۱۵ مهر آخرین زمان خروج عشایر چهارمحال و بختیاری از مناطق ییلاقی است

شهرکرد – ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: براساس تقویم کوچ ۳۱ شهریور پایان زمان حضور عشایر در مناطق ییلاقی استان تعیین شده بود که به دلیل شرایط آب و هوایی مناطق قشلاق (خوزستان) این تاریخ تا ۱۵ مهر به عنوان آخرین زمان کوچ عشایر از مناطق ییلاق به قشلاق تمدید شده است.

به گزارش ایرنا، علی حیدری روز شنبه در کارگروه کوچ عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: هر چند بخش زیادی از جامعه عشایری استان به مناطق قشلاق کوچ کرده‌اند اما انتظار می‌رود آن دسته از خانوارهای عشایری که هنوز کوچ نکرده‌اند در این خصوص اقدام کنند.

وی اظهار داشت: خانوارهای عشایری که تا ۱۵ مهر از مناطق ییلاقی خارج نشوند جریمه می‌شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از مسائل عشایر استان در مناطق قشلاقی با توجه به شرایط آب و هوایی استان مقصد، تامین آب است که تلاش‌ شده این مشکل از طریق تانکرهای آبرسانی از سوی چهارمحال و بختیاری برطرف شود.

وی برضرورت تامین خوراک دام و همچنین حمل و نقل عشایر تاکید کرد.

کوچ ۸۰ درصد عشایر چهارمحال و بختیاری به سمت قشلاق

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس آمارها ۸۰ درصد عشایر این استان از ییلاق به سمت قشلاق کوچ کرده‌اند و جمعیت محدودی از این جامعه در شهرستان‌های کوهرنگ و اردل باقی‌ مانده‌اند که انتظار می‌رود این جمعیت نیز تا پایان ۱۵ مهرماه اقدام به کوچ کنند.

محمد محمودی با تاکید بر ضرورت رعایت موارد ایمنی در کوچ افزود: عشایر از مسیرهای تعیین شده برای کوچ استفاده کنند و همچنین از توقف در مسیرهای سیلابی اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری ۲۰ هزار خانوار عشایری برون کوچ دارد یادآور شد: تمهیدات لازم برای کوچ عشایر با هماهنگی استان مقصد خوزستان انجام شده و مشکلی در خصوص آب آشامیدنی، آذوقه دامی و جو قرارداد وجود ندارد.

محمودی در خصوص حمل و نقل مربوط به عشایر اظهار داشت: براساس قانون عشایری که اقدام به کوچ ماشینی می‌کنند باید نسبت به گرفتن بارنامه اقدام کنند در غیر این‌صورت با مشکلاتی در مسیر روبرو می‌شوند.

جریمه کیفری در انتظار عشایری که از ییلاق خارج نشده‌اند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: خروج نکردن عشایر از مراتع استان در مهلت قانونی تعیین شده امکان برخوردهای قانونی و جریمه کیفری را برای عشایر به دنبال دارد.

اصغر احمدی اضافه کرد: برای حفظ مراتع و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه آتش‌سوزی در سطح مراتع عشایر خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.

چهارمحال و بختیاری تا اواسط آبان بارش موثر ندارد

کارشناس اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: پیش‌‎بینی‌های بلند و کوتاه مدت این اداره کل نشان می‌دهد طی روزهای آینده و تا اواسط آبان از بارش موثر و شدیدی برخوردار نباشیم.

سعید قطره با اشاره به برخی بارش‌ها پراکنده پاییزی و غیر موثر در ارتفاعات چهارمحال و بختیاری در پاییز افزود: اتفاقی که امسال چهارمحال و بختیاری با آن روبرو است کمینه دما در شهرکرد و نیمه غربی کوهستان زودتر به صفر و زیر صفر رسیده و همین امر موجب سرد بودن شرایط جوی در صبح شده که می‌تواند روی ماندگاری عشایر در منطقه تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به حاکم بودن شرایط جوی مشابه در غرب و جنوب غرب اضافه کرد: انتظار می‌رود بارش‌های پاییزی امسال در ییلاق و قشلاق با تاخیر و از میزان کمی نسبت به میانگین بلند مدت برخوردار باشند.

به گزارش ایرنا، جمعیت عشایر چهارمحال و بختیاری نزدیک به ۱۲۵ هزار نفر است که این جمعیت با دارا بودن یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک کوچ بهاره(ییلاق) خود را از سمت مناطق گرمسیر به ویژه استان خوزستان به عنوان یکی از تاریخی‌ترین جابه‌جایی‌ها با قدمت کهن از اردیبهشت آغاز شده و در دشت‌ها و مراتع مستقر می‌شوند و بازگشت آن‌ها به سمت قشلاق نیز همزمان با آغاز فصل پاییز انجام می‌شود.

هر سال با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و اقلیم تقویم کوچ مشخص می‌شود و براین اساس عشایر و دام‌های آن‌ها می‌توانند در بازه زمانی مشخص شده وارد مراتع شوند برهمین اساس عشایر چهارمحال و بختیاری باید از ۳۱ شهریور کوچ خود را به مناطق قشلاق آغاز کنند و این جابه جایی تا اواخر مهر ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha