تکمیل فاز یک آبرسانی از سد کارواندر به خاش نیازمند ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار است
آرشیوی

زاهدان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: تکمیل فاز یک طرح آبرسانی به خاش از سد کارواندر نیازمند ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

علیرضا قاسمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آب آشامیدنی ساکنان خاش در حال حاضر از ۲ منبع چاه‌های دوربن به میزان ۱۴۰ لیتر در ثانیه و کلچات به میزان ۱۰۰ لیتر در ثانیه تامین می‌شود و تامین آب ۸۳ روستای مجتمع‌های روستایی این منطقه نیز با ۷۰ لیتر در ثانیه برداشت از چاه های کلچات صورت می‌گیرد.

وی افزود: با این وجود برای تامین آب پایدار خاش طرح آبرسانی به این شهر از سد کارواندر هدفگذاری شد که اجرای خط انتقال به طول ۷۲ کیلومتر با لوله فولادی به قطر ۷۰۰ میلی متر، ایجاد ۲ ایستگاه پمپاژ، ساخت مخزن ذخیره ۱۹ هزار متر مکعبی و تصفیه خانه ۴۳۰ لیتر بر ثانیه از جمله مشخصات این طرح به شمار می آید.

در صورتی که حداقل یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز طرح به موقع تامین شود، می‌توان در ۲ سال آینده آب شرب مردم شهر خاش را در افق طرح تامین کردمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ادامه داد: پیشرفت فیزیکی این طرح تاکنون حدود ۲۰ درصد بوده که برای رسیدن به آن ۳۶ کیلومتر جاده دسترسی ساخته شده و دیوار چینی محوطه تصفیه خانه برای ایجاد کارگاه اجرایی نیز به اتمام رسیده است.

وی بیان کرد: همچنین نزدیک به ۱۲ کیلومتر لوله فولادی ۷۰۰ میلیمتری نیز حمل و ریسه شده، علاوه بر آن لوله گذاری، جوشکار و تست رادیوگرافی نزدیک به هشت کیلومتر از لوله های فولادی نیز انجام شده و در کنار خرید شیر آلات مورد نیاز خط انتقال، تعداد ۳۰ حوضچه از مجموع ۵۲ حوضچه مورد نیاز آن نیز به بهره برداری رسیده است.

قاسمی با اشاره به اینکه مناقصه ساخت مخازن و ایستگاه پمپاژ این طرح در حال برگزاری است، گفت: در فاز یک طرح آبرسانی به خاش از سد کارواندر برای انجام خط انتقال، ایستگاه های پمپاژ، ایجاد مخازن بتنی، خط برق رسانی و احداث آبگیر حداقل ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز بوده که ۲ هزار میلیارد ریال این مبلغ از طریق ماده ۵۶ در حال پیگیری و تاکنون ۳۹۰ میلیارد ریال از این تسهیلات در ۲ مرحله توسط بانک عامل به شرکت پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: در صورتی که حداقل ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز طرح به موقع تامین شود، می‌توان در ۲ سال آینده آب آشامیدنی مردم شهر خاش را در افق طرح تامین کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha