۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۵۵
کد خبر: 85591247
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نقش ۱۵ درصدی فرسودگی شبکه آبرسانی در هدررفت منابع آبی سمنان

سمنان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سمنان با اشاره به لزوم جلوگیری از هدررفت آب ناشی از فرسودگی شبکه در راستای مدیریت مصرف این مایع حیاتی گفت: فرسودگی شبکه آبرسانی حدود ۱۵ درصد در هدر رفت منابع آبی استان نقش دارد.

منصور کشاورزیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به طور میانگین ۶۵ لیتر بر ثانیه آب آشامیدنی سمنان به دلیل فرسودگی شبکه آبرسانی این استان هدر می‌رود.

وی ادامه داد: گرمای هوا و افزایش مصرف آب آشامیدنی عامل ایجاد ناترازی در شبکه آبرسانی شهرهای مختلف استان سمنان به ویژه در شهرهای سمنان، شاهرود و شهمیرزاد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سمنان یادآور شد: سه شهر سمنان، شاهرود و شهمیرزاد در مجموع با ۳۰۵ لیتر بر ثانیه کسری آب مواجه است.

کشاورزیان با اشاره به همراهی بیش از پیش مشترکان با شرکت آب و فاضلاب در راستای پایداری شبکه آبرسانی گفت: میانگین سرانه مصرف آب در استان متناسب با میزان کشوری و حدود ۱۵۰ لیتر بر ثانیه در هر شبانه‌روز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سمنان تصریح کرد: استفاده از سایبان برای کولرهای آبی در شهرهای گرم استان، سرشیرهای مخلوط و انتقال زمان آبیاری فضای سبز از روز به ساعات شب، برخی از توصیه ها برای صرفه‌جویی در مصرف آب است.

نقش ۱۵ درصدی فرسودگی شبکه آبرسانی سمنان در هدررفت منابع آبی

به گزارش ایرنا، شرکت آب و فاضلاب سمنان ۲۸۱ هزار و ۵۶۰ مشترک شهری و ۷۱ هزار و ۳۸۱ مشترک روستایی دارد.

با توجه به میزان داشته‌های منابع آبی، صرفه‌جویی و مصرف بهینه در برهه کنونی به طور صرف نمی‌تواند جوابگوی تامین آب آشامیدنی شهروندان باشد و باید راهکارهایی برای گذر از این شرایط اندیشیده شود.

سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است.

طبق آمارها، یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب برای پاسخ به نیاز سمنان، آب استحصال می‌شود و از مجموع آب استحصالی برای رفع نیاز آبی این استان تنها ۳۰ درصد آب باکیفیت است و دیگر چاه‌های آب دارای هدایت الکتریکی(ec) بالا است.

شرکت آب و فاضلاب سمنان ۲۸۱ هزار و ۵۶۰ مشترک شهری و ۷۱ هزار و ۳۸۱ مشترک روستایی دارد.

۸۲۴ میلیون مترمکعب آب مصرفی سمنان از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات و ۱۹۲ میلیون متر مکعب از محل منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها تامین شده است.

از میزان آب مصرف شده از محل منابع آب زیرزمینی، ۸۳ درصد در بخش کشاورزی، ۱۳ درصد در بخش آشامیدنی و چهار درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و از ۱۹۲ میلیون متر مکعب آب سطحی مصرف شده، ۹۳ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha