۱۴ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۲۲
کد خبرنگار: 2923
کد خبر: 85618155
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح گردشگری مزار مولانا «زین‌الدین تایبادی» بلاتکلیف مانده است

تایباد- ایرنا- فرماندار تایباد واقع در شرق خراسان رضوی گفت: اجرای طرح جامع مزار مولانا «زین‌الدین ابوبکر تایبادی» با گذشت ۹ سال از پایان مطالعات آن، همچنان در این شهرستان بلاتکلیف مانده است.

مهدی شیردل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اثر از مهم‌ترین بناهای تاریخی شرق کشور به شمار می‌رود که طرح جامع آن برای توسعه این منطقه مرزی در اولویت قرار دارد.

وی اظهار کرد: به لحاظ کمی و کیفی ایده هایی از سوی صاحب‌نظران و نخبگان تایبادی در این طرح داده شده و طرح مطالعاتی آن از سوی کارشناس این حوزه بومی شهرستان آماده شده ولی متاسفانه تاکنون به تایید شورای فنی و کمیته فنی معاونت میراث فرهنگی گردشگری استان خراسان رضوی نرسیده است.

فرماندار تایباد ادامه داد: توسعه زیر ساخت‌های این آرامگاه با توجه به نهایی نشدن طرح جامع گردشگری زین الدین ابوبکر تایبادی، اکنون با مشکل روبه رو شده است و همه اقدام‌های لازم در راستای زیباسازی و نگهداری آن از سوی برخی از دستگاه های متولی به صورت موقت انجام می شود.

وی گفت: برنامه های اجرایی، تعیین فضای اسکان گردشگران، بازپیرایی قبرستان قدیم بنای تاریخی، جانمایی ورود به اثر گردشگری و مشخص شدن حریم قانونی مجموعه مزار مولانا زین الدین ابوبکر در طرح جامع آن به کمیته و شورای فنی معاونت میراث فرهنگی پیشنهاد داده شده است.

شیردل خاطرنشان کرد: باگذشت این ۹ سال به دفعات طرح اولیه جامع مزار مولانا از سوی کارشناسان بخش های مرتبط دست خوش تغییرات قرار گرفته و موضوعات اصلاح شده در آن عملیاتی شده است.

وی بیان کرد: در سفرهای مسوولان کشوری و استانی میراث فرهنگی به این خطه مرزی وعده هایی در راستای نهایی شدن این طرح داده شده که متاسفانه تاکنون محقق و عملی نشده است.

مجموعه تاریخی مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی از مهم ترین بناهای تاریخی این شهرستان بوده که ساخت آن در سال ۸۴۸ هجری قمری به پایان رسیده و بانی آن «پیر احمد خوافی» وزیر شاهرخ تیموری بوده است.

مجموعه مزبور در سال ۱۳۱۴ به شماره ۳۰۹ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

میل کرات، رباط تاریخی عباس آباد، حوض انبار، مزار شاهزاده قاسم در شهر «مشهدریزه» از دیگر بناهای تاریخی تایباد است، این شهرستان ۷۱ بنای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و یک اثر جهانی دارد.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha