آثار برجسته نوآوری سیاستی جایزه روستاآزاد نقد و بررسی شد

تهران- ایرنا- چهار نامزد برجسته حوزه نوآوری سیاستی جایزه روستاآزاد در سومین نشست کمیته تخصصی «نوآوری سیاستی» آثار خود را ارائه دادند و توسط داوران نقد شدند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دبیرخانه جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، سومین نشست کمیته تخصصی نوآوری سیاستی با حضور علی سرزعیم، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی، مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت سیزدهم، حمزه امیری، بنیانگذار و مدیر مرکز توسعه سیاست داخلی و سید محمدصادق امامیان، هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف برگزار شد.

علی سرزعیم با بیان اینکه برخی آثار و اقدامات از جذابیت بسیاری برخوردار هستند، اظهار کرد: برخی کارها نه تنها از جذابیت برخوردار هستند بلکه با احصا مشکلات برمبنای نیازسنجی ارائه می‌شوند. بر این باور هستم که ارائه آثار باید برمبنای نیازمحوری باشد.

وی با بیان اینکه برگزیدگان باید چندوجهی باشند، خاطرنشان کرد: من بر این باور هستم که ویژگی‌های فرد برگزیده باید چندوجهی باشد یعنی چندین شاخصه داوری را داشته‌باشد. «جامع‌بودن» مهم‌ترین ویژگی برای انتخاب فرد برگزیده است.

آثار برجسته نوآوری سیاستی جایزه روستاآزاد نقد و بررسی شد

توجه به «قدرت اجتماعی» برای انتخاب برگزیدگان

مصطفی زمانیان در این نشست با بیان اینکه نهادسازی برای انتخاب فرد برگزیده در کانون توجه قرار گیرد، اظهار کرد: انتخاب فرد برگزیده باید با تامل صورت گیرد؛ به نحوی که مسائلی مانند نهادسازی که جزو شاخصه‌های داوری است در کانون توجه باشد.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دولت سیزدهم با بیان اینکه توجه به «قدرت اجتماعی» برای انتخاب برگزیدگان در کانون توجه قرار گیرد، توضیح داد: هنگام اعطای جایزه باید به موضوع ایجاد حس مثبت در میان جامعه توجه کرد و این مولفه را جزو شاخصه‌های داوری قلمداد کرد.

ارزیابی برگزیدگان بر مبنای ۱۰ شاخصه

محمدصادق امامیان در سومین نشست کمیته تخصصی نوآوری سیاستی با بیان اینکه نامزدهای اعطای جایزه بر مبنای شاخصه‌های ۱۰‌گانه ارزیابی می‌شوند، افزود: «نوآوری، خلاقیت و تحول‌آفرینی»، «مردمی‌سازی و جلب مشارکت عمومی»، «اقتدارآفرینی، اثربخشی و کارایی»، «شفاف‌سازی و پاسخ‌گویی»، «کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری»، «مشروعیت و وفاق اجتماعی»، «پایدارسازی و تثبیت نهادی»، «نفوذ و رقابت‌پذیری بین‌المللی»، «خدمت‌رسانی عمومی گسترده»، «عدالت‌محوری و الگوی ایرانی‌اسلامی» شاخصه‌های ۱۰ گانه داوری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: افراد و آثاری که به عنوان برگزیده انتخاب می‌شوند باید خدماتی را برای حاکمیت ارائه داده باشند. نه تنها پایداری‌سازی در کانون توجه قرارگرفته بلکه مسائلی مانند جلب مشارکت و مردمی‌سازی نیز برای جایزه حائز اهمیت است و در کانون توجه قرار دارد. اگرچه برخی طرح‌ها ارزشمند هستند اما نهادسازی نشده‌اند و به هنگام اعطای جایزه باید به این موضوع توجه شود.

حمزه امیری نیز در این نشست با اشاره به سخنان یکی از حضار گفت: «چندوجهی بودن» یک ویژگی مهم به حساب می‌آید و می‌بایست برای اعطای جایزه در کانون توجه قرار گیرد. جایزه باید به یک مجموعه اعطا شود نه اینکه از یک فرد تجلیل شود.

مرحوم رضا روستاآزاد (۱۳۴۰ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۱) استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس این دانشگاه (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳)، دانش‌آموخته رتبه اول دبیرستان خوارزمی، دانش‌آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی از صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد دانشگاه فنی استانبول/ UETU و دکتری واترلو کانادا/ Waterloo بود.

دکتر روستاآزاد در زمستان ۱۳۹۶ دچار سکته مغزی شد پس از چند هفته بستری شدن در بیمارستان بهبود یافت و در بهار ۱۳۹۷ به دانشگاه بازگشت. وی عضو هیات مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود همچنین در تیرماه ۱۴۰۱ به‌ عنوان رئیس اندیشکده حکمرانی شریف انتخاب شد. وی مهرماه ۱۴۰۱ پس از تحمل یک‌ دوره بیماری در ۶۱ سالگی درگذشت. معاونت علمی‌، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم به همراه گروهی از اعضای هیات‌علمی و دانشمندان و نخبگان جایزه‌ای به نام وی را در حوزه فناوری و حکمرانی تاسیس کرده‌اند.

این جایزه برای ارتقای بیشتر کیفیت حکمرانی ایرانی در تقاطع حکمرانی با فناوری، فرهنگ، دیپلماسی و نوآوری است و نخستین دوره آن در چهار محور «فناوری حکمرانی»، «فرهنگ حکمرانی»، «دیپلماسی نخبگانی» و «نوآوری سیاستی» ۱۹ مهر سال جاری اعطا می‌شود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha