میزبانی از جشنواره سینمای جوان در حاشیه مشهد مصداق عدالت فرهنگی است

مشهد-ایرنا- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: شصت و نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان که به میزبانی مجتمع تجاری و پردیس سینمایی «ملل» واقع در حاشیه شهر مشهد در حال برگزاری است، تلاش این اداره کل در جهت گسترش عدالت فرهنگی در مناطق کم برخوردار است.

به گزارش ایرنا، محمدحسین زاده روز سه‌شنبه در حاشیه سومین روز از شصت و نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان که به میزبانی مشهد در سینما ملل در حال برگزاری است، افزود: تاکنون گام هایی در مسیر اتصال فرهنگ و هنر از جمله سینما با فعالان اقتصادی و سرمایه‌داران برداشته است تا به آنان، تجار و صاحبان صنایع و معادن بگوییم که با تکیه بر فرهنگ و هنر می‌توانند اقتصاد خود را رونق دهند و فارغ از مسئولیت اجتماعی خود در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت داشته باشند، چراکه عرصه فرهنگ و هنر نیز می‌تواند به آنان خدمت کند.

وی با بیان اینکه نمونه بارز این گام‌ها در حوزه کتاب است، بیان کرد: هم اینک نویسندگانی پای کار آمده و تاریخ شفاهی پیشرفت صنعت استان را در دست نگارش دارند و کتاب هایی از این گردونه بیرون آمده و در بین فعالان اقتصادی دست به دست می‌چرخد.

به گفته وی، کتاب «عملیات احیا» که در مورد یک شرکت صنعتی در سبزوار است، نمونه بارز این تلاش بوده که برنده جایزه «جلال آل احمد» شد و به واسطه این کتاب، آن شرکت بارها و بارها دیده شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: صاحبان صنایع برای تبلیغات محصول خود نیاز به گرافیست، فیلمساز، عکاس یا حتی انیمیشن ساز خوب دارند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قدم به قدم در تلاش است تا آنان را به هنرمندان متصل کند و این ظرفیت ها را به آنان معرفی نماید تا این اعتماد شکل گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد به نقطه‌ای برسیم که صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی و تجار برای تهیه هدایای خود و اعطای آن به افراد موردنظرشان، از محصولات فرهنگی و هنری بهره گیرند.

میزبانی از جشنواره سینمای جوان در حاشیه مشهد مصداق عدالت فرهنگی است

محک توانمندی های سینماگران در جشنواره سینمای جوان

حسین زاده گفت: شصت و نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مجالی برای ثبت و دیده شدن تلاش سینماگران و فیلم سازانی است که با کمترین امکانات فیلمی ساخته‌اند تا در آزمون توانمندی ها و خلاقیت‌ها محک خورند.

وی ادامه داد: در زمانه کنونی، فیلم ساختن آن هم از نوع بلند، کاری سخت و در عین حال آسان است؛ به این معنا که فیلم ساز برای طی این مسیر، به تجارب گوناگون و حمایت مالی و معنوی از تجهیزات گرفته تا دستمزد بازیگران، عوامل و بازیگر چهره نیاز دارد که راه را برای تهیه و ساخت فیلم بلند در استان‌ها سخت و یا غیر ممکن می‌کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: گاهی اوقات در همین جشنواره، می‌توان فیلم‌های قابل تاملی را دید که شاید در روستا یا شهرستان کوچکی ساخته شده باشند؛ مهم نگرش و قوه خلاق هنرمند است که چگونه مفاهیم عمیق را در قاب دوربین خود به نمایش بگذارد.

وی افزود: در دهکده جهانی امروز در دورترین نقاط دنیا فیلم‌های ساخته می‌شوند که مخاطب جهانی داشته و حرف‌های بزرگی در چنته دارند، اینجا است که دغدغه‌های انسانی مطرح می‌شود و هر کس به هر زبان و چهره با شما همراه می شود تا به درک مشترکی برسد.

حسین زاده در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه حمایت از فیلم سازان جوان گفت: انتخاب موضوع برای همه فیلم سازان جوان آزاد است و تنها سیستم حمایتی در این زمینه در دستگاه‌های دولتی، انجمن سینمای جوان است که به فیلمسازان جوان از طریق «پیچینگ» (شورا) تخصصی فیلم کوتاه متشکل از چهار یا پنج نفر از کارگردانان حرفه‌ای، مجوز ساخت فیلم می‌دهد، سپس فیلم ها برای دریافت بودجه بر اساس نمره‌ای که می گیرند، اولویت بندی می‌شوند.

میزبانی از جشنواره سینمای جوان در حاشیه مشهد مصداق عدالت فرهنگی است

سینما ملل، نخستین گام در پیوند سرمایه‌دار با هنر

مدیر بازار تجاری - تفریحی ملل و سرمایه‌گذار حوزه سینما در حاشیه این جشنواره در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پیوست فرهنگی مجتمع‌های تجاری به رونق و درآمدزایی آنها کمک می‌کند، گفت: پردیس سینمایی ملل که پنج سالن با ۶۰۰ صندلی دارد، ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته که ۱۲۰ میلیارد ریال آن فقط بخش مربوط به تجهیزات صوتی و سمعی - بصری بوده است.

علی کریمی افزود: سازمان سینمایی مبلغی از فروش بلیت فیلم ها را به سرمایه‌گذار سینما اختصاص می‌دهد که هزینه‌های ساخت آن را جبران نمی‌کند، لذا امید سرمایه‌گذار به جبران هزینه‌ها از طریق آمدن خانواده ها به بازار مجتمع تجاری در کنار تماشای فیلم در سینمای آن است.

وی بیان کرد: افزون بر این مجتمع تجاری - تفریحی ملل اولین مرکز تجاری از این دست که در این منطقه کم برخوردار شهر مشهد (طلاب) راه‌اندازی می‌شود و در ترویج مسائل فرهنگی بین مردم این منطقه اثرگذار است.

شصت و نهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان در مشهد از ۱۷ شهریور تا ۲۰ شهریورماه در سینما ملل میزبان سینماگران ۱۰ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، سمنان، یزد، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، اصفهان و قم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha