مستند «نفس‌خوار» از یک مشکل زیست محیطی در مشهد پیشگیری کرد+فیلم

مشهد-ایرنا- یک فیلمساز جوان و کارگردان مستند «نفس‌خوار» گفت: این مستند جلوی اجرای طرح کمربند جنوبی در مشهد را گرفت، که مشکل زیست محیطی بزرگ در این کلانشهر به شمار می‌رفت.

به گزارش ایرنا، علی سلمانی کارگردان و نویسنده فیلم کوتاه "شورشی" راه یافته به شصت و نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در مشهد است که در حاشیه این جشنواره که این روزها در مجتمع تجاری ملل در حال برگزاری است، پشت تریبون خبرنگار ایرنا قرار گرفت.

این فیلمساز جوان مشهدی روز سه‌شنبه در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر رویکرد فیلمسازان جوان در خصوص چالش های بومی و منطقه ای بیان کرد: مستند نفس‌خوار درباره مشکلات مربوط به ارتفاعات جنوبی مشهد بود، نگاه فیلم کاملا مستقل و مبتنی بر پشتوانه حمایت از محیط زیست شهر است، البته در کنار دغدغه های زیست محیطی،فیلم به یک سری مسائل مربوط به رانت و مفاسد اقتصادی نیز می پرداخت.

وی ادامه داد: خوشبختانه فیلم مستند نفس‌خوار تاثیر خود را بر نهادهای تصمیم گیر در این زمینه گذاشت و در نهایت منجر به آن شد که جلوی اجرای طرح کمربند جنوبی شهر مشهد به دلایل زیست محیطی گرفته شود، این موضوع دقیقا یکی از اهداف فیلم بود.

سلمانی با اشاره به فیلم شورشی که به موضوع مظلومیت کودکان غزه می‌پرداخت، گفت: به طور اساسی فیلم ها رسالت ژورنالیستی ندارند، فیلم در گروه هنر و آرتیستی قرار می گیرد، فیلمساز به دنبال خلق حس است، همه می دانند اسرائیل رژیمی است که چه جنایاتی در قبال کودکان و نوجوانان مرتکب شده است، گفتن این موضوع با نمایش دادن هنرمندانه اش که حسی در مخاطب خلق کند، زمین تا آسمان فرق دارد، حتی اگر فقط مشهدی ها بییند یا فقط در صدا و سیما نشان داده شود.

وی ادامه داد: البته از طریق فیلم شورشی توانستم با شبکه الجزیره در عرصه بین المللی هم ارتباط بگیرم، اما فرض را بر آن بگیریم که به عرصه بین المللی راه پیدا نمی کرد، اما به دلیل خلق حس نوع دوستی که در مخاطب ایجاد می کند، ارزش نمایش دادن در ایران را دارد.

این فیلمساز جوان اضافه کرد: اما در مورد فیلمی مانند نفس‌خوار اگر مقداری نگاه فیلمساز در ساخت آن مستقل باشد، هیچ نهادی و هیچ فعال اقتصادی از او حمایت نمی‌کند، چنین فیلمی که فقط رویکرد زیست محیطی داشت و به جغرافیای مشهد مختوم بود، در نگاه متمولان و سرمایه‌داران ارزشی نمی‌توانست داشته باشد اما اگر به دنبال خلق حس در مخاطب حتی در جغرافیای سه میلیون نفری مشهد باشید، فیلم ارزش خود را پیدا می کند و فیلم شورشی از این دسته فیلم‌ها است.

فرآیند طولانی ساخت فیلم / از اخذ مجوز تا تخصیص بودجه

کارگردان فیلم شورشی بیان کرد: نفس وجود جشنواره چه در زمینه عکس و چه در زمینه فیلم یا هر رشته هنری دیگر، مکانی برای ارایه فعالیت های هنری است که ذاتا مطلوب جامعه است، ولی اگر بخواهیم به مشکلات آن بپردازیم که در بسیاری از این رویدادها مشهود است، مشکل مربوط به نهادی می شود که هم فیلم را ساخته و هم جشنواره را برگزار کرده، در این شرایط ممکن است فیلم هایی که مربوط به نهادهای دیگر باشد را نادیده بگیرد و این رویکرد زمینه ساز تبعیض می شود.

به گفته وی، البته این موضوع مربوط به جشنواره انجمن سینمای جوان نیست، اما در برخی جشنواره‌های دیگر دیده شده است.

آنچه فیلمسازی را سخت می‌کند، همین ساختار فعلی از زمانی که فیلم در پیچینگ تخصصی فیلم کوتاه مورد پذیرش قرار می گیرد تا تخصیص بودجه و زمانی که وارد عملیات ساخت می شودسلمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر سختی کار یک فیلمساز جوان گفت: آنچه فیلمسازی را سخت می‌کند، همین ساختار فعلی از زمانی که فیلم در «پیچینگ» (شورا) تخصصی فیلم کوتاه مورد پذیرش قرار می گیرد تا تخصیص بودجه و زمانی که وارد عملیات ساخت می شود، فرآیند طولانی دارد که در شرایط اقتصادی کنونی هزینه ها را چند برابر می کند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال فیلم من در سال ۱۴۰۱ در پیچینگ تصویب شد، اما در سال ۱۴۰۲ جلوی دوربین رفت؛ در این مدت هزینه‌ها و کیفیت ساخت کاملا متفاوت شده بود.

این فیلمساز جوان اظهار کرد: این در حالی است که بودجه‌ای که قرار است به ساخت فیلم اختصاص یابد متعلق به همان نهادی است که مجوز ساخت آن را داده است، در ایران نهادهایی مانند بخش «سوره» حوزه هنری یا انجمن سینمای جوان و دفاتر آن در شهرستان ها وجود دارند که ردیف اعتبار سالانه ای به آنها تعلق می گیرد،لذا با توجه به این اعتبار با مبلغ مشخص است، بهتر است فیلمهایی که مجوز ساخت آن را می دهند در همان سال ساخته شوند تا از همان ردیف اعتباری برایش هزینه شود، چرا که در سال بعد رقم اعتبار متفاوت می شود.

سینما نتوانسته سرگرمی حلال برای مخاطب بوجود آورد

این کارگردان جوان در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت کنونی سینمای ایران و فرق آن با فیلم های کمدی گفت: به دلیل اینکه در ۶۰ سال گذشته شادی مطلوب فرهنگ ایرانی و اسلامی در جامعه به اجرا نرسیده است، مردم علاقه  زیادی به خنده و کمدی پیدا کرده‌اند، حال این خنده از هر روشی شکل گیرد حتی اگر ابتذال باشد، مقبول جامعه است.

سلمانی اظهار کرد: در سینما و نمایش خانگی نیز روند به نحوی بوده که نتوانسته‌ایم سرگرمی حلال آور را برای مخاطب به ارمغان بیاوریم، لذا ولع مردم برای خنده به سینما هم کشیده شده است، به همین دلیل گیشه را فیلم های کمدی در دست گرفته‌اند.

شصت و نهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان در مشهد از ۱۷ شهریور تا ۲۰ شهریورماه در سینما ملل میزبان سینماگران ۱۰ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، سمنان، یزد، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، اصفهان و قم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha