گروه جامعه ایرنا - روزگار کودکی محال است که فراموش شود، بازیگوشی های تا نزدیک شب در کوچه و حیاط خانه ها، دویدن به دور حوض آب که در تابستان ها هم کار یخچال و هم کار استخر را می کرد، بوی نم دم غروب حیاط خانه که همزمان با آب پاشی مادر به هوا بلند می شد، نوید برپا کردن بساط سماور و چای را بر روی میز چوبی گوشه حیاط می داد، بالا رفتن از درخت که یکی از تفریحات لایفنک دوران کودکی ما بود، مکانی آرامش بخش تا برای مدتی بتوانی از آن بالا به اطراف نگاه کنی و در دنیای کودکانه ات فرو روی حتی به بچه های کوچک تر از خودت فخر بفروشی که تو بالایی و او پایین و پاهایت را به نشانه غرور تکان دهی، بارها پیش می آمد که با لانه پرندگانی مواجه می شدیم که گاها در آن تخم و گاهی هم جوجه بود که منتظر مادرشان بودند، در همان دنیای کودکی هم می دانستیم که نباید به آنها دست بزنیم، حتی می دانستیم که نباید گلی را از شاخه جدا کنیم، غریضه مان می گفت که اینها ارزشمند هستند، باید مراقبشان باشیم.
شاید همین آزاد بازی کردن و دویدن در کوچه و حیاط این حس را در ما بیدار کرده بود که باید به طبیعت و زیستمندان آن احترام بگذاریم، این در حالیست که در دوران کودکی ما نه اینترنتی بود و نه تلفن همراهی که نگاهمان را به دنیای بزرگ تری باز کند، دنیایمان همان حیاط خانه و کوچه محله بود، در حالیکه دنیای بچه های امروز با دنیای ما زمین تا آسمان متفاوت است آنها بسیار باهوش تر رفتار می کنند و نسبت به مسائل پیرامونی آگاهی بیشتری دارند اما به نظر می رسد مانند نسل ما نگران محیط زیست نیستند، شاید به همان تلفن های همراه و ماندن در خانه های کوچک بر می گردد، این نسل دیگر از نزدیک خاک کوچه را لمس نمی کند، به گیاهی دست نمی زند تا با آن ارتباط برقرار کند و یاد بگیرد که باید دوستش داشته باشد، گویی قدرت ارتباط برقرار کردن با طبیعت را ندارد؛ بارها در پارک ها دیده ام که کودکان به راحتی گل ها را می چینند و زیر پا می اندازند، دنیای آنها به چهاردیواری خانه، مدرسه و کلاس های متعدد بی روح ختم شده است، باید یاد بگیرند که طبیعت را دوست داشته باشند، باید یاد بگیرند اگر گیاه، حیوان، رودخانه یا تالاب نباشد آنها هم نمی توانند سالم و شاداب زندگی کنند.
دویدن در کوچه ها، غلطیدن در زمین های خاکی، تن به آب رودها زدن در روزهای گرم تابستان، لمیدن زیر سایه درختان فقط بازی های کودکانه ای نبود که بعد از آن خسته و کوفته با دو لقمه غذا بخور و نخور به خواب می رفتیم، بلکه صحبت کردن با همسالان و همان خاله بازی کردن ها دنیایی از تجربه به همراه داشت، در همان سن کم در همان کوچه پس کوچه ها با واقعیت های زندگی آشنا می شدیم، شاید آن زمان درک چندانی از آن نداشتیم اما به مرور یاد گرفتیم که باید قدر هرآن چیزی را که داریم بدانیم، باید طبیعت را دوست داشته باشیم تا مادر زمین هم ما را با مهربانی در آغوش بگیرد و دستان سخاوتمندش را به روی ما باز کند، یاد گرفتیم اگر نامهربان باشیم قطعا از قهرش در امان نخواهیم ماند، این روزها آنرا در قالب سیل های ویرانگر، خشکسالی های مداوم، پدیده های حدی، خشک شدن تالاب ها، آتش سوزی جنگل ها و انقراض گونه های مختلف جانوری و گیاهی می بینیم، از این رو آموزش آنهم از سن کودکی بسیار حایز اهمیت است.
با توجه به اهمیت موضوع کودکان و آموزش آنها برای آینده ای بهتر، یک هفته به عنوان هفته ملی کودک ( ۱۴ تا ۲۰ مهرماه ) با شعار برای کودکان، برای آینده در کشور تعیین شده است در این مدت هر روز به یک موضوع اختصاص داده شد که امسال این هفته در روز ۱۵ مهرماه به عنوان برای محیط زیست کودکان، برای آیندهای پاکتر و سالمتر نامگذاری شده است، سازمان حفاظت محیط زیست در راستای آموزش کودکان با هدف آشنایی با اهمیت حفظ محیط زیست اقدامات گسترده ای انجام داده که معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیطزیست در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس برنامهریزی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هفته ملی کودک برنامههای متنوعی از تاریخ ۱۴ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ با شعار برای کودکان، برای آینده توسط این کانون، برگزار خواهد شد.
نورالله مرادی، کودک و خانواده را از مهمترین مخاطبان اثرگذار اجتماعی مورد هدف این سازمان برشمرد و افزود: برنامه های فرهنگی و آموزشی بسیاری را در طول سال با همکاری وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر نهادهای مرتبط برای این گروه مخاطب برنامهریزی و اجرا میکنیم.
وی اظهار داشت: اصلیترین معضل کودکان در حال و آینده موضوع تغییر اقلیم است که مسائلی همچون فقر، گرسنگی، مشکلات سلامتی، بازدارندگی تحصیلی، موانع توانمندسازی، کمبود آب، نیاز به انرژی، معضلات اقتصادی، اختلال در نوآوری، نابرابری، مسایل اجتماعی، نبرد بر سر منابع، فقدان تعهد، تهدید اقیانوسها، تهدید زیست بوم ها، ناعدالتی و گرفتاری اجتماعی را به همراه خواهد داشت بنابراین کودکان و حتی والدین باید با عواقب این مسائل آشنا شوند.
وی تاکید کرد: بهترین دوران آموزش مقوله های مختلف از جمله محیط زیست دوران کودکی و مدرسه است بر این اساس سازمان محیط زیست تفاهم نامه ای را با آموزش و پرورش امضا کرد تا یک سری کارهای آموزشی مشترک با هدف حفظ محیط زیست اجرا شود.
وی با ابلاغ برنامههای سازمان حفاظت محیطزیست ویژه هفته ملی کودک به ادارات کل حفاظت محیطزیست استانهای سراسر کشور، خواهان اجرای آنها برای هرچه باشکوه برگزار شدن این هفته شد.
مرادی گفت: اجرای ویژه برنامههای کودکان، دانشآموزان و والدین در خانههای محیطزیست، برگزاری جشنواره، نمایشگاه، همایش، اردو، پخش فیلم و کلیپهای آموزشی در مهدکودکها و مدارس به ادارات کل حفاظت محیطزیست سراسر کشور برای اجرا در هفته کودک ابلاغ شده است.
وی تقدیر از کودکان شهدای محیطبان محیطزیست، تداوم آموزشهای مستمر یک ساعت با محیطبان برای گروه سنی پیش دبستانی و دبستانی، آموزش مربیان پیشدبستانی و مهدهای کودک و مربیان پرورشی دبستانی در این زمینه، همکاری در اجرای برنامههای آموزشی، فرهنگسازی و پیامرسانی، همراه با تهیه و توزیع محتوا برای خانوادههای مشمول این گروه سنی را از دیگر برنامههای آموزشی و فرهنگی هفته کودک در سراسر کشور عنوان کرد.
معاون آموزش سازمان حفاظت محیط زیست تعامل با نهادهای مرتبط و رسانههای استانی نظیر معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و بخش خبر کودک سیمای استان برای انعکاس برنامههای آموزشی و مشارکتی و جریانسازی پویشهای مشارکتمحور در این زمینه و حضور فعال در نشر پیامهای محیطزیستی مرتبط برای نهادینهسازی برنامهها و فعالیتهای محیطزیستی، اطلاعرسانی و انتشار بستههای آموزشی در صفحه اول اداره کل، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استانها و نهادها و ارگانهای همکار را از برنامههای رسانهای سازمان حفاظت محیط زیست در سراسر کشور ویژه هفته ملی کودک برشمرد.
مرادی گفت: طبق برنامهریزیها در سال ۱۴۰۳ سه هزار دانشآموز تهرانی در مقاطع پیشدبستان، دبستان و متوسطه اول از موزه تنوع زیستی بازدید خواهند کرد و موضوعات محیطزیستی را در این بازدید به آنها آموزش خواهیم داد و این برنامه آموزشی در بازدید از موزه تاریخ طبیعی تمام استانهای کشور برای هفته کودک انجام شده و از ظرفیت آموزشی موزههای تنوع زیستی بهرهبرداری خواهیم کرد.
وی ابراز امیدواری کرد: اجرای برنامههای فرهنگی آموزشی هفته کودک در سایه همدلی با کودکان مظلوم غزه و لبنان که در این ایام به دست بی رحمترین قاتلان کودککش عالم به خاک و خون کشیده میشوند، ارتقاء فکری معنوی و محیط زیستی کودکان سرزمینمان را به همراه داشته باشد.
نظر شما