۴۷۹ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر خراسان شمالی پرداخت شد 

بجنورد- ایرنا- سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان شمالی از پرداخت ۴۷۹ میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات تبصره ۱۸ به عشایر استان خبر داد.

محمدحسن محمدی کوشکی روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان تسهیلات برای اجرای ۵۰۶ طرح اشتغال در اختیار عشایر استان قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: سهم عشایر استان از تسهیلات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲، دریافت ۵۸۱ میلیارد ریال از این منابع است که در این زمینه ۵۸۲ طرح به بانک های عامل معرفی شده است.

محمدی کوشکی با بیان اینکه پرداخت مابقی اعتبارات تبصره ۱۸ در دست پیگیری است، تصریح کرد: تسهیلات مزبور با نرخ ارزان قیمت در اختیار عشایر قرار می گیرد و تلاش داریم تا عشایر استان از تک محصولی خارج شده و معیشت این قشر تنها به تولید گوشت قرمز متکی نباشد.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان شمالی افزود: این تولیدکنندگان می توانند برای اجرای طرح های مختلف در بخش های توسعه گردشگری، تکمیل زنجیره تولید گوشت، تولید صنایع دستی و توسعه کشت گیاهان دارویی از مزایای آن بهره مند شوند.

وی اظهار کرد: تسهیلات تبصره ۱۸ برای اجرای ۹۰ طرح گیاهان دارویی، ۱۷۰ طرح پرورش دام، ۲۱۸ طرح تولید صنایع دستی، ۲۰ طرح زنبور داری، یک طرح گردشگری در اختیار عشایر استان قرار گرفته است.

محمدی کوشکی خاطرنشان کرد: سالانه ۵۳ هزار تن گوشت قرمز به وسیله دامداران عشایر تولید می شود.

وی افزود: همچنین عشایر استان سالانه ۱۰ هزار و ۳۰۰ متر مربع صنایع دستی داری و ۲ هزار و ۱۸۰ مورد صنایع دستی غیر داری تولید می کنند.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: عشایر استان ۳۱ هکتار زمین زیر کشت گیاهان دارویی دارند که سالانه یکهزار و ۴۳۰ کیلوگرم از این محصولات تولید می شود.

استان خراسان شمالی هفت هزار و ۳۵۲ خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار جمعیت دارد و این قشر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد از صنایع دستی استان را تولید و تامین می کنند.

عشایر این استان ۶۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha