۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85588748
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شعله‌ور شدن آتش بی‌احتیاطی در مراتع خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- سریال آتش سوزی این روزها در عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی ادامه دار شده است و در این میان کارشناسان عوامل انسانی را دلیل آن می‌دانند و همچنان توصیه می‌کنند که مردم نکات ایمنی را رعایت کنند.

به گزارش ایرنا، عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی چند روزی است که گرفتار گرمای آتش شده و در روزهای اخیر دامنه آتش سوزی‌ها در این خطه از شمالشرق کشور گسترده شده است.

اگرچه در چنین مواردی مسئولان و نیروهای امدادی همه تلاش خود را به کار می‌بندند اما اطلاع و اقدام دیرهنگام از آتش سوزی حلقه‌ مفقوده‌ای است که در فصل‌های خرداد و تیر تشدید می‌شود.

افزایش گرمای هوا و خشک شدن پوشش گیاهی و علفزارها در عرصه‌های منابع طبیعی داستان آتش سوزی ها را پیچیده‌تر می‌کند و کوچک‌ترین بی‌احتیاطی و عدم رعایت ایمنی سبب می‌شد عرصه‌های طبیعی و مراتع دچار خسارت های جبران ناپذیر شوند.

کارشناسان این روزها در رسانه های خراسان شمالی به طور دائم هشدار می‌دهند که شهروندان برای صیانت از منابع طبیعی و پرهیز از روشن کردن آتش به توصیه‌های آنها گوش دهند و در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.

شعله‌ور شدن آتش بی‌احتیاطی در مراتع خراسان‌شمالی

عوامل انسانی دلیل۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در این خصوص گفت: علت وقوع ۹۰ درصد آتش سوزی جنگل‌ها عوامل انسانی است که ممکن است به صورت عمدی یا غیرعمدی رخ داده باشد.

سرهنگ رضا اصیل اظهارکرد: ۲۶۰ تیم اطفای حریق شامل ۲ هزار و ۴۶۴ نفر امسال برای مقابله با آتش سوزی در مراتع و جنگل ها آماده باش هستند، همچنین ۷۶ روستا و ۱۷ پاسگاه به تجهیزات اولیه برای اطفای حریق تجهیز شده اند.

وی افزود: وضعیت پوشش گیاهی مراتع و جنگل‌های خراسان شمالی امسال با توجه به بارندگی‌ها، بسیار خوب بود و شروع فصل گرما و خشک شدن علوفه، احتمال افزایش آتش‌سوزی‌ها در ماه های گذشته زیاد وجود داشت.

۲۶۰ تیم اطفای حریق شامل ۲ هزار و ۴۶۴ نفر امسال برای مقابله با آتش‌سوزی در مراتع و جنگل های خراسان‌شمالی آماده‌باش هستند.فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: قبلا به دهیاران نیز اعلام شده در مناطقی که زباله‌های روستا جمع آوری می‌شود، نسبت به اطفای حریق در این مکان‌ها اطمینان حاصل کنند تا آتش به مراتع سرایت نکند.

وی ادامه داد: تلاش‌های یگان حفاظت منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر و نیروهای سپاه، بسیج و گروهای جهادی و مردمی در این مدت برای اطفا حریق بسیار خوب بوده و جای تشکر دارد.

سرهنگ اصیل با تاکید بر لزوم رعایت موارد ایمنی و حفاظتی در باغ و جنگل‌ها تاکید کرد: وزش باد گرم، افزایش دما و برخی بی احتیاطی‌ها در روشن کردن آتش در عرصه‌های جنگلی مواردی است که منجر به حریق گسترده در مناطق جنگلی خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم در حفظ و صیانت از جنگل‌ها پیشقدم هستند بیان کرد: حضور و مشارکت به موقع مردم در کنار نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست در راستای اطفا حریق ستودنی است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به حریق های چند روز اخیر خاطرنشان کرد: گرما و خشکی هوا، وقوع بادهای گرم، عدم بارش‌های فصلی و خشکی پوشش‌های گیاهی شرایط وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی زیست محیطی و گیاهان مرتعی و جنگلی و باغ ها را تشدید کرده است و از مردم انتظار می رود در این روزهای گرم با طبیعت مدارای بیشتری داشته باشند و از روشن کردن آتش تا حد امکان خودداری و یا کلیه جوانب احتیاط را رعایت کنند و قدردان این نعمات خدادادی باشند.

بیشتر بخوانید:

تجهیزات اطفای حریق در اختیار ۷۰ روستای خراسان شمالی قرار گرفت

۱۸ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع خراسان‌شمالی مهار شد

شعله‌ور شدن آتش بی‌احتیاطی در مراتع خراسان‌شمالی

آتش‌سوزی ۱۴۰ هکتار در چهار روز

وی ادامه داد: سه شنبه هفته گذشته تاکنون در چهار روز شاهد آتش سوزی شهرستان های بجنورد، شیروان، فاروج، اسفراین و جاجرم به مساحت ۱۴۰ هکتار بودیم و با توجه به اینکه افزایش پوشش گیاهی به نسبت سال های گذشته زیاد شده حریق های بیشتر رخ داده است.

سرهنگ اصیل عنوان کرد: برگزاری مانور اطفای حریق، کارگاه آموزشی با هیات موتورسواران استان، تنظیم لیست کشیک های حریق شبانه روزی، به روزرسانی نقشه های مناطق بحرانی و نیمه بحرانی، آموزش تیم بندی و ساماندهی جوامع محلی، تیغ زنی جاده های پرخطر و سوزاندن بقایای زراعی، آگاهی واطلاع رسانی از جمله اقدامات پیشگیرانه در این راستا بوده است.

مردم نکات ایمنی را در این روزهای سال رعایت کنند و در صورت بروز آتش سوزی با تلفن امدادی ۱۲۵ به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اطلاع دهند.

وی توصیه کرد که شهروندان هرگز مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی)، خرده‌ شیشه و اشیای مشابه را در جنگل‌ها و مراتع رها نکنند، از پرت کردن ته سیگار یا چوب‌کبریت استفاده‌ شده در جنگل‌ها و مراتع و سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع مجاور جنگل‌ها و مراتع خودداری و هنگام خاموش کردن آتش، خاکسترهای اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن کامل ‌رها نکنند.

به گزارش ایرنا، ۵۳۹ هزار و ۱۸۱ هکتار از اراضی استان مستعد آتش سوزی است که بیشترین مساحت آن در شهرستان های مانه و سملقان قرار دارد.

بر اساس آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده از پهنه‌بندی منابع و عرصه‌های طبیعی، ۲۹ درصد از گستره خراسان شمالی در ریسک پر خطر آتش‌سوزی، ۴۱ درصد در ریسک متوسط و تنها ۳۰ درصد که بیابان است در ریسک کم خطر قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

آتش سوزی منطقه حفاظت شده "گلیل" خراسان شمالی مهار شد

کابوس فصل گرما بر جان طبیعت خراسان‌شمالی

گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۴۱۲ هزار هکتار است که از این مساحت ۴۴۳ هزار هکتار اراضی جنگلی، ۱۸۳ هزار هکتار اراضی بیابانی و مابقی اراضی مرتعی را شامل می شود.

شهرستان سملقان، به عنوان گسترده ترین شهرستان خراسان شمالی، با توجه به همسایگی با پارک ملی گلستان، بیشترین گستره جنگل های استان را در خود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha