۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۸:۲۳
کد خبر: 85478385
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تداوم تنش میان پکن و مانیل؛ حضور نظامی فیلیپین در دریای چین جنوبی افزایش یافت

تهران- ایرنا- سخنگوی نیروی دریایی فیلیپین اعلام کرد که یک فروند ناو جنگی این کشور در دریای چین جنوبی مستقر شده است.

به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، کمودور روی وینسنت ترینیداد سخنگوی نیروی دریایی فیلیپین اعلام کرد که یک فروند ناو جنگی این کشور در دریای چین جنوبی (دریای فیلیپین غربی) مستقر شده است.

وی افزود: مانیل حضور خود در دریای چین جنوبی را با استقرار یک ناو جنگی برای اثبات حق حاکمیت خود و مقابله با فعالیت‌های احیای ادعایی چین تقویت خواهد کرد. ما همچنین مشارکت فناوری فضایی خود با آمریکا، قابلیت‌های نظارتی را گسترش خواهیم داد.

ترینیداد تاکید کرد که حضور ما به این منظور است هر کسی که این کار را انجام می‌دهد، بتوانیم فعالیت‌های چین را افشا کنیم.

مقامات مانیل مدعی شده بودند که پکن در منطقه چین جنوبی جزایر مصنوعی می سازد تا از حرکت کشتی‌های فیلیپینی جلوگیری کند.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته ضمن رد اتهامات مانیل، گفت: ادعای «احیای چین» شایعاتی است که توسط فیلیپین منتشر شده است تا چین را بدنام و جامعه جهانی را گمراه کند.

مانیل می‌گوید که پکن در بخش‌هایی از دریای چین جنوبی که محل مناقشه برای حاکمیت میان فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی بوده، جزایر مصنوعی ساخته است.

از سوی دیگر مقامات چینی بارها اعلام کرده‌اند که کشورشان حق حاکمیت غیر قابل مذاکره‌ای را بر جزایر «نان‌شا» شامل جزیره «رِن‌آی» و آب‌های اطراف آن دارد و رفتار مانیل برخلاف حق تمامیت ارضی سرزمین چین بوده و «بیانیه عملیات طرف‌های دریای جنوبی» و همچنین تعهدات این کشور را نقض می‌کند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha