رفع موانع و محدودیت‌های مالی و بانکی تجار ایران و ارمنستان

تهران - ایرنا - وزیر صمت جمهوری اسلامی ایران و وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در راستای تصویب موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا در مجالس طرفین بر توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فی مابین تاکید کردند و مقرر شد با تشکیل کمیته‌های مشترک نسبت به حل و فصل موانع و محدودیت‌های گمرکی، مالی و بانکی و استاندارد در آینده نزدیک، تصمیم‌گیری صورت پذیرد.

به گزارش ایرنا از وزارت صمت، سید محمد اتابک در سفر به ارمنستان و ایروان ملاقات‌های متعدد با مقامات ارمنستان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا داشت و ضمن افتتاح مرکز تجاری ایران، قرار است در مجمع اقتصادی ایران و اوراسیا سخنرانی کند.

در ملاقات وزیر صمت ایران با وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا طرفین ضمن ابراز امیدواری برای تصویب موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا در مجالس طرفین بر رفیت‌های بالای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فی مابین تاکید کردند.

همچنین به پیشنهاد وزیر صمت ایران مقرر شد با تشکیل کمیته‌های مشترک نسبت به حل و فصل موانع و محدودیت‌های گمرکی، مالی و بانکی و استاندارد در آینده نزدیک ، تصمیم‌گیری صورت پذیرد.

در ملاقات آقایان پاپویان وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان و اتابک وزیر صنعت معدن و تجارت ایران طرفین نسبت به رفع وری موانع و محدودیت‌های مالی و بانکی دور ضمانت‌نامه برای پیمانکاران خدمات فنی و مهندسی ایران در ارمنستان و برخی دیگر از محدودیت‌های گمرکی استاندارد و لجستیک تاکید نمودند. مقرر شد معاونین دو وزیر به صورت مستمر نسبت به پیگیری و حل موضوعات اشاره شده اقدام نمایند.

وزیر اقتصاد ارمنستان ضمن تاکید بر اهمیت ایران در کریدور بین‌المللی شمال - جنوب از تصمیم دولت ارمنستان جهت سرمایه‌گذاری و حضور در بندر چابهار خبر داد. همچنین ایشان با اشاره به اهمیت افتتاح مرکز تجاری ایران در ارمنستان از وزیر صمت ایران تقاضای حمایت و مساعدت در جهت راه‌اندازی مرکز تجاری ارمنستان در ایران را مطرح نمود که مورد استقبال وزیر صمت ایران قرار گرفت.

با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت ایران ، وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران و صدها نفر از فعالان اقتصادی ایران و ارمنستان مرکز تجاری ایران در این کشور افتتاح شد که این مرکز که بزرگترین مرکز تجاری ایران در نیا محسوب می‌شود پذیرای بالغ بر یکصد شرکت بزرگ ایرانی است و در مساحت ۸۰ هزار متر مربع در ایروان تاسیس شده است.

در مراسم افتتاح رسمی این مرکز مقامات دو طرف بر اهمیت تاسیس مراکز تجاری جهت حضور فعالان اقتصادی بخش‌های خصوصی و دولتی طرفین در دو کشور اشاره کرده و از حمایت‌های جدی دولت‌های متبوع در ایجاد و گسترش زیرساخت‌های تجاری فی مابین خبر دادند.

در ملاقات سید محمد اتابک وزیر صنعت معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و وزیر زیرساخت ارمنستان طرفین بر توسعه همکاری‌های صنعتی و معدنی بین دو کشور تاکید نمودند. وزیر صمت ایران ضمن اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر تولیدی و صنعتی ایران در حوزه‌های مختلف بر اراده ایران به حضور و مشارکت فعال در پروژه‌های زیرساختی کشور ارمنستان و همچنین انتقال دانش و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی به این کشور اشاره کردند.

وزیر صمت ضمن دعوت از وزیر زیرساخت ارمنستان جهت حضور در نمایشگاه معدن و صنایع معدنی ایران در آذرماه بر آمادگی بخش های خصوصی و دولتی ایران برای مشارکت در حوزه‌های مختلف صنعتی و معدنی ارمنستان تأکید کرد.

وزیر زیرساخت ارمنستان ضمن تاکید بر اهمیت رفع موانع لجستیکی خصوصاً موضوع عوارض ده‌ای کامیون‌های ترانزیتی دو کشور بر اهتمام ویژه دولت ارمنستان جهت توسعه همه جانبه با کشور ایران تاکید کرد. ایشان ضمن پذیرش دعوت رسمی وزیر صمت ایران از سفر قریب الوقوع خود به ایران در صدر یک هیئت تخصصی خبر داد.

دعوت وزیر صمت از وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای حضور در نمایشگاه اوراسیا در تهران
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران از وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای حضور در دورسوم نمایشگاه اوراسیا در تهران دعوت به عمل آورد.

اتابک همچنین در حاشیه این اجلاس، با «اندره اسلپنف» وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا دیدار کرد که در این نشست طرفین در خصوص افزایش مبادلات تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تصویب تجارت آزاد مذاکره کردند.

یکی از محورهای مذاکرات طرفین، موضوع یکسان‌سازی استاندارهای کشورهای عضو اتحادیه با جمهوری اسلامی ایران بود.

از نکات دیگر، مبحث بیمه و ضمانت نامه‌های بانکی برای شرکت‌های دو طرف بود که اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تأسیس یک شرکت بیمه در ذیل اتحادیه، وظیفه گارانتی و ارائه ضمانت‌نامه‌های لازم در خصوص بخش فنی و مهندسی را برعهده خواهد گرفت.
همچنین در این نشست، وزیر صمت ایران از وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای بازدید از دور سوم نمایشگاه اوراسیا در ایران دعوت به عمل آورد.

مجمع اقتصادی دوره‌ای اتحادیه اوراسیا ۹ و ۱۰ مهر ۱۴۰۳ در شهر ایروان ارمنستان برگزار می‌شود و ایران مهمان ویژه این اجلاس است.

از سوی دیگر، سومین دوره نمایشگاه اوراسیا ۱۳ تا ۱۶ آذر ۱۴۰۳ در تهران و در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

پتانسیل زیادی برای توسعه روابط اقتصادی میان ارمنستان و ایران وجود دارد
وزیر اقتصاد ارمنستان با اشاره به علاقه مندی این کشور برای ایجاد نمایندگی تجاری خود در تهران، گفت: پتانسیل زیادی برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور ارمنستان و ایران وجود دارد.

«گئورک پاپویان» وزیر اقتصاد ارمنستان، در آئین افتتاحیه مرکز تجاری نمایشگاه ایران در ایروان گفت: ارمنستان علاقه مند به ایجاد نمایندگی تجاری خود در تهران است.

وی با بیان اینکه ایران تنها همسایه ارمنستان نیست بلکه کشوری دوست است، افزود: روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی نزدیکی بین دولت‌ها ایجاد شده است اما پتانسیل زیادی برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور ارمنستان و ایران وجود دارد.

حجم مبادلات تجاری ارمنستان و ایران در سال گذشته به بیش از ۷۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است اما کشورها در تلاش هستند تا این رقم را ابتدا به یک میلیارد دلار و سپس به سه میلیارد دلار برسانند که با ماموریت تجاری جدید تسهیل خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha