۳۱ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۷
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85512729
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کابوس فصل گرما بر جان طبیعت خراسان‌شمالی

۳۱ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۷
کد خبر: 85512729
کابوس فصل گرما بر جان طبیعت خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا نگرانی‌ها برای آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع افزایش می‌یابد و امسال نیز با توجه به بارندگی‌های مناسب بهاره بیم آن می‌رود که دامنه این آتش سوزی‌ها گسترده‌تر شود به همین دلیل هشدارهای لازم در این زمینه داده شده است.

به گزارش ایرنا، مراتع و جنگل‌های خراسان شمالی امسال به دلیل افزایش بارندگی‌ها از هر زمان دیگری سبزتر شده است اما افزایش دما و گرمای شدید این روزها نگرانی‌ها وقوع آتش سوزی‌های احتمالی را افزایش می‌دهد.

عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی با ۲ میلیون و ۴۱۲ هزارهکتار وسعت به دلیل افزایش پوشش گیاهی ناشی از بارش‌های امسال و پس از این به خاطر خشک شدن علف‌ها بیشتر در معرض آتش سوزی قرار خواهند گرفت که بسیج همگانی برای حفاظت از آنها امری ضروری است.

گرما در حال حاضر اصلی‌ترین تهدید برای این عرصه‌ها محسوب می‌شود هر چند بخش قابل توجهی از آتش سوزی مراتع استان ناشی از سهل انگاری انسانی است اما آتش سوزی های ناشی از گرما را نباید نادیده گرفت.

تأمین نیرو و تجهیزات یکی از ملزومات اطفای هر حادثه برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی است چرا که اندک پوشش گیاهی موجود در طبیعت استان خراسان شمالی در مقابل تابش سوزان خورشید در معرض آتش سوزی قرار دارد.

از سوی دیگر استفاده از ظرفیت دوستداران منابع طبیعی و جوامع محلی نیز در مدیریت بحران‌های احتمالی بسیار کارگشا است چرا که اولین افرادی که در محل حادثه حضور می‌یابند کسانی هستند که در آن نقطه زندگی می‌کنند یا به دلیل توانمندی‌هایی، توانایی بیشتری برای رسیدن به محل حادثه دارند.

کابوس فصل گرما بر جان طبیعت خراسان‌شمالی

افزون بر ۵۳۹ هزار هکتار مستعد آتش سوزی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در این خصوص گفت: ۵۳۹ هزار و ۱۸۱ هکتار از اراضی استان مستعد آتش سوزی است که بیشترین مساحت آن در شهرستان های مانه و سملقان قرار دارد.

سرهنگ رضا اصیل اظهارکرد: نقاط مستعد آتش سوزی خراسان شمالی با توجه به پهنه بندی ها، مناطق جنگلی و مراتع محسوب می شود که به دلیل بارندگی ها و پوشش گیاهی مستعد حریق شده است.

وی افزود: گشت های شبانه روزی حریق در مناطق بحرانی و نیمه بحرانی استان با مشارکت دهیاران و همیاران طبیعت فعال شده است.

بر اساس آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده از پهنه‌بندی منابع و عرصه‌های طبیعی، ۲۹ درصد از گستره خراسان شمالی در ریسک پر خطر آتش‌سوزی، ۴۱ درصد در ریسک متوسط و تنها ۳۰ درصد که بیابان است در ریسک کم خطر قرار دارد.

این استان دارای ذخیرگاه ژنتیکی درختان ارس و جنگل های هیرکانی هزاران ساله است و به همین دلیل در این روزها که دمای هوا افزایش و رطوبت نیز کاهش یافته است امکان آتش سوزی با سهل انگاری گردشگران یا چوپانان وجود دارد تا آتش بر دامن طبیعت بیفتد و زبانه های آن تر و خشک را با هم بسوزاند.

کابوس فصل گرما بر جان طبیعت خراسان‌شمالی

آماده باش ۱۱ هزار همیار و ۲۳ تیم اطفای حریق

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۱۱ هزار نفر از همیاران طبیعت استان در آماده باش هستند تا در صورت وقوع هرگونه حریق برای اطفای آن اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: نصب اطلاعیه حریق در سطح شهرستان ها و روستاها، تشکیل کمیته حفاظت حریق و مدیریت بحران و برگزاری مانور اطفای حریق در مناطق بحرانی از جمله اقدامات این اداره کل برای پیشگیری و وقوع هرگونه آتش سوزی در مراتع و جنگل ها است.

سرهنگ اصیل گفت: مناطق بحرانی حریق خراسان شمالی واقع در منطقه گلیل و سرانی شیروان، درکش مانه و سملقان، ارتفاعات بزداغی، دشت گرمه، چهار بید جاجرم، حاشیه جنگل گلستان، ارتفاعات آلاداغ و پارک گوی نیک راز و جرگلان است.

وی اضافه کرد: همچنین ۲۳ تیم اطفای حریق در این استان برای مقابله با آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها آماده باش خواهند بود تا در صورت وقوع حوادث اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیان کرد: ۷۶ روستا و ۱۷ پاسگاه به تجهیزات اولیه برای اطفای حریق تجهیز شده‌اند و به دهیاران اعلام شده در مناطقی که زباله‌های روستا جمع می‌شود، نسبت به اطفای حریق در این مکان‌ها اطمینان حاصل کنند تا آتش به مراتع سرایت نکند.

کابوس فصل گرما بر جان طبیعت خراسان‌شمالی

مردم همکاری کنند

وی با اشاره به گرمای فصل تابستان و در پیش بودن آتش سوزی در سطح جنگل ها و مراتع بیان کرد: توصیه می شود شهروندان بطری های پلاستیکی را رها نکنند و در تفرجگاه ها بعد از روشن کردن آتش آن را با آب خاموش کنند.

سرهنگ اصیل اظهارکرد: چوپانان از خاموش کردن آتش مطمئن شده و بعد منطقه را ترک کنند زیرا که بسیاری از آتش سوزی ها ناشی از سهل انگاری این افراد برای پخت غذا و درست کردن چایی است.

وی افزود: کارگروه اطلاع رسانی با عضویت جوامع محلی به عنوان هسته اولیه کانون‌ها وارد عمل شده و اطلاع رسانی لازم انجام می‌شود، در مرحله بعد کارگروه اطفای حریق وارد عمل می‌شود و در ادامه کارگروه پس از اطفای حریق با اعمال محدودیت در محل حادثه و جلوگیری از ورود افراد متفرقه به محل حادثه جلوگیری می‌کند و کارگروه پشتیبانی نیز به عنوان تیم تدارکات تأمین تجهیزات را به عهده دارد.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۴۱۲ هزار هکتار است که از این مساحت ۴۴۳ هزار هکتار اراضی جنگلی، ۱۸۳ هزار هکتار اراضی بیابانی و مابقی اراضی مرتعی را شامل می شود.

شهرستان سملقان، به عنوان گسترده ترین شهرستان خراسان شمالی، با توجه به همسایگی با پارک ملی گلستان، بیشترین گستره جنگل های استان را در خود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha