۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۲۲:۲۳
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85635164
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی زنجان پرداخت شد

زنجان - ایرنا- سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان به معاف شدن همه کارگاه‌های صنایع دستی از مالیات اشاره کرد و گفت: این اداره کل سال گذشته ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی استان زنجانی پرداخت کرد که رخدادی مهم محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، داریوش نادری شامگاه دوشنبه در آیین بزرگداشت چاقوی‌ زنجان افزود: این میزان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ و مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی استان پرداخت شدکه تحولاتی را بوجود آورده است.

این مسوول با تاکید بر اینکه این اداره کل حمایت از صنایع دستی به ویژه صنعتگران چاقو سازی در استان را مورد توجه قرار داده است گفت: تلاش می شود این حوزه بیش از گذشته رونق گیرد.

به گفته نادری، از ابتدای امسال تاکنون ۴۵۰ نفر از فعالان این حوزه مشمول بیمه هنرمندان صنایع دستی شده است.

وی اظهارکرد: 50 درصد حق بیمه هنرمندان صنایع دستی از محل کمک دولت و مابقی به صورت خویش فرمایی پرداخت می شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان نیز در این مراسم گفت: همه مشاغل حوزه چاقو از بسته‌بندی تا تولیدکننده به عنوان حرفه‌ چاقوسازی معرفی شده‌اند.

محمدرضا انصاری افزود: اداره‌کل فنی‌ و حرفه‌ای استان به عنوان متولی آموزش‌های غیررسمی کشور میزبان برگزاری رویداد مسابقات آزاد مهارت در رشته چاقوسازی بوده است.

وی زنجان را جزو ۱۱ شهر جهانی در حوزه صنایع دستی برشمرد و گفت: افتخار برگزاری مسابقات ملی ملیله را در استان زنجان داریم که شرکت‌کنندگانی از استان‌های چهار محال و بختیاری، خراسان، اصفهان و استان‌های هم‌جوار حضور داشتند.

رئیس اتاق‌ بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی زنجان گفت: با اینکه زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله نامیده می‌شود اما زنجان را با چاقو می‌شناسند.

صمد یوسفی‌اصل نیز با بیان اینکه توجه‌ ویژه‌ای به همه حوزه‌های بخش‌ خصوصی صورت‌ گرفته است افزود: سعی‌ شده در بخش خصوصی انجمن‌های مربوطه شکل گیرد.

وی با تاکید به اینکه یکی موهبت‌های الهی این مورد است که ما در زنجان صنعت ساخت چاقو را به ارث برده‌ایم، گفت برندسازی سال‌ها طول می‌کشد و باید برندی به عنوان چاقو را که به ارث برده‌ایم را حفظ کنیم.

رئیس اتاق‌ بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی زنجان در مورد مشکلات صنعت چاقو، نیز یادآور شد: یکی از تهدیدهایی که امروزه صنعت چاقوی‌ زنجان را تهدید می‌کند، بحث نیروی‌ انسانی است.

وی‌ اضافه کرد: با توجه به اینکه افراد شاغل در صنعت چاقو پیشکسوتان هستند، بحران‌ نیروی‌ انسانی‌ امری جدی است.

یوسفی‌اصل خاطرنشان کرد: باید صنعت چاقو را همگام با تکنولوژی دنیا پیش ببریم در غیر این‌صورت این برند را از دست خواهیم داد.

شهردار زنجان نیز در این مراسم ادامه داد: برخلاف تصور عموم که صرفا امری براساس علاقه محسوب می‌شود، صنایع‌دستی اقتصاد عزت‌آفرین و معیشت هویت‌محور است.

علیرضا فیروزفر به چاقوی یافت شده در کنار مرد نمکی زنجان که مربوط به ۱۸ قرن پیش است اشاره کرد و افزود: این مورد نشان از هویت غنی منطقه و تاثیرگذار بودن مردم منطقه در زمان گذشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha