نهضت جهانی صلیب سرخ باید از اصول بشردوستانه در برابر جنایات اسرائیل دفاع کند

تهران - ایرنا - رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت متحد شدن جمعیت‌های ملی و فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه و دفاع از اصول حقوق بشردوستانه تاکید کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر؛ پیر حسین کولیوند در دیدار با رئیس صلیب سرخ نروژ در سومین روز از بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر گفت: صلیب سرخ و هلال احمر بایستی بر اساس اصول بی‌طرفی و بی‌غرضی خدمات بشردوستانه در کشورهای مختلف خدمات ارائه دهند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه بی‌طرفی و بی‌غرضی، عملا رعایت نمی‌شود و در دنیای واقعی زور و قدرت، این اصول را منتفی می‌کند، نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر ایجاد شده تا به نیازمندان، جنگ زده‌ها و آوارگان کمک کند و هلال احمر ایران و صلیب سرخ نروژ هر دو عضو آن هستند.

کولیوند با طرح این سوال که آیا واقعا این کار در حال انجام است؟ اضافه کرد: برای کمک به غزه تلاش زیادی کردیم که به مردم این کشور کمک کنیم، حتی در صدد بودیم که از کانال صلیب سرخ به آنها کمک کنیم ولی موفق نشدیم، حتی موافقت کردیم که کمک‌های مردم ایران و هلال احمر را به فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ تحویل بدهیم تا آنها این کمک‌ها را به غزه ارسال کنند اما فدراسیون هم نتوانست این کار را عملیاتی کند.

کولیوند گفت: اکنون اگر به بندر العریش مصر مراجعه کنید با حجم انبوهی از کمک‌های نابود شده مردمی مواجه می‌شوید که سرمایه‌های هلال احمر و صلیب سرخ برای کمک به مردم نیازمند محسوب می‌شدند، این نوع رفتار و عملکرد را هیچ نوع رفتار انسانی و بشردوستانه ای نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: در حادثه تروریستی انفجار پیجرها در لبنان ۳ هزار نفر از ناحیه صورت و چشم آسیب دیدند، در این حادثه دستگاهی که برای ارتباط استفاده می‌شد به وسیله‌ای برای انجام اقدامات تروریستی تبدیل شده بود.

وی با طرح این سوال که اگر در نروژ هم‌زمان ۳ هزار بیمار چشمی داشته باشید چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ این نکته را متذکر شد که هیچ کشوری نمی‌تواند این حجم از بیمار را طی چند روز درمان کند چرا که عمل‌های جراحی چشم به تجهیزات پیشرفته نیاز دارد.

نهضت جهانی صلیب سرخ باید از اصول بشردوستانه در برابر جنایات اسرائیل دفاع کند

کولیوند گفت: رژیم صهیونیستی در حال حاضر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را هدف قرار می‌دهد و حتی به آمبولانس‌ها حمله می‌کند در صورتی که طبق توافق‌نامه‌های ژنو نباید این مراکز مورد حمله قرار بگیرند و حتی نیروهای صلیب سرخ و آمبولانس‌ها مورد حمله پهبادی قرار گرفتند، بیمارستان صحرایی هلال احمر ایران در مرز ایران و سوریه مورد حمله ۱۰ موشک رژیم صهیونیستی قرار گرفت و هیچ نهاد بین‌المللی و حتی صلیب سرخ در کشورهای مختلف در برابر این اقدام رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای صادر نکرد و این اقدام را محکوم نکرد.

وی با تاکید بر اینکه هلال احمر ایران بر برابری و همکاری تاکید دارد، یادآور شد که هلال احمر در خدمات‌دهی بین مجروحین به دین و مذهب توجهی نمی‌کند و بدون توجه به مرزها خدمات‌رسانی می‌کند.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور گفت: جمعیت‌های ملی و صلیب سرخ باید از آنچه حرفه و وظیفه آنهاست دفاع کنند، هلال احمر ایران آمادگی دارد که به سایر جمعیت‌های ملی برای راه‌اندازی بیمارستان برای کمک به مردم بحران‌زده غزه، لبنان و سوریه کمک کند.

کولیوند افزود: ما نیازمند اقدام عملی برای مواجهه با این وضعیت هستیم‌، نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر باید از نیروهایش دفاع کند، بمباران بیمارستان صحرایی هلال احمر در لبنان به مثابه هدف قرار دادن قلب صلیب سرخ است و اگر در مقابل این اقدام آنها نایستیم طی روزهای آتی این اتفاق برای سایر کشورها و جمعیت‌ها هم رخ می‌دهد.

وی اظهار داشت: رعایت اصول بشردوستانه جزو اولویت‌هاست و باید برای تحقق این اصل مطالبه‌گری کنیم. باید همه جمعیت‌های ملی در کنار یکدیگر مصداق‌های نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه را به دادگاه‌های بین‌المللی ارجاع دهیم تا مورد رسیدگی قرار بگیرد.

کولیوند تصریح کرد: می‌توانیم با همکاری یکدیگر به مدلی برای کمک به مردم بحران‌زده غزه و لبنان دست پیدا کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha