وعده «مودی» برای بازگرداندن وضعیت ویژه به کشمیر در میانه انتخابات محلی

تهران- ایرنا- در حالی که کشمیر برای آخرین مرحله از انتخابات محلی در روز سه‌شنبه (فردا) آماده می‌شود، نارندرا مودی، نخست وزیر هند وعده داده است که وضعیت ویژه را به این منطقه مورد مناقشه که پنج سال پیش توسط خودش سلب شده بود، بازگرداند.

به گزارش ایرنا از شبکه الجزیره، وعده مودی درحالی مطرح می‌شود که مردم کشمیر از حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP) به دلیل لغو خودمختاری این منطقه و تنزل آن به یک قلمرو تحت کنترل فدرال در سال ۲۰۱۹ خشمگین هستند.

مودی روز شنبه خطاب به جمعیت در سرینگار، شهر اصلی منطقه مورد مناقشه کشمیر با اکثریت مسلمان، گفت: ما در پارلمان قول داده بودیم که جامو و کشمیر دوباره به یک ایالت تبدیل شود. تنها حزب بهاراتیا جاناتا این تعهد را انجام خواهد داد.

به نوشته الجزیره، این اظهارات با هدف کاهش حملات احزاب مستقر در کشمیر بیان شد که احیای وضعیت ویژه و ایالت را دستور کار اصلی انتخاباتی خود قرار داده‌اند. تصمیم یکجانبه دهلی نو برای از بین بردن وضعیت ویژه این منطقه، با هدف عنوان شده «حفاظت از فرهنگ و جمعیت محلی»، هنوز در کارزارهای انتخاباتی از اهمیت ویژه برخوردار است.

در منطقه مورد مناقشه کشمیر که شاهد دهه‌ها ناآرامی‌های مسلحانه بوده، احساسات ضد هندی عمیق است. هند پاکستان را به حمایت از افراد مسلح متهم کرده است درحالیکه اسلام آباد این را رد می‌کند.

از دهه ۱۹۹۰، اقدام‌های جدایی طلبان مسلح علیه حکومت هند در منطقه، هزاران کشته از جمله در میان غیرنظامیان و نیروهای امنیتی بر جای گذاشته است.

پیش از این، انتخابات با خشونت و تحریم همراه بود چرا که جدایی‌طلبان انتخابات را وسیله‌ای برای دهلی می‌دانستند تا کنترل خود را مشروعیت بخشد. مشارکت بالای رای دهندگان اکنون نشان دهنده تغییر است.

آخرین انتخابات کشمیر یک دهه پیش منجر به یک دولت ائتلافی شد که در سال ۲۰۱۸ فروپاشید. قبل از برگزاری انتخابات جدید، دولت مودی وضعیت خودمختاری و ایالتی منطقه را لغو کرد و نارضایتی گسترده‌ای را در بین کشمیری ها برانگیخت.

جامو و کشمیر به مدت پنج سال بدون هیچ نمایندگی محلی تحت کنترل فدرالی بوده است و این انتخابات فرصتی برای مردم آن فراهم می‌کند تا بتوانند در مورد وضعیت کشمیر تصمیم گیری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha