۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۴۴
کد خبر: 85591228
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روزنامه چاپ پکن: فیلیپین به تعهدات خود در دریای جنوبی چین پایبند باشد

تهران- ایرنا- روزنامه خلق چین در گزارشی بر مسئولیت مشترک کشورهای منطقه نسبت به حفظ ثبات دریای جنوبی چین تاکید و تصریح کرد که فیلیپین باید به تعهدات خود در این حوزه پایبند باشد.

به گزارش ایرنا، در گزارشی که این روزنامه روز دوشنبه منتشر کرد، آمده است: فیلیپین به بهانه «اقدام بشردوستانه» اما در واقع «ماجراجویی و نقض حاکمیت»، به طور جدی حاکمیت پکن و «بیانیه رفتار طرف‌های دریای جنوبی چین» را نقض کرده و موجب کاهش ثبات در منطقه شده است.

این نشریه حزب خلق چین ادامه داد: پکن قاطعانه از حقوق خود در راستای «بیانیه رفتار طرف‌های دریای جنوبی چین» و حفظ صلح و ثبات در این منطقه، دفاع خواهد کرد.

این رسانه چینی با اعلام اینکه مانیل به طور مکرر کشتی‌های گشت‌زنی و دولتی خود را به منطقه‌ای در نزدیکی صخره رنان (سابینا) در جزایر نانشا (اسپراتلی) اعزام کرده است تا به کشتی های خود تدارکات برساند و حضور خود را تثبیت کند، تصریح کرد: چین این اقدام ها را نقض آشکار بیانیه رفتار طرف‌های دریای جنوبی چین و تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه می‌داند.

در این گزارش به نقل از مقام‌های چینی آمده است: در حالی که فیلیپین ابتدا دست به تحریکات و نقض حاکمیت زده است و چین پس از آن طبق قانون از خود دفاع کرده است، برخی افراد در مانیل به طور نمایشی خود را قربانی نشان دادند و سعی در تحریف واقعیت دارند. اما این نمایش ضعیف، حقیقت را تغییر نمی‌دهد.

صخره ری‌نان (سابینا) بخشی از جزایر نانشا و بخشی از سرزمین‌های ثابت چین است و این کشور با استناد به قوانین داخلی و کنوانسیون حقوق دریاهای سازمان ملل متحد، از حق خود برای گشت‌زنی و اجرای قانون در این منطقه دفاع می‌کند. از طرف دیگر گفته می شود که کشتی های فیلیپین به عمد در این منطقه لنگر انداختند و مشکلات انسانی را بهانه کردند.

چین تاکید می‌کند که اقدام های فیلیپین برخلاف تعهدات منطقه‌ای است و نقض بند پنج «بیانیه رفتار طرف‌های دریای جنوبی چین» محسوب می‌شود که کشورها را ملزم به خویشتنداری و خودداری از سکونت در جزایر بدون سکنه کرده است. همچنین، مانیل با تحریکات مکرر خود به عنوان عامل بی‌ثباتی در دریای چین جنوبی شناخته می‌شود.

در این گزارش، چین از فیلیپین خواسته است تا به تحریکات پایان دهد و به مسیر گفت‌وگو و مذاکره بازگردد. پکن تاکید دارد که حفظ صلح و ثبات در دریای جنوبی چین مسئولیت مشترک کشورهای منطقه است و فیلیپین باید به تعهدات خود پایبند باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha