خروج دیرهنگام دامداران از مراتع  چهارمحال و بختیاری جریمه دارد

شهرکرد – ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه براساس مصوبه ستاد کوچ کشور۳۱ شهریور زمان خروج دام از مراتع به این استان تعیین شد گفت: خارج نشدن به موقع دامداران و عشایر از مراتع جرائم سنگینی برای آنان به دنبال دارد.

اصغراحمدی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: انتظار می‌رود عشایر فصل کوچ را برای سفر به استان‌های قشلاقی مورد توجه قرار دهند و در زمان ترک مراتع، نکات ایمنی را رعایت کنند تا شاهد وقوع آتش‌سوزی در مراتع نباشیم.

وی اظهار داشت: دامداران و عشایری که در موعد مقرر نسبت به ترک مراتع نکنند به طور قطع عقوبت کیفری برای آن‌ها به دنبال دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: همچنین برای دامداران متخلف پرونده در محاکم قضایی تشکیل و جرایم سنگینی برای این افراد در نظر گرفته می‌شود.

وی یادآور شد: خارج نشدن به موقع عشایر و دامداران از مراتع از بین رفتن شرایط زادآوری و رویش گیاهان مرتعی و تخریب مراتع را به دنبال دارد.

احمدی تاکید کرد: مراتع برای سال آینده که پوشش گیاهی خوبی داشته باشند باید آمادگی لازم را به دست آورد و خروج به موقع عشایر و دامداران از مراتع به نفع به آنان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه در این بازه زمانی مراتع کیفیت لازم را از دست داده‌اند ماندن دام در منقطه نه تنها منافعی به دنبال ندارد بلکه شاید خسارت‌هایی را نیز برای آنان به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی شده که تا ۲هفته آینده بارش‌های سیل آسایی داشته باشیم که موجب متضرر شدن دامداران می‌شود، گفت: هم اکنون سه برابر ظرفیت اسمی مراتع استان و بیش از ۲ میلیون راس دام وجود دارد.

به گزارش ایرنا، سطح مراتع چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۳۴۰ هزار هکتار است که برخی از کارشناسان عقیده دارند مراتع استان متناسب با ظرفیت دام نیست و چرای بیش از حد آسیب جدی برای مراتع وارد می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha