۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۴۱
کد خبرنگار: 1018
کد خبر: 85589193
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

«گو» نماد مسابقات والیبال جام باشگاه‌های آسیا شد

یزد- ایرنا- در طراحی هویت بصری مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا که از ۱۸ تا ۲۵ شهریورماه در یزد برگزار می‌شود، از «گو» (در گویش یزدی‌های قدیم همان گوی است) استفاده شده است؛ در گذشته یزدی‌ها در ساخت گو سرقیچی‌های پارچه با طرح معروف ترمه یزد را بکار می‌بردند.

مدیر هنری و طراح بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا ۲۰۲۴، با بیان اینکه همه، یزد را بیشتر با معماری بی‌نظیر و ارزشمند ،بادگیرها ،شیرینی و...‌ می شناسند، گفت: یزد پتانسیل های دیگری مثل نساجی دارد و در قدیم در اکثر خانه ها پارچه های مختلف مثل دارایی، ترمه و ... می بافتند.

"خلیل جعفری" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در قدیم، تنوع وسایل بازی مثل امروز نبود و خانواده ها از سرقیچی پارچه هایی که تولید می کردند برای دختر بچه ها عروسک می دوختند و برای پسر بچه ها پارچه ها را در هم دوخته و به شکل یک گوی در می آوردند و در آن زمان که هنوز توپ وارد ایران نشده بود به آن «گو» می گفتند که امروزه ما آن را به نام توپ می شناسیم.

وی ادامه داد: والیبال، یک ورزش توپی است و به همین منظور در طراحی هویت بصری و پوستر این مسابقات از تمام عناصر بصری استفاده شده از نماد گو یا همان توپ پارچه ای با طرح بته جقه استفاده شده و هدف آن رو کردن برگ دیگری از پیشینه و پتانسیل یزد برای زنده نگه داشتن آن برای نسل های بعد است.

جعفری افزود: تنوع زیادی در پارچه های سنتی یزد داریم اما ترمه با طرح بته جقه، بیشتر در یزد شناخته‌ شده و همچنین از سایر پارچه ها ارزشمندتر است و قابلیت بهتری برای گسترش در سایر عناصر بصری این رویداد دارد.

وی با بیان اینکه در طراحی این پوستر از سه رنگ سورمه ای، فیروزه ای و خاکی مایل به زرد استفاده شده است، گفت: سورمه ای رنگ سازمانی مشترک یزد و فدراسیون والیبال و فیروزه ای و خاکی، رنگ سازمانی یزد هستند به همین دلیل از این سه رنگ در طراحی نماد این مسابقات استفاده شده است.

یزد، میزبان بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی والیبال جام باشگاه‌های آسیایی ۲۰۲۴ از ۱۸ تا ۲۵ شهریورماه جاری است؛ این مسابقات با حضور هشت تیم آسیایی برگزار می شود و تیم فولاد سیرجان و شهداب یزد به عنوان نمایندگان ایران در این رقابت ها حضور دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha