خانه‌های لرزان سقفی به ظاهر ایمن برای تهرانی‌ها

تهران بزرگ - ایرنا - اینکه ۳۶ درصد جمعیت استان تهران در سکونتگاه‌ها و بافت‌های فرسوده ناکارآمد زندگی می‌کنند، باورش سخت است زیرا همه تصورشان این است که پایتخت ایران بهترین خانه‌ها را در مناطق ۲۲گانه دارد اما نه تنها اینگونه نیست بلکه حدود یک سوم مردم این شهر در خانه‌هایی ناایمن و لرزان در حال سپری کردن روزگار هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به تازگی به رشد ۲۵۰ درصدی صدور پروانه ساخت برای بافت‌های فرسوده شهر تهران اشاره کرده و گفته است: در شهر تهران ۲۵۰ هزار پلاک فرسوده و ناکارآمد معروف به بناهای لرزان وجود دارد که در سال ۱۴۰۳ با رشد و افزایش ۲۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده در قیاس با سال ۱۴۰۲، شاهد نوسازی بسیار خوبی در این مناطق بودیم.

۱۷.۵ درصد از جمعیت کل کشور ساکن استان تهران هستند که از این تعداد ۳۶ درصد جمعیت استان تهران ساکن در سکونتگاه‌ها و بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند

حسین جنتی اظهار کرد: ۱۷.۵ درصد از جمعیت کل کشور ساکن استان تهران هستند که از این تعداد ۳۶ درصد جمعیت استان تهران ساکن در سکونتگاه‌ها و بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند، هدف‌گذاری اداره کل در سال ۱۴۰۳ رشد ۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در این بافت‌ها نسبت به سال ۱۴۰۲ است.

براساس آمارهای موجود اکنون چهار هزار و ۴۰۰ هکتار از حدود ۷۰ هزار هکتار مساحت شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. طبق داده‌های آماری شهرداری تهران، سال گذشته چهار هزار و ۴۰۰ پروانه ساختمانی در بافت فرسوده صادر شد. از آنجا که یکی از موضوعات اولویت‌دار کمیسیون ماده پنج، توجه به بافت فرسوده است اقدامات اساسی برای صدور پروانه برای این بافت‌ها انجام می‌شود.

آمارهای موجود نشان می‌دهد که بناهایی که برخی از پایتخت‌نشینان به عنوان سقفی امن و پایدار برای زندگی آن را انتخاب کرده‌اند چنان لرزان است که هر لحظه امکان فروریختن آن وجود دارد، خیال مردم این شهر بر این است که این سقف‌ها محلی امن برای زندگی است اما شاید نمی‌خواهند باور کنند که خانه‌هایی که شب و روز با آرامش در آن زندگی می‌کنند فقط به ظاهر ایمنی دارد و در باطن به دلیل فرسودگی ممکن است حتی در بدترین شرایط روی سر آنها آوار شود.

کوچکترین زلزله ۶ یا ۷ ریشتری ممکن است بزرگترین فاجعه انسانی را برای ۳۶ درصد از مردم تهران ساکن در سکونتگاه‌ها و بافت‌های فرسوده به بار آورد، ‌ راهکار چیست و چه باید کرد که همه خوب می‌دانیم نوسازی بافت‌های فرسوده و ساخت خانه‌های امن حق همه مردم است و باید به این سمت حرکت کرد.

خانه‌های لرزان اما سقفی به ظاهر ایمن برای تهرانی‌ها

رشد ۱۳۸ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران

وجود بافت‌های فرسوده در پایتخت مسیر را به سمت برده که شهرداری تهران در راستای نوسازی این بافت‌ها و ساخت خانه‌های امن برای مردم تهران قدم برداشته به طوری که مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز به برخی برنامه‌های حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: رشد ۱۳۸ درصدی صدور پروانه در شهر تهران در سال ۱۴۰۲ به ثبت رسیده به طوری که تعداد پنج هزار و ۸۰۰ پلاک فرسوده د پایتخت نوسازی شده است.

مهدی هدایت افزود: نسبت به لزوم تحقق حکم ۷۲ برنامه چهار ساله چهارم شهرداری تهران مبنی بر نوسازی سه درصد از پلاک‌های باقی‌مانده در بافت فرسوده شهر تهران، تعداد پنج هزار و ۵۰۵ پلاک در سال ۱۴۰۲ هدف‌گذاری شد که سازمان نوسازی تا اواسط اسفند ماه این برنامه‌ را محقق کرد.

به گفته وی، منطقه ۱۲ به جهت محدودیت‌های میراثی در چهار محله آمار قابل قبولی در زمینه نوسازی بافت فرسوده را داشته و با توجه به تحقق سه درصدی نوسازی شهر تهران طبق حکم ۷۲ قانون برنامه، تا پایان سال ۱۴۰۲ تهیه و تصویب ۷۳ طرح موضعی، موضوعی و امکان‌سنجی و بازنگری شبکه معابر به مساحت ۶ هزار هکتار و ۱۲ طرح بازآفرینی به مساحت سه هزار و ۲۰۰ هکتار در دستور کار سازمان نوسازی شهر تهران قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین گفت: پیرو دستور شهردار تهران «طرح تحول محدوده جنوب شهر تهران» در محدوده‌ای به وسعت بیش از ۲ هزار هکتار در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفت. با توجه به مشکلات و چالش‌های عمده این محدوده و با هدف خارج کردن محدوده از چرخه افت، فرسودگی و ناکارآمدی، فرآیند تهیه طرح با رویکرد تجدیدحیات و بازساخت شهری و توسعه عادلانه، درونزا، زمینه‌گرا، نظام‌مند و در یک کلام تحولی در مقیاس ساختار فضایی کلان شهر تهران توسط مشاور منتخب آغاز شده است.

وی از افزایش بودجه اعتبارات سازمان برای سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در دوره جدید مدیریت شهری، بودجه سازمان نوسازی از ۲۰۰ میلیارد تومان به مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.

خانه‌های لرزان اما سقفی به ظاهر ایمن برای تهرانی‌ها

نوسازی در اولویت خدمات مدیریت شهری

یکی از مهمترین موضوعات در نوسازی و ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده صدور پروانه ساختمانی است و در همین راستا فعالیت مدیریت شهری تهران نشان می‌دهد با توجه به افزایش صدور حدود چهار هزار پروانه ساختمانی در مناطق کم‌برخوردار تمرکز مدیریت شهری بر همین موضوع است تا با ارائه مشوق‌های نوسازی بافت فرسوده در حوزه نوسازی و ایمن‌سازی شهر تهران و توجه به مناطق محروم، فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای ساخت سقفی ایمن برای مردم اقدام کند.

لطف‌الله فروزنده معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران نیز بر ساماندهی بافت فرسوده در دوره مدیریت کنونی تاکید دارد و گفته است: اکنون از ۷۰ هزار هکتار مساحت تهران، چهار هزار هکتار در بافت فرسوده قرار دارد که این مقدار تا پیش از مدیریت فعلی، تقریبا قفل بود اما با اقدامات کمیسیون ماده پنج ساماندهی بافت فرسوده در پایتخت‌ در حال اجرایی شدن است.

خانه‌های لرزان اما سقفی به ظاهر ایمن برای تهرانی‌ها

رشد ۲۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران

فرماندار تهران نیز به رشد ۲۵۰ درصدی در صدور پروانه ساخت برای بافت‌های فرسوده پایتخت در سال جاری اشاره کرد و گفت: درباره نوسازی بافت فرسوده تهران کارهای ویژه زیادی انجام شد و در همین راستا بسته تشویقی ۱۹گانه وزارت مسکن طراحی و به شهرداری‌ها ابلاغ شد و در این بحث تهران به صورت خاص و ویژه دیده شد.

احمد قیومی ادامه داد: یکسری مشوق‌های دیگر نیز به این سیاست‌ها اضافه شده که باعث شد ما در کل کشور ۱۰۰ درصد بافت فرسوده را به سمت نوسازی حرکت دهیم یعنی یا نوسازی بافت فرسوده انجام شده یا پرونده ساخت صادر شده است.

آغاز فعالیت دوره ششم از مدیریت شهری باعث شده که در ۲ سال گذشته، شهرداری تهران توجه به حوزه ساخت و ساز و مسکن سازی را از اولویت‌های خود قرار دهد و بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای جبران کمبودها در موضوع مسکن و ارائه تسهیلات لازم برای نوسازی بافت‌های فرسوده به ویژه در مناطق جنوبی تاکید شد.

خانه‌های لرزان اما سقفی به ظاهر ایمن برای تهرانی‌ها

تهران به ۱۵۰ هزار واحد مسکونی جدید نیاز دارد

در سال‌های گذشته به طور میانگین سالانه فقط برای ساخت ۶۵ هزار واحد مسکونی در این کلانشهر پروانه ساختمانی صادر شده است

برای استان تهران با داشتن حدود ۱۷.۵ درصد از جمعیت کشور و جمعیتی حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر بهترین اقدام این است که علاوه بر ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده باید برای ساخت حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در این کلانشهر برنامه‌ریزی کلان و جدی انجام شود.

آمارهای موجود از شهرداری تهران نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته به طور میانگین سالانه فقط برای ساخت ۶۵ هزار واحد مسکونی در این کلانشهر پروانه ساختمانی صادر شده است.

حال با توجه به وجود ۲۶۱ هزار پلاک ناپایدار مسکونی و امکان تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در این بافت‌های فرسوده، می‌توان با اصلاح بند ۱۵ ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران و تسری آن به همه بافت‌های ناپایدار شرایط مناسب‌تری برای ایجاد مسکن در تهران فراهم کرد.

با توجه به طرح تفصیلی شهر تهران در بند ۱۵ مقررات این طرح آمده است که در قطعات کمتر از ۱۰۰ مترمربع در بافت‌های فرسوده و ناپایدار، تامین نیمی از پارکینگ‌های موردنیاز واحدهای مسکونی بلامانع است. جدای از این همه قوانینی که وجود دارد باید برای خانه‌های لرزان در پایتخت کاری کرد زیرا به گفته برخی کارشناسان در صوت وقوع یک زلزله هفت ریشتری، مرگ چند میلیون نفر در تهران به دلیل وجود بافت‌های فرسوده تخمین زده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha