طرح مدیریت رواناب در بیش از پنج هزار هکتار اراضی خراسان شمالی اجرا شد

بجنورد-ایرنا- رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: طرح های مدیریت رواناب تاکنون در سطح پنج هزار و ۳۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان اجرا شد.

حسن امامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: امسال طرح مدیریت رواناب به منظور کنترل و مهار بیابان در حدود ۲۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی استان اجرا شد و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: اجرای طرح مدیریت رواناب با ایجاد ذخیره نزولات آسمانی، جلوگیری از فرسایش آبی و بادی، ایجاد رطوبت برای استقرار گونه‌های گیاهی، پروژه نهالکاری با ایجاد پوشش گیاهی، تولید علوفه و کاهش فرسایش بادی، بستر رونق تولید در این بخش‌ها را فراهم می‌کند.

رییس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: همچنین امسال ۸۰ هکتار نهال کاری از گونه «تاغ، قره داغ و آتپلیس» در عرصه های بیابانی استان انجام شد.

اسفراین رکوردار اجرای طرح آبیاری سنواتی

وی ادامه داد: طرح آبیاری سنواتی تاکنون در سطح ۸۵۰ هکتار از عرصه های بیابانی استان انجام شده که بیشترین با ۴۵۰ هکتار مربوط به شهرستان اسفراین است.

امامی تاکید کرد: طرح آبیاری تاکنون در سطح ۲۸۰ هکتار عرصه های شهرستان جاجرم و ۷۰ هکتار گرمه اجرا شده است، تقسیمات طرح ها براساس درخواست شهرستانی که مطالعه شده و فاقد اجرا بوده انجام شده است.

وی با اشاره به اعتبارات حوزه بیابان زدایی امسال بیان کرد: ۱۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای طرح های بیابان استان مصوب شد که از این میزان تاکنون، ۷۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال معادل ۶۸ درصد تخصیص داده شد.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ مساحت هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار معادل ۹ درصد وسعت منابع طبیعی خراسان شمالی را بیابان تشکیل می دهد که ۱۱۲ هزار هکتار در شهرستان جاجرم، ۳۹ هزار هکتار در اسفراین و ۳۱ هزار هکتار در گرمه است.

عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha