آتش بیار معرکه!

۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۱۱
کد خبر: 85595796
آتش بیار معرکه!

خرم آباد - ایرنا - زمین می سوزد و او دلش خنک می شود، بلوط ها مچاله شده اند و دیگری با افتخار از صحنه جرمی که رقم زده است تصویربرداری می کند و در این میان نیروهای امدادی و اطفای حریق هستند که نقش سخت و جانفرسای این تراژدی پرتکرار را ایفا می کنند.

به گزارش ایرنا، برداشت محصول از مزرعه تمام شده و حالا قرار است بقایای کشت را برای آماده کردن زمین و کاشت محصول بعدی آتش بزنند، بی توجه به خوشه های طلایی مزرعه همسایه، آتش را برپا می کنند که باد هم دست یاری می دهد و حریق در منطقه گُل می کند، شعله های آتش رقص زنان در میان ناله و زاری زنان روستایی که انگار فرزند عزیزشان را از دست داده اند اوج می گیرد، حلقه های سیاه دود بر زندگی کشاورزان چمبره می زند و حالا به لطف آتش بیار معرکه، چندین خانواده به خاک سیاه دسترنج شان می نشینند.

آتش زدن پس چر مزارع بر خلاف رسم اشتباه دیرینه همچنان قربانی می گیرد، اراضی و پس از آن جنگل های اطراف کشتزارها طعمه آتش بی توجهی و زیاده خواهی می شوند، عده ای هم زمین را دست مایه تلافی اختلافات کهنه کرده و کدورت چند ساله طایفه ای و یا عصبانیت لحظه ای ناشی از یک درگیری ساده را بر سر زمین و جنگل خالی می کنند.

در روستای دیگری، درگیری های طایفه ای و کدورت های قدیمی سر باز کرده است، اینجا کسی در این درگیری ها بی طرف نیست، به رسم قومیتی در روستا همه درگیر و دو طرف ماجرا مشخص می شوند و پس از زد و خوردهای چند ساعته بر سر نوبت آبیاری مزارع، زمین، دستمایه تلافی قرار می گیرد و سیاهی شب با روشنای آتش کینه توزان، رنگ می بازد.

حالا یک طرف درگیری آتشی را در معرکه این کینه ها برپا کرده اند و بی شک طرف دیگر هم در تلافی این اقدام، زمین های ارزشمند آماده برداشت یا مراتع چرای دام را هدف قرار می دهد چراکه می دانند زمین و زراعت در روستا، حکم عزیز دارد و ضرب شست انتقام، به خاکستر نشاندن زمین است تا جایی که مرداد امسال ۲ طایفه پس از درگیری منجر به قتل، به کِشت ها و جنگل های منطقه رحم نکردند و همه جا را به آتش کشیدند.

مصائب اراضی و جنگل های زاگرس در این سال ها کم نبوده است و حالا آتش افروزان دیگری بر این بدبیاری ها اضافه شده اند، "کشت کاران گیاهان ممنوعه"! آنهایی که در سال های اخیر با کشت غیرقانونی گیاهان ممنوعه سر کرده اند حالا با مقابله مسوولان مواجه شده و برای تلافی، مراتع و جنگل های بلوط را یکی پس از دیگری در شعله های آتش غرق می کنند و طبیعت بکر لرستان را به عزای مرگ آدمیت می نشانند.

آتش افروزان دسته دیگری هم دارند، آنهایی که نمک می خوردند و خواسته یا ناخواسته نمکدان می شکنند، بهترین ساعات را با عزیزانشان در آغوش زاگرس سخاوتمند می گذرانند و دست آخر هم با بی توجهی خود و رها کردن بقایای آتش و یا اشیایی مانند شیشه و ته سیگار، قلب این میزبان سترگ را می فشارند و آتش ندانم کاری را برپا می کنند تا جشن آتش بیاران معرکه کامل شود.

این روزها قلب زاگرس همچنان از ترس سوختن بلوط هایش در آتش کورکورانه آدم ها به خود می لرزد، درختان و مزارع یکی پس از دیگری می سوزند، حاصل دسترنج کشاورزان در لحظه ای به خاک سیاه می نشیند و بلوط های ارزشمند با زمین سوخته وداع می کنند.

به گفته مسوولان، عامل ۹۹ درصد آتش سوزی ها، عمدی است یعنی عده ای آتش بیار معرکه شده اند و امسال از ابتدای فصل گرم تاکنون افزون بر ۶ هزار هکتار جنگل، مرتع و اراضی کشاورزی را در نبردی نابرابر با طبیعت، به کام آتش فرستاده اند.

کارکنان منابع طبیعی چگنی در حال کشیک و استراحت

کارکنان منابع طبیعی چگنی در حال کشیک و استراحت

عده ای هم با جانفشانی و ایثار، شب و روز با وجود گرمای بالای ۴۵ درجه در مراتع و جنگل ها در حال دیدبانی و یا اطفای آتش هستند اما داغ هایی از جنس کینه، کدورت، بی توجهی و ناآگاهی که هرچند برای یک لحظه کوتاه، همچنان خاکستر جنگل های هزارساله را به باد می دهد و دست زمین را از بلوط های ارزشمند خالی می کند.

امسال آتش سوزی های زاگرس بیشتر از سال گذشته شده و سهم لرستان از این روند افزایشی هم صعودی است چراکه به گفته فرمانده یگان سازمان حفاظت منابع طبیعی کشور امسال آتش سوزی ها ۲۵۶ درصد بیشتر شده و عمده آنها مربوط به استان‌ های زاگرسی از جمله ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد است.

سرهنگ علی ملکی آهنگران ۱۹ تیر امسال از افزایش ۲۵۶ درصدی سطح آتش‌سوزی‌ها طی سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون ۶۴۲ فقره آتش‌سوزی در سطح ۱۱ هزار و ۵۴۶ هکتار از سطح جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داده است.

وی درباره آتش‌سوزی جنگل‌های لرستان تصریح کرد: از ابتدای تیرماه تا ۱۶ شهریور، ۲۵۴ فقره آتش‌سوزی در سطح پنج هزار و ۸۳۷ هکتار این استان داشته‌ایم که علت بیشتر این حریق‌ها عمدی بوده و در این راستا تاکنون ۲۰ نفر شناسایی، احضار و یا دستگیر شده‌اند.

فرمانده یگان سازمان حفاظت منابع طبیعی کشور ادامه داد: برخی از این حریق‌ها به علت اختلافات طایفه‌ای، بخشی به دلیل انتقام‌جویی از طبیعت و بخشی دیگر به علت آتش زدن بقایا و کاه و کلش مزارع توسط کشاورزان بوده است که نتوانستند آن را کنترل کنند و دامنه آتش به جنگل کشیده می شود.

سخنان فرمانده یگان سازمان حفاظت منابع طبیعی کشور در حالیست که بیشترین جنگل های ناحیه زاگرس در لرستان قرار گرفته به نحویکه از مجموع ۶ میلیون هکتار، یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار در لرستان وجود دارد و با توجه به وجود ۹۰۰ هزار هکتار مرتع، آتش سوزی ها، همچنان در این استان برپا است که کوهدشت، چگنی، معمولان، پلدختر و خرم‌آباد بیشترین تعداد حریق را تجربه می کنند.

به گفته مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز تاکنون تنها منشا چهار مورد آتش سوزی ها طبیعی (رعد و برق) بوده و مابقی انسانی گزارش شده که هرچند تعداد افراد شناسایی و معرفی شده به محاکم قضایی در مقایسه با رقم و وسعت آتش سوزی ها ناچیز است اما باید زنگ خطری برای آتش افروزان زده شود تا در سال های بعد، کمتر رخت سیاه را بر تن زاگرس کنند.

آتش بیار معرکه!

این روزها آتش بیاران معرکه تابستان و گرما یکه تازی می کنند و زمین زاگرس محرم و مرهم می خواهد

معرفی ۳۴۰ آتش بیار معرکه به محاکم قضایی

حسین میرزایی می گوید: با قاطعیت تمام می توان اذعان کرد ۹۹ درصد حریق ها توسط عامل انسانی رخ داده که بخشی از آنها سهوی و بخشی عمدی بوده است که در این راستا ۳۰ عامل آتش سوزی عمدی در مراتع و جنگل های استان شناسایی و برای برخورد قانونی به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی ادامه داد: برای همه متخلفان پرونده تشکیل و به محاکم قضایی ارجاع داده شده است و بزودی برخورد قاطع، سخت و جدی با افراد خاطی به عمل خواهد آمد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از مردم تقاضا کرد با توجه به گرمای شدید و طاقت فرسای هوا، وضعیت توپوگرافی و پوشش گیاهی متراکم استان، تحت هیچ شرایطی نه تنها در عرصه های جنگلی آتش روشن نکنند بلکه از آتش زدن پس چر مزارع نیز خودداری نمایند.

میرزایی با بیان اینکه بر اساس مواد ۴۵ و ۴۷ قانون حفاظت جنگل ها و مراتع برای متخلفان جزای حبس نیز در نظر گرفته می شود، اظهار داشت: افرادی که از روی عمد موجب آتش سوزی جنگل ها و مراتع شوند از سه تا ۱۰ سال حبس محکوم خواهند شد که انتظار می رود محکومیت های سختی برای افراد خاطی لحاظ شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز می گوید: ۳۵ هکتار از مناطق تحت مدیریت این اداره کل تا ۲۱ مرداد امسال دچار آتش سوزی شده است و ۳۱۰ عامل آتش سوزی به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گفته علی سالاروند بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری گردشگران طبیعی و رهگذران در تفرجگاه‌های طبیعی، رهاسازی اشیا مانند شیشه در داخل عرصه‌ها، تابش نور خورشید و عمل به‌عنوان ذره‌بین و به‌تبع آن آتش‌گرفتن مناطق و گاها آتش‌سوزی عمدی از مهمترین عوامل آتش‌سوزی در مناطق است.

وی افزود: طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تاکید کرد: سوزاندن بقایای گیاهی یا به عبارتی کاه و کلش سوزی، بر میکروارگانیسم‌های مفید خاک و ایجاد فقر خاک در اثر حذف هوموس آن عواقب دارد و تاثیر منفی آتش زدن مزارع بر بافت خاک و از همه مهمتر آلودگی شدید هوا می باشد.

سالاروند تصریح کرد: سوزاندن هرگونه کاه و کلش مزارع توسط بهره برداران کشاورزی براساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ ممنوع است و طبق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی متخلفان محکوم به پرداخت جزای نقدی می شوند.

این روزها آتش بیاران معرکه تابستان و گرما یکه تازی می کنند و زمین زاگرس محرم و مرهم می خواهد، انسان های دردآشنایی را نیاز دارد که فارغ از هرچه تلخی و کینه، به دامان سبزش پناه ببرند و شکرانه وجودش را به جای آورند نه اینکه هر یک تبری برای قطع جریان حیاتش باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha