۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۶
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85595588
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بانوان جودوکار زنجان، پای ثابت تیم‌های ملی

۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۶
کد خبر: 85595588
بانوان جودوکار زنجان، پای ثابت تیم‌های ملی

زنجان - ایرنا - بانوان جودوکار زنجانی با همت و استعداد خود همیشه نفراتی را در تیم ملی رده‌های سنی دارند و همواره جزو پنج تیم برتر کشور هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش و هنرهای رزمی مجموعه حرکاتی با استفاده از تکنیک‌ها و فنون مبارزه‌ است که اغلب با هدف آموزش و آمادگی جسمانی برای تناسب اندام، دفاع شخصی، تخلیه هیجانات، سلامتی، تندرستی و شادابی روح و روان و گاه با هدف موفقیت در رقابت های قهرمانی انجام می شود.

ورزش های رزمی معمولا به ۲ صورت با جنگ افزار و یا بدون جنگ افزار انجام می شود که هر یک دارای قوانین و تکنیک های مخصوص به خود است که از جمله این ورزش ها تیراندازی با کمان، شمشیرزنی، ورزش با نیزه و یا با ضربه های دست و پا بوده و این ورزش ها دارای سبک های مختلفی نیز هست که بوکس، کنگ فو، کیک بوکسینگ، سان دا، جودو و تکواندو از سبک های ورزش های رزمی محسوب می شود.

در دیدگاه اول ورزش های رزمی، به ظاهر ورزش هایی مردانه و اغلب مورد استقبال آقایان است در حالیکه این ورزش در سالهای اخیر چهره زنانه به خود گرفته و بسیاری از بانوان علاقه مند را به خود جذب کرده است.

جودوی کشور در ۶ منطقه رده بندی شده است که زنجان به همراه پنج استان دیگر در گروه منطقه ۲ قرار دارد. جودو نیز به عنوان یک هنر رزمی و جزو ورزشهای المپیکی است که سبک های مختلفی همچون جودوی کوسن، فری استایل، گرجی، روسی، مغولی، کره ای، فرانسوی، کوبایی، آذربایجانی و سامبو دارد. این ورزش در ژاپن پایه گذاری شده و جودوکاران با رنگ های کمربند در ۱۲ دان رده بندی می شوند.

جودو در کشور ایران منطقه بندی شده و دارای ۶ منطقه است و زنجان با استانهای آذربایجان شرقی و غربی،‌ قزوین،‌ اردبیل و کردستان جزو استانهای منطقه ۲ محسوب می شوند.

ورزش‌ های رزمی برای زنان نیز همچون مردان دارای اهمیت زیادی است به طوریکه بانوان رزمیکار علاوه بر سلامت جسمانی و شادابی روان به جهت افزایش مهارتهای دفاع شخصی، تقویت قوا و تناسب اندام از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند.

افزایش تمرکز و قدرت ذهنی و بالا رفتن توانایی تصمیم گیری در شرایط دشوار از دیگر مزایای ورزش های رزمی برای بانوان است.

از حدود ۴۸۰ جودوکار فعال در استان زنجان هم اکنون قریب به ۸۰ نفر را بانوان تشکیل می دهند.

این رشته ورزشی به طور معمول ورزشکارانی را از پنج سالگی تا بیش از ۵۰ سال دارد که در بخش همگانی و یا قهرمانی فعال هستند.

همچنین ۲ داور بین المللی شامل یک نفر زن و یک نفر مرد، ۱۲ داور ممتاز و ۴۰ داور درجه یک و ۲ سهم استان زنجان در رشته ورزشی جودو است.

بانوان جودوکار زنجان، پای ثابت تیم‌های ملی

خبرنگار ایرنا برای اطلاع بیشتر از وضعیت ورزش جودو و بانوان فعال در این رشته با مریم بابایی، نایب رییس هیات جودوی استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: جودوی بانوان استان زنجان هم اکنون در چه جایگاهی قرار دارد؟

جودوی استان زنجان در هر ۲ سطح آقایان و بانوان در سطح کشور حرف برای گفتن دارد.

جودوی بانوان استان جزو پنج تیم برتر کشور است و نتایج خوبی را در سالهای اخیر به دست آورده که امیدواریم این پیشرفت ها ادامه دار باشد و ورزشکاران در میادین مختلف افتخار آفرینی کنند.

ایرنا: چه عاملی موجب موفقیت جودوی بانوان استان زنجان شده است؟

اگر جودوی بانوان استان در حال رشد و پیشرفت است به یقین پشتوانه و دلگرمی خوبی دارد که همراهی و حمایت های رئیس هیات و اعضای هیات رییسه جودوی استان بوده که در همه شرایط با بانوان همکاری خوبی دارند.

همراهی هیات جودوی استان باعث شده است تا بانوان جودوکار در مسابقات و برنامه های ملی به طور مستمر شرکت و نتایج خوبی را کسب کنند.

جودوی بانوان زنجان با همراهی و پشتیبانی هیات این رشته ورزشی همواره رو به رشد و پیشرفت و مدال آور بوده است.در مسابقات منطقه ای سال قبل که زنجان میزبان آن بود، در رده جوانان مقام اول تیمی و در رده نوجوانان مقام دوم تیمی را کسب کردیم و زینب پیری بانوی جودکار استان نیز در انتخابی تیم ملی مقام دوم را در رده جوانان به دست آورد و توانست وارد تیم ملی شود.

"پیری" چندین سال است که در مسابقات انتخابی تیم ملی قرار دارد و در آن شرکت می کند و به مدت ۱۳ سال است به طور حرفه ای جودو کار می کند و عضو تیم ملی است.

این جودکار در سطح نونهالان، نوجوانان و جوانان دارای مقام بوده و چندین دوره به اردوی تیم ملی دعوت و به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شده است.

از دیگر عوامل موفقیت ما این است که در رده نونهالان و سن پایه کار می کنیم. نونهالان همیشه مدال آور هستند. سال گذشته در رده سنی نونهالان " هستی اسمخانی" مقام سوم مسابقات المپیاد کشوری نونهالان را به دست آورد به لحاظ مدال آوری و ملی پوش بودن بانوان ما جزو تیم های برتر کشور هستند.

ایرنا: براساس شنیده‌ها، از ورود بازیکنان زنجانی به اردوهای تیم ملی جودو ممانعت می شود، آیا این خبر صحت دارد؟

به دلیل اختلافاتی که پیش آمده، متاسفانه هم اکنون هیات جودوی زنجان در مسیری قرار گرفته است که ورزشکاران و داوران استان نمی توانند در مسابقات شرکت کنند و در کل فعالیت های ما ممنوع شده است.

دلیل این موضوع، اختلافاتی است که با فدراسیون پیش آمده است و سعی می کنیم که این اختلافات حل شود.

پیگیری های لازم را انجام داده و با مسوولان مربوطه صحبت کرده ایم چون ادامه این وضعیت به ضرر ورزشکاران است و بسیاری از فعالیت ها را تحت الشعاع قرار می دهد.

همچنان هیات تلاش دارد تا ورزشکاران از گردونه مسابقات جا نمانند چراکه حق جودوکاران مستعد و پرتلاش استان بالاتر از اینهاست.

بانوان جودوکار زنجان، پای ثابت تیم‌های ملی

ایرنا: استعدادیابی در هیات جودوی استان به چه صورتی انجام می شود؟

در حوزه بانوان چندین سال است که بر روی رده سنی نونهالان تمرکز می کنیم چراکه این رده سنی پایه است و وقتی ورزشکاران از رده سنی کمتر از ۱۰ سال شروع می کنند در جوانی به هدف می رسند.

از سال ۹۵ نونهالان ما کار می کنند و در مسابقات المپیاد مقام می آورند و هرچه روی پایه برنامه ریزی کنیم به یقین نتایج خیلی بهتری را در رده جوانان و بزرگسالان کسب خواهیم کرد.

امسال هم همچنان با همکاری آموزش و پرورش درصدد تمرکز بر روی این موضوع هستیم. یکسری مشکلات و موانعی در همکاری با آموزش و پرورش وجود دارد که باید رفع شود، اگر به طور مستقیم با این دستگاه در ارتباط باشیم به یقین زمینه پیشرفت بیشتری فراهم و نتایج مطلوبی حاصل می شود.

ایرنا:‌ استقبال بانوان زنجانی از ورزش جودو چگونه است؟

استقبال بانوان از این رشته در چند سال اخیر خیلی بهتر شده است. اوایل این رشته به خصوص میان بانوان ناشناخته بود ولی کم کم به خصوص طی پنج سال اخیر پیشرفت کرد البته شیوع کرونا باعث شد طیف وسیعی از ورزشکاران و قهرمانان ما از ورزش دور شوند اما پس از آن باز هم به روند قبلی بازگشته ایم.

طی چند سال اخیر با همکاری مسوولان و حمایت های هیات استقبال خوبی از این ورزش می شود. رویدادهای خوبی نیز در این رشته برگزار شده است به طوریکه سال قبل اردوی تیم ملی با سطح کیفی عالی را در زنجان برگزار کردیم.

ایرنا: آیا زیرساختها و سالن های جودوی استان جوابگوی نیاز استان است؟

در زنجان سالن اختصاصی شهید بیگلی را داریم که به جرات می توان گفت یکی از ۲ سالن برتر کشور بوده و یک سالن نیز در مجموعه ورزشی ۱۵ خرداد زنجان فعال است.

آکادمی جودوی زنجان یکی از سالن های برتر کشور و دارای امکانات خوبی است که اردوها و مسابقات مختلف در آن برگزار می شود.۲ سالن در شهر زنجان داریم که در سال های اخیر به لحاظ گسترش شهر، نیاز هست حداقل یک سالن دیگر در شرق زنجان در یکی از شهرکهای اقماری بزرگ ایجاد شود.

بسیاری از ورزشکاران در رفت و آمد مشکل دارند درحالیکه راه اندازی یک سالن دیگر می تواند منجر به کشف و پرورش استعدادهای پنهان شود که به دلیل نبود امکانات لازم از این ورزش محروم مانده اند.

امکانات سالن آکادمی جودوی زنجان بسیار خوب و جزو سالن های برتر است و اردوهای تیم ملی و مسابقات و بسیاری از دوره های داوری و مربیگری در آن برگزار می شود.

بانوان جودوکار زنجان، پای ثابت تیم‌های ملی

ایرنا: آیا جودو در همه شهرستانهای استان فعال است؟

جودو در همه شهرستان های استان در بخش آقایان فعال است اما در بانوان به دلیل برخی محدودیت ها و نبود سالن اختصاصی و دشواری رفت و آمد مربیان با مشکل مواجه است.

برای راه اندازی جودوی بانوان در شهرستان های استان تلاش و پیگیری های لازم انجام می شود.

در شهرستان ابهر یک سالن به این ورزش اختصاص یافته است اما در سایر شهرستانها به رغم وجود ورزشکاران فعال و مستعد، سالن اختصاصی نداریم.

وجود استعدادهای پنهان در شهرستان ها و روستاهای استان نشان دهنده لزوم فراهم شدن بسترها و زیرساخت های لازم برای کشف و تربیت آنهاست.

رشته های رزمی سخت است ولی خشن نیست خوشبختانه در بحث فرهنگی هیات جودوی استان به خوبی کار کرده که این امر موجب اقبال ورزش دوستان به این رشته شده است.

باید خانواده ها نیز فرزندان خود را به سوی این ورزش سوق دهند که کمترین مزیت آن داشتن نسلی شاداب و سالم و با اعتماد به نفس بالاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha