آثار ۵ نامزد در نشست کمیته تخصصی فناوری حکمرانی جایزه روستاآزاد ارائه شد

تهران- ایرنا- سومین کمیته تخصصی «فناوری حکمرانی» جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد با حضور اعضای این کمیته و نامزدهای اعطای جایزه و با هدف بررسی لیست نامزدهای جایزه برگزار شد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دبیرخانه جایزه روستاآزاد، سومین نشست کمیته تخصصی فناوری حکمرانی با حضور سید محمدصادق امامیان، هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف، ایمان اعیانی، مدیرکل توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، حسین میرزاپور، بنیانگذار آزمایشگاه داده و حکمرانی و محمدحسین حمیدی، عضو هیات‌مدیره همراه ‌اول برگزار شد.

محمدحسین حمیدی در سومین نشست کمیته تخصصی «فناوری حکمرانی» اظهار کرد: «پایدارسازی» مولفه‌ای مهم است که در ارزیابی آثار جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد باید در کانون توجه قرارگیرد. علاوه بر پایدارسازی باید به مولفه «اقتدار آفرینی» توجه کرد چرا که از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی با بیان اینکه توجه به ویژگی‌های اجتماعی برگزیدگان جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد باید به هنگام انتخاب برگزیدگان در کانون توجه قرارگیرد، توضیح داد: «خدمات‌رسانی عمومی گسترده» باید از دیگر ویژگی‌های مهم برگزیدگان جایزه باشد و هنگام اعطای جایزه می‌بایست به این مولفه توجه شود.

خدمت‌رسانی گسترده عمومی از ویژگی‌های برگزیدگان باشد

ایمان اعیانی در این نشست با اشاره به عنوان جایزه روستاآزاد گفت: با توجه به عنوان «جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد» به هنگام اعطای این جایزه می‌بایست به حوزه فناوری توجه کرد. نکته مهم و اساسی این است که فرد یا مجموعه برگزیده تا چه میزان توانسته است در حوزه فناوری اثرگذار باشد.

وی با اشاره به ضرورت خدمات‌رسانی عمومی گفت: فرد یا مجموعه‌ای که به عنوان برگزیده انتخاب می‌شود باید به معنای واقعی بتواند در زندگی مردم اثرگذار باشد. اثرگذاری در زندگی مردم باید به نحوی باشد که مردم بتوانند تغییرات را با تمام وجود احساس کنند.

وی در تشریح جایزه فناوری و حکمرانی روستا آزاد اظهار کرد: فناوران بسیاری در جامعه حضور دارند که خدمات خوبی به جامعه ارائه می‌دهند اما جایزه روستاآزاد به فناوری‌هایی توجه می‌کند که یکی از مسائل کشور را برطرف می‌کند. شورای سیاستگذاری جایزه فناوری حکمرانی روستاآزاد با توجه به مسائل و مشکلات حوزه حکمرانی کشور در مسیر شناسایی افراد و مجموعه‌هایی که برای حل مشکل یک حوزه خاص اقدام‌ می‌کنند، گام‌ برداشته است.

هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف تصریح کرد: برگزیده جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، فرد یا مجموعه‌ایست که توانسته یکی از مسائل حکمرانی کشور را حل کند.

عضو شورای سیاستگذاری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد توضیح داد: با توجه به سخنان حضار در این جلسه می‌بایست به موضوع خدمات‌رسانی گسترده عمومی و پایداری‌سازی توجه‌کرد.

تاثیر اقدامات برگزیدگان جایزه باید مشهود باشد

حسین میرزاپور نیز در این نشست ضمن تاکید بر «پایداری‌سازی» گفت: برگزیدگان حوزه فناوری حکمرانی جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد باید به نحوی عمل‌کرده باشند که اقدامات آنها در زندگی مردم مشهود باشد.

وی گفت: بررسی عملکرد نامزدهای اعطای جایزه در محور فناوری حکمرانی بیانگر این است که نامزدها از منظر خدمات‌رسانی عمومی با یکدیگر تفاوت بسیار زیادی دارند.

مرحوم رضا روستاآزاد (۱۳۴۰ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۱) استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس این دانشگاه (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳)، دانش‌آموخته رتبه اول دبیرستان خوارزمی، دانش‌آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی از صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد دانشگاه فنی استانبول/ UETU و دکتری واترلو کانادا/ Waterloo بود.

دکتر روستاآزاد در زمستان ۱۳۹۶ دچار سکته مغزی شد پس از چند هفته بستری شدن در بیمارستان بهبود یافت و در بهار ۱۳۹۷ به دانشگاه بازگشت. وی عضو هیات مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود همچنین در تیرماه ۱۴۰۱ به‌ عنوان رئیس اندیشکده حکمرانی شریف انتخاب شد. وی مهرماه ۱۴۰۱ پس از تحمل یک‌ دوره بیماری در ۶۱ سالگی درگذشت. معاونت علمی‌، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم به همراه گروهی از اعضای هیات‌علمی و دانشمندان و نخبگان جایزه‌ای به نام وی را در حوزه فناوری و حکمرانی تاسیس کرده‌اند.

این جایزه برای ارتقای بیشتر کیفیت حکمرانی ایرانی در تقاطع حکمرانی با فناوری، فرهنگ، دیپلماسی و نوآوری است و نخستین دوره آن در چهار محور «فناوری حکمرانی»، «فرهنگ حکمرانی»، «دیپلماسی نخبگانی» و «نوآوری سیاستی» ۱۹ مهر سال جاری اعطا می‌شود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha