تولید غلات در چهارمحال و بختیاری ۱۸ درصد افزایش یافت

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز طرح جهش تولید در دیمزارهای استان گفت: با اجرای این طرح میزان تولید غلات در استان ۱۸ درصد و حبوبات ۱۲ درصد افزایش عملکرد در واحد سطح یافت

به گزارش ایرنا، حسین برزگر روز سه‌شنبه در همایش آغاز سال‌زراعی جدید و جهش تولید در دیمزارهای چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: کشت علوفه و حبوبات دیم مرتبط با برنامه تناوب دیم در سال‌زراعی گذشته در این استان محقق شد و جهش مطلوبی در دیم‌زارها اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری افزود: این استان در سال‌زراعی گذشته (۱۴۰۲-۱۴۰۱) جزو سه استان برتر کشور اعلام شد.

برزگر به تحقق ۵۰ درصدی استان در طرح کشاورزی اشاره و تصریح کرد: این استان در سطح بیمه محصولات زراعی و باغی رتبه نخست کشور را کسب کرد.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع پدیده ال‌نینو و بارش‌های زودرس پاییزه در استان یادآور شد: برداشت سه محصول ذرت‌علوفه‌ای، چغندرقند و سیب‌زمینی در استان باید سریع‌تر انجام شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فرارسیدن زمان برداشت ذرت‌علوفه‌ای در بیش از ۸۰ درصد مزارع کشت این محصول در استان اظهار داشت: ماشین‌آلات مکانیزه برای برداشت سریع‌تر این محصول باید بسیج شوند.

وی با اشاره به اعلام آمادگی اتحادیه چاپرداران و کُمباین‌داران استان فارس برای برداشت سریع‌تر ذرت‌علوفه‌ای در مزارع چهارمحال و بختیاری گفت: بهره‌گیری از ماشین‌آلات استان‌های همجوار برای تسریع در برداشت محصول این استان در دستور کار قرار دارد.

برزگر تسریع در روند کاشت محصولات آبی در چهارمحال و بختیاری را ضروری دانست و افزود: سال گذشته کمتر از سه هزار تُن و در سال‌جاری چهار هزار و ۶۰۰ تُن بذر برای کشت پاییزه در این استان آماده شده است که باید به‌موقع حمل و در کارگزاری‌ها توزیع شود.

وی تصریح کرد: هنوز هیچ‌کدام از کارگزاری‌ها در استان بذر و کود شیمیایی خود را حمل نکرده‌اند که این امر باید تسریع و کشت پاییزه با قدرت انحام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در کشت ذرت‌علوفه‌ای از ارقام زودرس استفاده شد تا بتوان برداشت به‌موقع داشت و از خطر سرمازدگی جلوگیری کرد.

سیروس بیک‌بکان تاکید کرد: با توجه به آغاز سال‌زراعی سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ گندم آبی در ۲۱ هزار هکتار، جو آبی ۹ هزار هکتار و جو دیم در ۱۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری کاشته می‌شود.

وی افزود: سهمیه چهارمحال و بختیاری در کشت کلزا یک‌هزار هکتار در نظر گرفته شده و بذر و سایر نهاده‌های مربوط به کشت این محصول در استان آماده شده است.

بیک‌بکان تصریح کرد: برای کاشت گندم سه هزار و ۹۲۸ تُن بذر و برای جو آبی و دیم ۶۶۹ تُن بذر آماده شده است تا از بذرهای اصلاح شده به‌منظور افزایش عملکرد تولید استفاده شود.

وی یادآور شد: طرح جهش تولید در دیمزارهای چهارمحال و بختیاری در سال‌زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار بود که این سطح در سال‌زراعی جدید به ۶۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: توجه به کشت حفاظتی در عرصه‌های دیم در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد تا بتوان برداشت مکانیزه به‌موقع انجام داد.

وی گفت: در سال‌زراعی گذشته ۶۷ دستگاه ماشین‌آلات برای کشت مکانیزه جذب شد که در کاشت و برداشت محصولات نقش اساسی داشت.

بیک‌بکان تاکید کرد: سهمیه چهارمحال و بختیاری در کودهای شیمیایی شامل ۲۷ هزار تُن ازته، ۶ هزار و ۲۰۰ تُن فسفاته و سه هزار و ۴۰۰ تُن پتاسه بوده است که بدون مشکل جذب شد.

وی افزود: حداقل ۵۰ درصد کود ازته در فصل پاییز استفاده شود تا عملکرد در برداشت افزایش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: ۲۱ هزار هکتار گندم آبی، ۳۳ هزار هکتار گندم دیمی و ۱۰۰ درصد سطح زیرکشت کلزا برای کشت قراردادی در استان مشخص شده است.

بیک‌بکان یادآور شد: ۳۶۳ دستگاه ماشین‌آلات کارنده برای کشت پاییزه در ۶۰ تا ۷۰ درصد از زمین‌های چهارمحال و بختیاری آماده کار شده است.

به گزارش ایرنا، یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha