۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۸:۵۱
کد خبر: 85624551
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اطلاعات ۶۸ درصد معادن آذربایجان شرقی ثبت شد

۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۸:۵۱
کد خبر: 85624551
اطلاعات ۶۸ درصد معادن آذربایجان شرقی ثبت شد

تبریز- ایرنا- سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به رشد ۲۰ درصدی ثبت اطلاعات معادن استان در سامانه کاداستر(حدنگار)، گفت: ۶۸ درصد معادن این استان در سه ماه گذشته نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه کاداستر اقدام کردند.

عبدالحمید سرتیپی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: ثبت اطلاعات معدن از سوی بهره بردار یا مسئول فنی در سامانه کاداستر، شرط فعال بودن آن محسوب و عدم اقدام به آن منجر به سلب صلاحیت بهره برداری از معدن می شود.

وی از تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن خبر داد و گفت: معادن راکد آذربایجان شرقی در قالب بسته‌های مزایده و در ۲ مرحله در اختیار بخش‌های خصوصی قرار می‌گیرد.

وی گفت: با ارائه این بسته‌ها و تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری، امیدواریم بتوانیم شاهد جذب سرمایه‌گذاران بیشتری در این بخش باشیم.

سرتیپی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم معدنی استان، بر ضرورت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این بخش تاکید کرد.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب‌های معدنی کشور، دارای ذخایر غنی و متنوعی از جمله مس، طلا، مولیبدن و آلومینا است، اظهار کرد: به رغم تمام این ظرفیت‌ها، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در استان به جز معدن مس سونگون انجام نگرفته است.

سرپرست اداره‌کل صمت آذربایجان شرقی با اشاره به قابلیت‌های برخی از مواد معدنی استان در سطح منطقه‌ای و حتی جهانی، افزود: بهره‌برداری بهینه از این ذخایر می‌تواند تحول عظیمی در اقتصاد این استان ایجاد کند و ما را در منطقه به یک قطب معدنی تبدیل کند.

سرتیپی به مشکلات موجود در مسیر جذب سرمایه‌گذاران در بخش معدن اشاره کرد و گفت: تامین ماشین‌آلات مدرن، نوسازی زیرساخت‌ها و ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های کلان از جمله چالش‌های پیش رو است که رفع آنها نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است.

سامانه کاداستر یا همان حدنگار معادن زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت ارائه خدماتی مانند ثبت و صدور مجوزهای معدنی و مشاهده نقشه معادن راه اندازی شده است.

آذربایجان شرقی با برخورداری از ۵۲ نوع ماده معدنی از بین ۶۵ ماده معدنی شناسایی شده کشور، عنوان بهشت تنوع مواد معدنی ایران را به خود اختصاص داده اما سهم حوزه معدن در اقتصاد استان ناچیز و در حد ۲ درصد است.

این استان با ۸.۱ میلیارد تن ذخایر معدنی تخمینی، رتبه نخست کشور را دارد، اما فعالان عرصه معدن و افکار عمومی معتقدند که برخورداری استان متناسب با داشته‌های معدنی نیست و باید گام‌های جدی برای تغییر این وضعیت برداشته شود.

آذربایجان شرقی دارای معادن سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، نفلین سینیت (بزرگترین معدن نفلین سینیت خاورمیانه)، مولیبدن (بزرگترین معدن مولیبدن خاورمیانه)، آهن (آذربایجان شرقی قطب سوم فولاد کشور)، منگنز (کاربرد بسیار فراوان در صنایع مختلف)، سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، پرلیت (کاربرد فراوان)، تراورتن (شهرت جهانی تراورتن های استان)، خاک های صنعتی (کائولن زنوز)، آهک (طرح های عمرانی و کاغذ سنگی)، پوکه معدنی (طرح های عمرانی) و گچ (طرح های عمرانی) است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha