چهار طرح قرارگاه شهید آوینی به خراسان جنوبی ابلاغ شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: امسال ۲۴ طرح فرهنگی و هنری از سوی موسسه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی استان به دبیرخانه قرارگاه شهید آوینی ارسال و در نهایت چهار طرح تصویب و ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی فرخنده روز شنبه در نشست خبری با موضوع طرح‌های قرارگاه شهید آوینی افزود: این قرارگاه بر جمع‌آوری برنامه‌های فرهنگی و هنری، قرآنی و رسانه‌ای استان‌های کشور متمرکز است لذا ۲۴ طرح از خراسان جنوبی به دبیرخانه استانی رسید و در قرارگاه وزارتخانه ۶ طرح تصویب شد که با ادغام تعدادی از طرح‌ها در نهایت چهار طرح به تایید رسید.

وی گفت: یکی از این طرح‌ها، طرح قرآنی ۳۱۳ که در قالب آن قرار است ۳۱۳ حافظ قرآن در استان تربیت شود و برای این منظور ۵۰ کرسی تلاوت قرآن (هر شهرستان چهار و مرکز استان ۱۰ کرسی) با حضور قاریان برجسته کشوری در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، جمع اعتبار چهار طرح قرارگاه شهید آوینی در استان را ۶۵ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: طرح تربیت ۳۱۳ حافظ قرآن کریم به صورت مسجدمحور و محله محور و استفاده از به‌روز ترین شیوه‌های حفظ قرآن به همراه تدبر و درک مفاهیم آیات در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: طرح تحولی جوانه‌ها نیز در قالب قرارگاه شهید آوینی در سه شاخه آموزش هنر با هدف تربیت ۱۰۰ هنرمند تئاتر در بستر مساجد، طرح روا برای تربیت ۵۰۰ کنشگر در بخش دانش آموزی و تربیت ۱۰۰ فعال و کنشگر رسانه‌ای در دستور کار قرار دارد.

فرخنده گفت: شناسایی استعدادهای جدید در حوزه روزنامه‌نگاری و خبرنویسی در رده سنی ۱۵ تا ۲۵ سال و تربیت خبرنگار متعهد و انقلابی، متخصص و حرفه‌ای، ترغیب کنشگران رسانه‌ای و ارتقای سطح کیفیت انتشار اخبار از جمله اهداف این طرح است.

وی از طرح خاوران با هدف بزرگداشت مفاخر نیز نام برد و افزود: با توجه به قدمت و پیشینه استان در حوزه فرهنگی و وجود مفاخر و مشاهیر در حوزه‌های مختلف، بزرگداشت ابن حسام خوسفی و آیت الله تهامی در استان برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه رویداد ملی کنگره ابن حسام خوسفی در چهار بخش علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری و اختتامیه برنامه‌ریزی شده است گفت: همچنین به همت قرارگاه شهید آوینی، اجلاسیه بزرگداشت آیت الله تهامی در دستور کار دفتر انجمن مفاخر و آثار فرهنگی استان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مهر امسال فرآیند بزرگداشت آیت الله تهامی با رویداد فرهنگی هنری آغاز می‌شود افزود: گام دوم این رویداد فرهنگی در بخش علمی و پژوهشی همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه و گام سوم در حوزه زیرساخت و تبلیغات انجام می‌شود.

فرخنده اظهار کرد: اختتامیه جشنواره ابن حسام خوسفی همزمان با سالروز وفات این شاعر نامدار ایرانی یعنی ۲۸ آبان ماه و اختتامیه بزرگداشت آیت الله تهامی خرداد سال آینده و شصتمین سالگرد وفات این عالم ربانی برگزار می‌شود.

وی از برگزاری دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی "آوای کویر" هم خبر داد و گفت: این طرح در قالب قرارگاه شهید آوینی ویژه استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و کرمان به میزبانی بیرجند برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی در ۲ بخش آموزش و رقابت گروه‌های موسیقی افزود: در بخش آموزش رایگان ساز دوتار، سرنا و دهل ویژه علاقه مندان به موسیقی در ۱۱ شهرستان استان با تدریس اساتید موسیقی برگزار می‌شود.

وی گفت: در پایان دوره ۳۲ ساعت آموزشی ۲۰ نفر افراد منتخب این دوره‌ها با معرفی اساتید در اختتامیه جشنواره، قطعه‌ای را اجرا خواهند کرد.

فرخنده با اشاره به بخش رقابتی جشنواره موسیقی مقامی در استان گفت: دبیرخانه جشنواره از ابتدای سال جاری فعال شده و در سفر معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان از پوستر جشنواره به همراه طرح‌های قرارگاه شهید آوینی رونمایی شد.

وی با بیان اینکه این بخش با حضور هنرمندان موسیقی مقامی برگزار می‌شود ادامه داد: فراخوان جشنواره ابتدای مرداد سال جاری منتشر شد و علاقه‌مندان تا ۲۵ مرداد فرصت شرکت در جشنواره داشتند اما به دلیل همزمانی با ماه محرم و صفر تا پنجم شهریور مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تمدید شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: در پایان بازه زمانی ارسال آثار ۳۸۲ نفر از هنرمندان استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان و جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان به دبیرخانه اثر ارسال کردند که برخی از شرکت کنندگان به طور مشترک در دو یا سه بخش گروه نوازی، تک نوازی و آواز شرکت کرده بودند.

وی با اشاره به حضور و رقابت ۴۳ گروه موسیقی در این جشنواره بیان کرد: از این تعداد ۶ گروه از خراسان جنوبی، ۱۴ گروه از خراسان رضوی، ۱۲ گروه خراسان شمالی، پنج گروه کرمان و ۶ گروه از سیستان و بلوچستان به دبیرخانه جشنواره اثر ارسال کرده‌اند.

فرخنده گفت: در پایان دو روز بازبینی و داوری که با حضور داورانی از استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان برگزار شد از ۴۳ گروه شرکت کننده ۱۳ گروه به بخش رقابتی جشنواره راه یافتند.

وی اضافه کرد: از این تعداد یک گروه از خراسان جنوبی، ۲ گروه از کرمان، سه گروه از سیستان و بلوچستان، سه گروه از خراسان رضوی و چهار گروه از خراسان شمالی موفق به حضور در بخش رقابتی جشنواره شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: در بخش آواز زیر ۱۸ سال نیز ۱۳ نفر شرکت کردند که ۶ نفر تایید شدند اما به دلیل به حد نصاب نرسیدن در بخش رقابتی این بخش لغو شد همچنین در بخش آواز بالای ۱۸ سال، ۲۰ نفر شرکت کننده حضور دارند که ۱۱ نفر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی گفت: در بخش نوازندگی ساز دوتار زیر ۱۸ سال ۳۱ نفر شرکت داشتند که ۱۸ نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند و در بخش نوازندگی ساز دوتار بالای ۱۸ سال ۴۱ شرکت کننده حضور داشتند که ۱۹ نفر با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

فرخنده افزود: در بخش نوازندگی ساز سرنا (دونوازی و تک نوازی) ۱۴ نفر شرکت کردند که پنج نفر تایید شدند اما این بخش نیز به دلیل به حد نصاب نرسیدن برگزار نخواهد شد.

وی اظهار کرد: در بخش نوازندگی سازهای کوبه‌ای (دهل و دهلک و سایر) ۱۵ نفر شرکت داشتند که در این بخش ۹ نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: بخش رقابتی جشنواره ۲۴ تا ۲۶ شهریور در محل اردوگاه یادگاران امام (ره) بهلگرد با حضور داوران ملی برگزار می‌شود که حضور و بازدید برای علاقه‌مندان به موسیقی آزاد خواهد بود.

وی با بیان اینکه بخش ویژه جشنواره، یادبود استاد ذوالفقار بیتانه است افزود: اولین جشنواره موسیقی با عنوان جشنواره موسیقی نواحی شرق روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ با حضور استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در سالن علامه فرزان بیرجند برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha