طوفان‌الاقصی صرفا یک نبرد نظامی نبود

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: طوفان الاقصی و تحولات پس از آن را نباید صرفا در قالب یک نبرد نظامی تحلیل کرد، این حادثه را می توان به عنوان نقطه عطف مقاومت در برابر صهیونیسم یاد کرد.

عابد اکبری کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص سالگرد عملیات طوفان الاقصی (۷ اکتبر) از سوی جنبش مقاومت فلسطین حماس که شکست‌های راهبردی بر رژیم صهیونیستی وارد آورد،‌ اظهارداشت: طوفان الاقصی و تحولات پس از آن را نباید صرفا در قالب یک نبرد نظامی تحلیل کرد، این حادثه که می توان از آن به عنوان نقطه عطف مقاومت در برابر صهیونیسم یاد کرد شرحی حماسی است که در آن مقاومت فلسطین برای اولین‌بار غرور و تکبر رژیم صهیونیستی و خطوط دفاعی و برتری نظامی آن را به شکلی اعجاب آور در هم شکست.

وی گفت: این که یک گروه مسلح فلسطینی در عملیاتی دقیق و پیچیده، طی فقط چند ساعت از ساختارهای فوق‌امنیتی رژیمی مثل اسرائیل عبور کرده پس از نفوذ به عمق ۴۰کیلومتری این سرزمین اشغال‌شده، نزدیک به ۱۴۰۰ صهیونیست را به هلاکت رسانده و چندین ژنرال بلندپایه صهیونیست را به اسارت ببرد، امری نیست که از نگاه تحلیلگران نظامی دنیا عادی تلقی شود.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: تقریبا تمام کارشناسان نظامیِ طرفدار یا مخالف رژیم صهیونیستی، این عملیات را تاریخی می‌دانند و در تحقیرشدگی اسرائیلی که لقب چهارمین ارتش بزرگ جهان را یدک می‌کشید، اتفاق‌نظر دارند. هیچ کارشناسی موفق نشده راز این موفقیت را بیابد چرا که به گفته خودشان، ساختارهای امنیتی و محافظتی که صهیونیست‌ها طراحی کرده‌اند، «غیرقابل عبور» می‌کرد.

اکبری بیان کرد: اما شکست بزرگ‌تر برای رژیم صهیونیستی و دستاورد بزرگ‌تر برای گروه‌های مقاومت و مردم فلسطین در میدان جنگ سخت رقم نخورد بلکه در میدان جنگ نرم و برساخت یک روایت جدید از مسئله فلسطین رخ داد. موج حمایت جهانی باعث نگرانی ویژه سران رژیم صهیونیستی شده است.

وی ادامه داد: چندی پیش مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد تعداد حامیان فلسطین در جهان پس از هفتم اکتبر به شکل قابل‌ توجهی افزایش‌یافته و به همین میزان شمار حامیان اسرائیل کم شده است. این مرکز در گزارش خود اعلام کرد که نتایج بررسی‌ها و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در ۶ روز ابتدایی جنگ ۶۹ درصد از کل تظاهرات جهان علیه اسرائیل و در حمایت از فلسطینی‌ها و ۳۱ درصد این تظاهرات به نفع اسرائیل بود، اما از زمان اعلام «روز خشم» توسط حماس در ۱۳ اکتبر تعداد تظاهرات ضد اسرائیلی در دنیا به شکل قابل‌توجهی افزایش یافت و پس از آن ۹۵ درصد این تظاهرات در حمایت از فلسطین و ضداسرائیل است و تنها ۵ درصد از اسرائیل حمایت می‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: اهمیت دیگر طوفان الاقصی علیرغم وجود جنایات چندماهه اسراییل پس از آن، اجماع جهانی در خصوص ضرورت تشکیل دولت فلسطینی بود. امروز همگان بر لزوم تشکیل یک دولت فلسطینی توافق دارند.

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: از منظر حقوقی چهار شرط تشکیل دهنده دولت عبارتند از جمعیت، وسعت، حاکمیت و حکومت. البته این اصول در جامعه‌جهانی کنونی زمانی تحقق می‌یابد که امر «شناسایی» وجود داشته باشد. همانطور که جامعه ملل پس از جنگ جهانی لزوم تشکیل کشور ارمنی را بدلیل تراژدی‌های تصفیه‌های نژادی قوم ارمنی و البته جلوگیری از تهاجمات ارامنه پذیرفت؛ حوادث پس از هفتم اکتبر نیز واجد هر دو مسئله بود، از یک‌سو یک حمله موفق از سوی فلسطینیان بود و از سوی دیگر تراژدی بزرگ تصفیه نژادی نیز در پس آن رخ داد از اینرو می توان گفت شناسایی دولت فلسطینی هم یکی دیگر از مهمترین دستاوردها پس از طوفان الاقصی به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha