرکرد از مهم‌ترین این بناها است.

سال گذشته ۲۲ اثر تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس واجد شرایط از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت و دو بنا و یک  بافت تاریخی در استان مرمت شده است.

ثبت آثار تاریخی، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی ایران، تعمیر و مرمت بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، واگذاری بناهای واجد شرایط به سرمایه‌گذاران برای احیا و بهره‌برداری و پژوهش و اجرای برنامه‌های مرتبط با کاوش‌های باستان‌شناسی از اولویت‌های این این اداره‌کل در سال‌جاری است.

چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha